Och hur fixar du sån ved inom allemansrättens ramar?
(Sen håller jag inte alls med om att det skulle vara fakta. Jag har läst tillräckligt mycket i amerikanska backpackingforum för att vara rätt säker på att de flesta där anser att det fungerar utmärkt att elda med kvistar man brutit med händerna.)
Jag rekommenderar Emelies filmsnutt ovan, där hon gör upp eld i regn. Här ser man hur det kan gå till - även ur det allemansrättsliga perspektivet.
Det finns ju alltsomoftast omkullfallna träd i naturen, som torkat ut ordentligt. Att fälla träd ger ingen omedelbar brasved eftersom nyfällda träd är fuktiga och bör torka i upphugget skick ca. 1-2 år.
Var och en som som reflekterat över resultaten i ens brasa vet att tunna pinnar och kottar brinner ut snabbt, under det att kärnveden står sig bättre och ger mer energi. Pinnar är för uppstart av brasan. Därefter ska man fylla på med grövre material för att få en mer bestående värmeeffekt.
Ihållande värme gör att vattnet kommer i kok.
Exakt samma sak erfars även vid bruk av vedkök, eftersom samma fysiska villkor gäller överallt givet att allt annat är lika. Grövre material i vedkök kan bestå av splintad ved ca. 4 cm tjocklek.
Om man absolut vill undvara kniven (som kan väga mellan 150-200 gram och dessutom hänga i bältet) och avstå från kärnveden så får man väl acceptera att elden blir som den blir i vedköket och att det kan bli ett förtvivlat pillande med småpinnar för att få vattnet i kok - om det ens någonsin närmar sig kokpunkten.
En på förhand preparerad liten påse med kärnved löser sådana problem, även ovanför trädgränsen. Jag har som sagt använt vedkök på högalpin nivå, med gott resultat.
0,5 kg-1 kg rödsprit (inkl. behållare) eller motsvarade mängd medhavd splintad ved, det är bara att välja. 100 gram gas väger ungefär det dubbla inkl. behållare.
Jag upplever inte att det blir tyngre med ett lätt vedkök + medhavd ved än vad det blir med annat bränsle, brännare och övrig köksutrustning. Och kniven hänger som sagt i bältet. Tycker man att en överlevnadskniv är för tung kan man ta den lättaste kniven som kan fungera för ändamålet - t.ex. Mora 711 (som kostar 75 kr på morakniv.se).
Fördelen med vedkök är även att det finns mer bränsle i stort sett överallt, samt att man slipper hålla på med gasbehållare och farliga vätskor.