Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

I mindre samhällen här i norrlands inland är det lite skämmigt speciellt bland det äldre gardet att cykla eller gå. Många gånger har farsan liksom sagt att "nä men ta bilen istället" när jag sagt att jag ska cykla någonstans. Cyklar jag är han kanske rädd att grannarna ska tro att jag inte har råd att köra bil...

I veckan stog ego nere vid ån och torkade av makrostativet efter en tagning, då kommer det fram en bestämd ännu äldre gubbe och frågar "om jag fått någon and i fällan?". Uppenbart är att någon och kanske han, har varit med förr, fast på andra premisser än att bara avbilda.

Karta

Detta handlar ju inte om dumma kommentarer utan snarare lite avsaknad av utrustning. Vi gick förra sommaren på den bitvis ganska diskret markerade leden mellan Torne Träsk och Treriksröset. Turens vilodag hade vi på en plats där ledmarkeringarna var som allra diskretast och där mötte vi en ung engelsman som undrade om vi hade sett var leden tagit vägen och när jag sa att vi tänkte hålla upp mot det håll där leden såg ut att gå enligt kartan kom det fram att han inte hade någon annan karta en en översiktskarta av typ bilkarta. Förvisso hade han en kompass och jag blev inte direkt orolig för honom men jag tycker det verkade opraktiskt att gå i ett obekant område utan karta.

När vi checkade in nya officierare i Jerusalem var det mer än en som kört genom Europa på fickalmenackens karta, Europa är välskyltat. Från SO hade det varit betydligt besvärligare.

Igår berättade jag om mitt nya tält för min jobbarkompis. Han sa att tält måste vara det sämsta som finns, de är ju aldrig regntäta! Jag köpte ett på ÖB när jag skulle på festival och det läckte iallafall...

Okunnig butikspersonal!

Jag var inne en sväng på en g-sportaffär (jag bor i Norge) i närheten igår.

De hade rea på diverse uppblåsbara liggunderlag, så jag började leta i hyllorna när en säljare kom fram.
(JAG): Fina liggunderlag, men det står inget om R-värdet?
(HAN): ......... va?
jo, det står inget om R-värdet på liggunderlaget?
..... eh, åh ja, du menar vad de kostade innan reapriset menar du?
Nej, R-värdet kan väl kort beskrivas hur bra isolering det är i underlaget
nej du vet, det är alltid dålig isolering i uppblåsbara liggunderlag!
ehh, nej det är det inte, det finns ju liggunderlag för vinterbruk!
jaha, ja de vi säljer kan du bara använda på sommaren.

Jag tittade på honom och sa:
Så du erkänner att ni inte bara har okunnig personal i butiken, men ni säljer stort sett dåliga varor också?

Jag var inne en sväng på en g-sportaffär (jag bor i Norge) i närheten igår.
Jag tittade på honom och sa:
Så du erkänner att ni inte bara har okunnig personal i butiken, men ni säljer stort sett dåliga varor också?

På sportbutikerna i Oslo (bor även jag i Norge) så har jag bara träffat på kunnig personal på Oslo Sportlager. Men även där skulle jag få hjälp att titta på ryggsäckar av en ung kille som bestämt hävdade "att man visst behövde en packning på uppemot 20 kg" - när jag provade på en Gregorysäck som personalen hade varit smarta nog att fylla med tunga saker (som hantlar) för att illustrera hur säcken skulle kännas på ryggen fullpackad. När jag svarar att jag inte bär mer än max 10 kg så frågar han om jag bara gick dagsturer eller "hytte till hytte turer"! Han var inte speciellt upplyst om att det finns folk som tänker på vikten när de går ut på tur! När jag frågade om jag fick plocka ut halva fyllnadsvikten så var det visst ok, men när jag frågade om han visste vad ryggsäckens egenvikt låg på och han inte visste något om det så gav jag upp!

Jag köpte senare en Osprey Exos som nu står färdigpackad inför helgens tur :)

/Andreas

Mötte ett gäng Stockholmare under en skidtur längs kungsleden förra vintern, varpå en av dom frågar mig, det första han gör: "Är du same eller?"

Jag ler och säger: Nej jag är inte same, jag kommer från östra Norrbotten.
Han: Men då är du ju same?!

Är ju ingen korkad fråga, snarare underligt att inleda ett samtal med en främling med den frågan. Sen att han trodde att alla i norra Sverige är samer var ju rätt kul :)

På sportbutikerna i Oslo (bor även jag i Norge) så har jag bara träffat på kunnig personal på Oslo Sportlager. Men även där skulle jag få hjälp att titta på ryggsäckar av en ung kille som bestämt hävdade "att man visst behövde en packning på uppemot 20 kg" - när jag provade på en Gregorysäck som personalen hade varit smarta nog att fylla med tunga saker (som hantlar) för att illustrera hur säcken skulle kännas på ryggen fullpackad. När jag svarar att jag inte bär mer än max 10 kg så frågar han om jag bara gick dagsturer eller "hytte till hytte turer"! Han var inte speciellt upplyst om att det finns folk som tänker på vikten när de går ut på tur! När jag frågade om jag fick plocka ut halva fyllnadsvikten så var det visst ok, men när jag frågade om han visste vad ryggsäckens egenvikt låg på och han inte visste något om det så gav jag upp!

Jag köpte senare en Osprey Exos som nu står färdigpackad inför helgens tur :)

/Andreas

I samma anda, en diskussion på fjellforum. När någon talade om en 25-kgs-packning för en veckotur uttyrckte jag viss förundran och påpekade att jag, som inte är ngn UL-packare, klarar mig med 15-16 kg på en 10-dagars. En fråga jag fick var då: men då har du bara mat för en dag? Vad är definitionen av en 10-dagars packning?

För en hel del år sen behövde jag byta ut min Karrimoor Condor (65-80 liter, 2.2 kg); en rem hade brustit och vid reparationen hade den förlorat i passform. Jag gick in i en affär och frågade efter säckar i storlek 65 liter och de visade de säckar som var på modet då, 2.7 kg eller mer. När jag påpekade att en 65-literssäck rimligen inte skulle behöva väga mer än 2 kg fick jag den korkade frågan "vad gör 7 hg hit eller dit för skillnad?". Jag ville då minska min packning med 3-5 kg och orkade inte förklara att så mycket inte går att spara på en enda detalj. Det blev inget köp. Jag ville ha en lättare säck, expediten trodde jag ville ha en debatt.

Det mest roligigaste jag ha fått fråga på är om de går isbjörnar på gator eller om folk bor i kåtor med parabol, så ibland blir de lägga til ett ljug att de går isbjörnar på gatan och även pingviner på gatan.

eller folk frågar efter något o dom ser inte att dom är en meter ifrån där dom ska till.

bor man i norr så får man höra mycket knäppta frågor

Isbjörn i köket

Även jag i mellansverige fick frågan om isbjörnar på gatan så jag photoshoppade ihop en bild där jag står i köket och bakar medan isbjörnen står bredvid och tittar på. Bilden har lockat till många glada skratt genom åren men den som frågade trodde fullt och fast att jag hade en tam isbjörn. :)

En annan kommentar jag fått är att man inte kan ha en torrdräkt när man röjer skog och sågar vindfällen mm. Jag har en gammal utrangerad andas-torris som jag limmat riktiga stövlar på och använder blöta dagar när jag är ute i terränglådan och gör nåt och det funkar förträffligt, men se, nej, den går inte att använda annat än om man är på sjön enligt vissa då den kommer att falla i bitar. Har den inte fallit i bitar än efter 4 års blandad misshandel så lär den nog hålla en stund till.

En annan rolig kommentar jag fick var att man kan inte ta ur innertältet ur ett Keron GT 4-tält, eller ett Hillebergstält öht. för då får man inte upp tältet när man ska resa det igen, och man får definitivt inte upp innertältet om man nu skulle fått upp yttertältet mot all förmodan. Mitt svar blev, "ja, då är det ju bara att kasta tältet nu då" med en suck, och så knölade jag ner yttertältet i säcken och la in det rullade torra innertältet i sin lilla påse. Jag delar nämligen nästan alltid på tälten och kan sätta ihop dom utan belysning i kolsvarta natten..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Olav Thon har gått bort 101 år gammal Allmänt om friluftsliv 1
GenomsnittligSarekLängtare Har nån annan den här känslan? Allmänt om friluftsliv 198
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg