Metangasen kommer av idisslandet (nedbrytning i syrefri miljlö) och kommer huvudsakligen i form av rapar och utandning. Inte via tarmarna. Det spelar ingen roll hurvida kon är ekologiskt eller inte, köttproduktion ger upphov till metanutsläpp, även idisslande vilt ger metanutsläpp. Sverige kommer inte drabbas av vattenbrist i ett framtida varmare och fuktigare klimat. Välkommen att läsa klimat- och sårbarhetsutredningensarbete på det området. Den vatteneffektivaste köttproduktionen är kyckling, kan vara bra att tänka på..
Javisst, så kallad ekologisk köttproduktion ger också upphov till metangas, men mängden beror på vad kon får att äta. Mer spannmål -> mer metangas. Vi bör äta mindre kött än vi gör idag, och det kött vi äter ger upphov till mindre växthusgasutsläpp om produktionen sker så kallat "ekologiskt". Senast i förrgår läste jag en undersökning som kom fram till att så kallat ekologiskt nötkött gav upphov till 22 kilogram koldioxidekvivalenter per kilogram kött. Om vi då accepterar att icke-ekologiskt kött kan ge upphov till uppemot dubbelt så mycket, så landar vi kring 50 kg. Det motsvarar runt 15 kg bensin som förbränns i en bilmotor, dvs drygt 15 liter soppa, vilket ger uppåt 20 mils körning. Stämmer med vad jag hört tidigare.
Den stora poängen är dock att det är mer energieffektivt att människor odlar grödor att äta direkt, på den tillgängliga marken, istället för att använda den till att föda upp djur som vi sedan äter. Är det nån som på allvar tror att man får ut mer energi på att föda upp ett djur och sedan äta det, än att äta vegetabilierna direkt??
Sverige kommer sannolikt inte att drabbas av vattenbrist nej, för vår del är det förmodligen (till en början!) gynnsamt med högre temperatur och något ökad nedebörd. I längden (dvs om klimatförändringen går för långt) kommer dock hela jorden undantagslöst att bli en sämre plats att bo på. Även Sverige, även om det handlar om fem, tio (eller förhoppninsvis fler) decennier från nu.
Nej, vattenbristen jag syftar på rör naturligtvis områden där man *idag* har köttproduktion *och* en förestående vattenbrist. Smältande glaciärer i Anderna hotar delar av sydamerika, osv. Där finns det stora poänger med att använda jordbruket så energieffektivt som möjligt.
Att tro att eftersom Sverige kommer att ha gott om vatten, så är allt okej, är väldigt naivt.
Men du får gärna länka till någon klimatutredning som påstår att köttproduktion *inte* bidrar i hög grad till växthuseffekten, och gärna någon som förnekar det faktum att vattenbrist kommer att bli ett växande problem på många håll i världen i framtiden. Alla rapporter och böcker jag läst är åtminstone kvalitativt eniga.