Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

"Det finns stövlar med långa skaft" fick jag veta i vintras när jag skulle sjösätta kajaken från en badstrand och bara klev rakt ut. Jag trodde ärligt tanten skulle få en hjärtattack när jag slängde mig på rygg rätt ut bland isflaken och meddelade att "är man rätt klädd så behövs inte ens en kajak".

Ibland går det liksom bara inte att låta bli såna infall. :)
 
En annan gång tog det väldigt lång tid att förklara att det faktiskt finns områden som helt saknar mobiltäckning (inte bara små luckor), framförallt i Sarek.
...eller typ halva Västerbotten...

Min favorit är relaterad både till friluftsliv (om än lite avlägset) och till hur vi ser på våra medmänniskor:

Jag är ute och går i Umeå med min (numera hädangångne) lapphund Nilak. Jag möter en främmande kvinna i yngre medelåldern:

K: Hej, jag måste få fråga, visst är det där en sån där lapphund?
Jag: Ja, en svensk lappis ja!
K: Men, gillar inte de att vara ute mycket i naturen, har mycket energi och så?
Jag: Jo. Vi brukar vara ute rätt mycket.
K: Jaha... det kan man inte tänka sig. Att se en sån hund ute med nån i kostym och allt.
Jag: ???

Sure, dagen till ära hade jag kavaj på mig, som jag ofta har i stadsmiljö. Men hindrar det att man är ute andra gånger? Eller har en hardcore ute-hund? (fan, oftast är det ju tvärtom, att folk går runt i värsta Asterix-jackorna mitt i Sthlm)
 
Eller nada täckning i nordvästra Jämtland. Mitt jobb-Telenor slutar fungera ca 4 mil norr om Östersund så därför måste jag ha Telia som backup men det funkar inte alls 100% heller mot norska sidan. Telefonen ligger dock alltid avslagen för att spara batteri och inte störa naturupplevelsen.

...eller typ halva Västerbotten...
 
Fulla människor....

Kanske inte fått så mycket skumma kommentarer när jag varit in action så att säga.
Kommer i alla fall ihåg en synnerligen störig och dryg människa som jag träffade på krogen för länge sen...Vi pratade och jag berättade att jag höll på med klättring. Då skulle han givetvis dra fingerkrok eftersom jag borde ju vara stark i fingrarna. Ung och dum som man var så gick jag med på det...Förlorade givetvis...Har alltid hatat fingerkrok...Man kan ju dra sönder fingrarna. Bara galningar sysslar med sånt. Killen blev om möjligt ännu drygare efter att han vunnit.
Senare kom jag på det att jag borde bett killen dra sig upp i fingertopparna på dörrlisten eller nått för att få tyst på honom. Då får man se hur stark en människa är i fingrarna...
 
Varje dag får jag frågan om jag ska ut och fjällvandra efter skolan (i alla fall varannan dag). En rymlig och skön ryggsäck på 35 liter med ett vettigt bärsystem är det inte många som använder. Istället bärs dator, några böcker och matlåda i en axelremsväska. Ska man träna efter skolan så används en teamsportia-bag istället. Alltid skönt att cykla med 10 kilo på ena axeln...
 
Muhahaha. Den var bra. :cool:
Du får kvällens hederspris för en särskilt kreativ omskrivning av en av mina landsmän.

Ha! Som halvtysk kan jag nu hoppa in här.

De roligaste kommentarerna har jag hört på jobbet. En gång hade jag en gäst från skogsmyndigheten i ett afrikanskt land, kommer inte ihåg vilket. Han hade en noterbar övervikt men ansträngde sig till 110 % för att inte bli mer än 25 cm efter värdarna när vi gjorde en kort skogsexkursion och stackarn verkade annars också helt panikslagen. Hans första fråga när vi kom tillbaka till bilarna var: "What is the most dangerous animal in the Finnish forests?" Jordgeting, sa jag. Vi kan ju starta en annan tråd om vilket vilddjur som är farligast i våra skogar.

En holländsk gäst frågade en gång "vilken är den största skogen i Finland?".

Och en "urban" legend vill göra gällande att en journalist från ett land i Europa en gång frågade om det omedelbart frigörs mycket CO2 när man fäller ett träd?
 
Jag såg ett par paddla varsin kajak i vallgraven i Göteborg idag. Hon hade en vanlig kajak med roder, paddel och allting. Han hade världens bredaste kajak (på tok för stor), med roder. Så långt tänkte jag att de inte har en aning om sina kajaker, tills jag såg att han paddlade med en grönlandspaddel (fast med vanlig paddelteknik)... Synd om honom!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar