Proteinbrist i Sverige är inte direkt vanligt. Och protein finns i andra grejer än kött, t ex bönor.
Kor är inte heller alltid förädlat gräs. På många håll får ju korna äta massor av kraftfoder av spannmål, blir dåliga i magen och pruttar ut metangas som är en kraftig växthusgas. Dessutom går väldiga arealer åt till att odla denna spannmål. Om vi åt odlade mat åt människor där istället så vore mycket vunnet. Energieffektiviteten blir löjligt dålig av att gå omvägen via kossa. Dessutom går det åt väldigt mycket vatten för att föda upp kossorna, och detta i områden som kommer att drabbas av vattenbrist efterhand som klimatförändingen fortskrider.
Kravmärkt kött kommer från kor som äter gräs, så utsläppen av växthusgaser är, såvitt jag vet, runt hälften mot kött från "pruttkossa".
Viltkött är ingen belastning för klimatet. Jag är sugen på rådjur.
Vi äter mer kött än vi behöver, och köttindustrin är en av de absolut största växthusbovarna. Slutsatsen borde vara uppenbar även för den som själv är bonde.
Metangasen kommer av idisslandet (nedbrytning i syrefri miljlö) och kommer huvudsakligen i form av rapar och utandning. Inte via tarmarna. Det spelar ingen roll hurvida kon är ekologiskt eller inte, köttproduktion ger upphov till metanutsläpp, även idisslande vilt ger metanutsläpp. Sverige kommer inte drabbas av vattenbrist i ett framtida varmare och fuktigare klimat. Välkommen att läsa klimat- och sårbarhetsutredningensarbete på det området. Den vatteneffektivaste köttproduktionen är kyckling, kan vara bra att tänka på.
Viltkött är kanske ingen direkt klimathot, men är det ekologiskt rimligt att försöka försörja en nation på viltkött? varför gick man över till jordbruk från jägarsamlarliv? Det kallas att effektivisera. Viltkött kräver än mer areal per mängd protein än nötkött. Och återigen, alla idisslande djur ger klimatpåverkan.
Ska man se till alternativet att importera bönor (vilket är det vi huvudsakligen gör) så får man stå ut med att alla sojabönor är GMOs, och tack vare transporten försvinner mkt av den ideologiska vinsten med att gå över till vegetabiliskt protein.
Kanske är det så att man på ett plan faktiskt måste inse att en population på över 6 miljarder kommer påverka klimatet? Det är ju trots allt så att det är ett av kriterierna för att få kallas levande, att man påverkar sin omgivning. Därmed inte sagt att vi inte ska försöka göra så lite inverkan som möjligt.
Själv har jag ingen dagstidning, inte heller bil (däremot en cykel tillverkad i taiwan, vilket naturligtvis påverkar mer än en från skeppshult, eller?). Jag försöker köpa lokalt odlade grönsaker, vilket kan visa sig sjukt j*vla problematiskt, ibland misstänker man att de 3 matvarujättarna i sverige aktivt försöker motverka mina miljövänliga intentioner. Vidare försöker jag analysera miljöpåverkan av min konsumtion, och köper sällan saker som jag misstänker inte kommer hålla längre än jag vill behålla dem.