Jag har egentligen ingen erfarenhet av dumma frågor eller kommentarer från människor i min omgivning. Däremot så blir det oftast en frågande tystnad när jag glad i hågen berättar vad jag gjort eller ska göra under lediga dagar. Jag har ofta märkt att man växlar frågande blickar med varandra som som omisskännligen säger;
är han dum på riktigt?
Jag hade köpt en ny sovsäck och ville veta vad den gick för (i kallvädret alltså) En dag var det runt -17 grader ute och jag hade journatten på jobbet. Jag hade inte jobbat där så länge vid tillfället så alla hade inte lärt känna mig riktigt. Jag hade med mig liggunderlaget och min nya sovsäck och inför kvällen började jag "bädda" ute på balkongen (jag har ingen egen balkong hemma). När man frågade vad jag höll på mig så svarade jag helt sonika att jag skulle sova på balkongen! Jag förklarade grundligt
varför jag skulle göra det men det ville sig inte riktigt gå in i huvudet på mina arbetskamrater. Tystnaden och blickarna som byttes kunde bara betyda att jag just blivt grundligt idiotförklarad. Sedemera så vande sig mina arbetskamrater och accepterade mig och mitt lite extrema intresse för friluftsliv. Det skojades ganska mkt om det hela under den tid jag jobbade där.
I dag har jag en annan arbetsplats och mina nya arbisar har vant sig de med. Men rykten prider sig snabbt som en präriebrand och vid första utvecklingssamtalet med min nye chef så fick jag frågan; -Vad tycker du om balkongen vi har då? Jag förstog inte sammanhanget utan svarade lite svävande; -jo, jaa ...den ...är väl bra! ...Ja men hur är den då? ...att ligga på alltså? ...är den tillräckligt bekväm? Nu var det jag som tyst undrade hur det stod till med min chefs mentala hälsa. Min tystnad och mina frågande blickar avslöjade nog mina tankar. Till slut kunde han inte hålla minen längre och i det ögoblicket förstod jag vad han syftade på!
Jag är ganska nöjd över att vara det extrema friluftsoriginal jag faktiskt är, för uppenbarligen sprider det en hel det glädje!