Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Så det så.

Ett exempel är fjällstationerna. Är dessa såpass offentlig miljö, att kniv ej kan bäras just inom fjällstationsområdet - inte ens när person kommer in från vandring? Fjällstationerna är ganska mycket "civilisation".
.

Det får väl bli som i Vilda Västern- lämna vapnet (kniven) i dörren när du går in i köket/matrummet. Gäller endast om det är gas - är det vedeldning så kan du hävda knivbehov.
Det här känns litet som att om vi inte har problem så skapar vi dom.

Skönt att se att du är en rebell som vågar stå upp mot den grå massans förlegade sanningar. Det lustiga är att jag tycker att nästan alla ser sig som rebeller oavsett vilken synpunkt de har. Lättviktsvandrare brukar klaga på att vänner av ordning inte vågar ge sig ut på fjället utan 5 kg värt av Hilleberg-tält, en ramryggsäck med egenvikt på 3,5 kg och en rejäl kniv som kan vara bra att ha.

Alla Hilleberg-tält väger inte 5 kg. Akto väger 1,7 kg: http://se.hilleberg.com/SV/tält/red-label-tält/akto/

Alla rymligare ryggsäckar väger inte 3,5 kg. T.ex. Exped Thunder 70, ca 1,7 kg: http://www.outnorth.se/exped/thunder-70-33916#Black
Fällkniven F1 och Mora Bushcraft black väger inte mycket och hänger dessutom i bältet.

Nej, lättviktarna har troligen en annan, för mig diffus motivationsgrund. Det handlar inte om Hilleberg eller ramryggsäckar eller ens om knivar. Ett slags vän av ordning, kanske? Ett präktighetsideal? En person som gillar att shoppa nya lätta prylar hela tiden? En vikttävling, att dra vid fikabordet och på Facebook, Instagram och bloggen?

Men alla kan inse att en ryggsäck tyngre än 15 kg inte är jättekul. Kanske klarar inte lättviktarna av att hantera att det ändå råkar bli tyngre, just för att det är så tungt? Jag kan acceptera den ståndpunkten, och även tävlingsaspekten och annat - även om jag själv inte ser tjusningen med det.

Jag ser mig inte som en rebell utan som en person som kan acceptera att man kan tänka olika.

Det får väl bli som i Vilda Västern- lämna vapnet (kniven) i dörren när du går in i köket/matrummet. Gäller endast om det är gas - är det vedeldning så kan du hävda knivbehov.
Det här känns litet som att om vi inte har problem så skapar vi dom.

Man kan inte lämna dyra knivar i farstun.
Även bland fjällvandrare finns långfingrade personer.
Så det blir till att ha en liten väska med sig?

Fascinerande många inlägg i tråden. Slidkniv menar jag är mkt motiverad vid stugtur på vintern där stugan kan hålla en temperatur om -10°C när man anländer och skall få fyr i kaminen.

Ibland måste man gräva ut för att komma åt att öppna ingångsdörren.

"Vinter" kan det bli även på sommaren i svenska fjällen.

Egentligen är stor slidkniv mindre nödvändig vid många tätturer.

Thure

Nej, lättviktarna har troligen en annan, för mig diffus motivationsgrund.
För min del är det enkelt: Det är så mycket skönare att vandra med lätt packning än med tung packning.

Varför bära tyngre än man behöver? Tycker man att den lätta packningen är för fjantig kan man alltid packa ner ett par tegelstenar. (Jag hade en bekant som tänkte släpa hem en 1 kg fin sten från fjället... Men hon släppte den efter två dagars vandring.)

Men alla kan inse att en ryggsäck tyngre än 15 kg inte är jättekul. Kanske klarar inte lättviktarna av att hantera att det ändå råkar bli tyngre, just för att det är så tungt?
För min del har jag inga problem med att "klara" tung packning. Sån packning bar jag ju på de första 20 åren av mitt friluftsliv. Jag har själv tillhört den kategori människor som fnyser åt "gramjägare", innan jag själv insåg vinsterna med lättare packning.

Det är klart att 2 hekto hit eller dit inte spelar nån roll när packningen väger 35 kg. Men väger packningen 10 kg så är 2 hekto hit eller dit en större skillnad. Och har man 10 föremål i ryggsäcken så betyder 2 hekto hit eller dit per föremål faktiskt 2 kg.

Jag brukar demonstrera för våra scouter, jag har två likadana små ryggsäckar (de är köpta till barnen för många år sen), jag packar den ena med "traditionell" utrustning och i den andra packar jag mina lätta grejer (och då är det ingen titan eller liknande utan det är billiga grejer). Det är ingen komplett packning men viktskillnaden blir klart märkbar.

Även med lätt packning hade jag inte skippat kniven, den sitter ju i bältet varvid den inte påverkar tyngden i packningen. Så gramjägaren har ingen poäng i att utesluta kniven. Det är bättre för gramjägaren att minska den egna vikten genom en bantningskur.

Jag skulle gärna ha mindre vikt i ryggsäcken, men kan således inte se vad det har med kniven att göra.

Halmgubbar...

(...) Som ett slags regel inkarneras detta argument /att det inte är nödvändigt med "överlevnadskniv" i fjällen/ i ytterligheten som strävar efter att springa från stuga till stuga, med en gastub för elvakaffet och i övrigt en minimal packning dominerad av lätta plastföremål. Det kan man naturligtvis få göra om man så vill.
Poängen med tråden är att visa vad som de facto kan motivera kniv i fjällen (...) Fjällvistelsen anses vara en totalupplevelse och inte i huvudsak ett slags transportsträcka i godtyckligt vald miljö.
Vän av ordning är orsaken till denna tråd.
Vän av ordning vill att alla använder Primus gaskök.
Vän av ordning är osäker på knivlagens tillämpning och så också vad gäller allemansrättens dito.
Vid gränsdragningsfrågor blir vän av ordning ängslig och vill ta det absolut säkra före det osäkra (eller avslappnade).
Nej, lättviktarna har troligen en annan, för mig diffus motivationsgrund. (...) Ett slags vän av ordning, kanske? Ett präktighetsideal? En person som gillar att shoppa nya lätta prylar hela tiden? En vikttävling, att dra vid fikabordet och på Facebook, Instagram och bloggen?
Det var ju en faslig massa halmgubbar och konstruerade motsättningar du känt dig tvungen att ta till för att rättfärdiga en så enkel och självklar sak som att du gillar / trivs med / njuter av / har användning för / en kniv av en viss sort, storlek (och färg :)) när du är ute på fjället.

Mina egna fjäll- och bergsturer är nog så långt man kan komma från "transportsträckor från stuga till stuga".
Min packning har alltid råkat vara ganska lätt, mest för att jag inte kommer på varför den skulle behöva vara tyngre (men jag är visst tacksam om jag som bonus slipper få ont i mina risiga knän). Där finns nog också måttligt med plast - mest ull, siden, dun och läder för kroppen och inga teflonbelagda kastruller.
Köper nya prylar extremt sällan, nästan enbart när något gammalt är utslitet. Mina lappade brallor och omsulade Lundhagare är decennier gamla loppisfynd, tröjan hemstickad och "vindskjortan" från farsans garderob.
Är rätt säker på att inte heller kunna klassas som vare sig särskilt "präktig" eller den sorts "vän av ordning" du konstruerar; mitt livs historia tyder snarast på motsatsen, men nu ska vi inte bli för personliga :)

Men jag bär på minsta storlekens Victorinox-kniv. Med 7 mm blad, sax, skruvmejsel, tandpetare och pincett, för efter några decenniers luffande vet jag, att det är precis vad jag behöver :). Jag har också - huvva! - satt en gul prick på både den och några några andra alltför "överlevnadsfärgade" småprylar; inte för att jag brukar tappa saker, utan för att det vore så onödigt att behöva leta, om det ändå skulle inträffa (och en helt onödig risk, om det gällde ett livsviktigt verktyg i en "överlevnadssituation" :)).

Observera att det inte handlar om oförmåga/ointresse. Jag är (också) svag för fina handverktyg (har alldeles för många med affektionsvärde), gillar att mecka, tälja, snida, bygga saker och jobba med händerna rent allmänt (tyvärr rätt kass på att sy, dock).

Jag känner helt enkelt inte igen mig i dina schabloner, och tror inte att så många andra icke-knivbärare, lättpackare etc gör det heller.

"Överlevnad", då.
Om/när jag råkar ut för någon sorts trubbel och behöver "överleva", så är samlandet och finfördelandet av brännbart materia och fipplandet med tändstål (eller ens tändstickor och kök) det sista jag vill syssla med. Är jag skadad, kan jag troligen inte det heller. "Överlevnaden" blir bäst om jag helt enkelt tar mig kortaste vägen till "civilisationen" (om jag är mobil), alternativt är rustad att kunna ligga och vänta på hjälp i några dagar utan att frysa ihjäl - om jag är skadad. Samt, i bägge fallen, har med lite energirik mat som inte kräver tillagning.

Tankespåret om "överlevnad" i eventuellt krig/samhälleligt sammanbrott lämnar jag därhän; varit alltför nära den sortens erfarenheter för att inte riskera att låta antingen spydig eller alltför personlig. Men läs gärna vad eyck, seobserver m fl skrivit om vad "överlevnad" då kan tänkas handla om.

Det finns nog lika många bevekelsegrunder som det finns lättpackare och hos sådana som misslyckas med detta. Även omständigheter som är svåra att styra kan påverka vikten.

Min huvudpoäng var dock att knivfrågan knappast har med viktfrågan att göra, särskilt om kniven sitter i bältet och således kan väcka uppmärksamhet hos vän av ordning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg