Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Äntligen tror jag tråden hamnat i den ände jag tänkte när jag första gången såg rubriken;
Den som får puckade frågor ofta borde kanske tänka efter lite själv. Antingen har man svårt att förstå andras perspektiv - på samma sätt som man anser att "alla andra" har. Eller så beter man sig möjligen på ett sätt som leder till märkliga frågor...

Det är väl rätt vanligt med lite irrationella frågor i många sammanhang, även vardagliga. En vanlig fråga är ju:" Är du redan tillbaka?" - när någon är tillbaka oväntat tidigt från ett ärende.

Frågan är ju bara en inledning för att få reda på varför ärendet gick så fort. ATT någon verkligen är tillbaka är ju inget man annars behöver fråga om, det är troligen ställt utom allt tvivel.

Sen finns det ju andra frågor, möjligen genusrelaterade, typiskt indirekta frågor. Typexempel: Ligger det inte ett konditori därborta nånstans?
Frågan ställs typiskt på resa av någon som är fikasugen, och frågan är alltså inte ställd för att få svaret, "Jo, det stämmer nog," eller "Det vet jag inte.". Förhoppningen är nog snarast att svaret ska bli: "Jo, det kan hända. Ska vi se efter om vi kan fika där?"

Sen är det klart att det finns en del frågor som vittnar om att frågeställaren har ett mycket annorlunda perspektiv än t ex sportutövaren, men jag måste säga att jag har fått mycket få sådana frågor, men jag klättrar och paddlar bara, vilket är rätt mainstream trots allt.
 
Det där med att det inte finns några dummar frågor stämmer inte... Det ser man redan på trådstartarens inlägg... "vem leker du att du är?" och "Ja leker du att du är James Bond eller Hamilton"? tycker jag är fina exempel på utomordentligt dumma frågor.
 
Det där med att det inte finns några dummar frågor stämmer inte... Det ser man redan på trådstartarens inlägg... "vem leker du att du är?" och "Ja leker du att du är James Bond eller Hamilton"? tycker jag är fina exempel på utomordentligt dumma frågor.

Svarar med att citera mig själv:

Det är sällan man får en direkt "puckad" fråga. Visste man allt behövde man inte fråga.

Nyckelordet var sällan. Undantag finns ju alltid.
 
Får nog ge Mezzner helt rätt och helt åt fanders fel.
Ja - om man får korkade frågor HELA tiden så stämmer din tes - då är det nog så att det är dags att utvärdera sig själv och sin plats i universum - för man är garanterat avvikande.

Men denna tråd handlar snarare om de personer som ställt frågor och som borde ta en funderare över sina snäva perspektiv. Jag har fått enstaka dumma frågor och det är definitivt från personer som borde äka sin allmänbildning något,
 
Nyckelfrågan

är om frågan kan bli starten på en kommunikation eller inte. Visst händer det att utsikterna till meningsfullt verbalt utbyte är små.

Fast det beror nog mera på om det finns en glimt i ögat hos de som snackar än på ordvalet.

Thure
 
Men hej, kan vi inte fortsätta bara att dela med oss av roliga och konstifika frågor vi fått över åren, med en småleende huvudskakning, typ "Ja se ungar!" "Ja se fruntimmer!" "Ja se karlar!" "Ja se oförstående åskådare!"
Låt inte försurningen drabba ännu en kul tråd!
 
Visst kan man gotta sig åt korkade åskådare ...

... men är det inte litet snålt att oja sig över hur dumma i huvudet folk är? Det är sant att somliga människor har klåda på tungan och bara frågar saker för att få höra sin röst, men min erfarenhet som dykare, klättrare och motorcyklist är att de flesta frågor ställs av välvilja och nyfikenhet. Jag kan bjuda på att många av dem inte är ägnade att bidra till en Nobelprisnominering. Jag tror att man, om man har valt sig intressen som utövas där folk kan se en, får lov att leva med att frågor ställs tillsammans med berättelser om att grannens systersons flickvän minsann också dyker. Jag vet att jag själv skulle ha djävligt många korkade frågor att ställa på, låt oss säga, ett homeparty för smink. Jag brukar försöka se mig som ambassadör för det jag pysslar med ...

Så jag håller helt och hållet med Thure:

är om frågan kan bli starten på en kommunikation eller inte. Visst händer det att utsikterna till meningsfullt verbalt utbyte är små.

Fast det beror nog mera på om det finns en glimt i ögat hos de som snackar än på ordvalet.

Thure

Med detta sagt, en liten anekdot:

Vi var ute och dök från båt, med signalflagga A och klot uppe (vilket betyder "dykare i vattnet, håll undan med minst 50 meter"). Föraren i annan båt körde fram till oss och frågade: "Vad betyder flaggan?" Skepp ohoj!
 
Senast ändrad:
Behöver inte gå långt

"Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?".
Egentligen räcker det att ta sig en sväng förbi eller igenom våra forum här på utsidan.se

En korkad fråga från en icke insatt person inom friluftsliv är inte så korkat tycker jag, däremot korkade frågor från den/de som anser sig lite/mycket bevandrad inom friluftsliv, där kan vi tala om korkade frågor av rang dessutom.

Nu är ju inte alla frågor/kommentarer på forumen korkade men de dyker upp med jämna mellanrum, lite för ofta dessutom.

Lösningen är ju enkel, det är bara att sluta läsa i forumen.

Exempel kommer här:
Flugor i munnen
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61310

Är cykel för stor
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65595

Tyvärr är det många frågor/kommentarer av typen "Om jag är bajsnödig, vad skall jag göra då",
"Om jag är hungrig, vad skall jag göra då?"

Men å andra sidan, är väl olikheten det som stundtals förgyller dagen.
;-)

Ha det gott
Anders
 
Ha..ha

Efter en solig helg nån gång i februari-mars:

Kollegan: Du ser brun ut, varit ute i helgen?
Jag: Jo - tog en rejäl promenad i solskenet i lördags.
Kollegan: Åh! Ute på Djurgården då?
Jag: Nä!?
Kollegan: Men var kan man gå då?

Inte lätt om man aldrig lämnar Stureplan.

Den var fruktansvärt bra...:)
 
För att återknyta till detta med kommunikation.

Om någon frågar mig om jag vet vad klockan är, och jag svarar "ja", då kan man ju faktiskt säga att det är ett korkat svar. Frågeställaren ville ju ha reda på vad klockan var men ställde inte riktigt den frågan.

Likadant om någon frågar om jag hör och jag svarar "va?". Då är det glimten i ögat som avslöjar om svaret är på skoj eller inte.

Min fru brukar fråga vad klockan är men vill egentligen ha reda på om vi tex hinner med tåget.
Om jag svarar på det hon vill veta, tex " jo vi hinner med tåget", då blir det mer "kommunikation" än vad jag vill ha. Det är inte helt lätt det här.

En anekdot:
En närstående släkting (kanske i 14-15 års åldern) såg på när jag och brorsan rensade bort gräs under vår Flymo luftkudde-gräsklippare och undrade var luftkudden satt.
Brorsan och jag kved av skratt varpå släktingen kände sig lite dum och försökte rätta till det med kommentaren: Ja jag förstår ju att luftkudden inte kan sitta under gräsklipparen, då skulle ju kniven klippa sönder den.
Brorsan och jag hade stora svårigheter att komma upp från gräsmattan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar