Att bo i en tät låda är primo, du mår bättre och det går åt mindre energi. Fönster är prima för då går det att arbeta och läsa utan el.
Förvärmt vatten till liten varmvattenberedare spar energi och begränsar automatiskt duschvattenmängden....
Uppvärmning med sol och luft, drar mindre energi än det producerar...Eldning om än i kakelugn skapar go värme länge.
Källsorterar och undviker reklam, gratistidningar mm, komposterar.
Planering av cykelturer, som är både nöjes och behovsresor, promenader och bilåkande/mc dito så att resorna utövas optimalt mht transportbehov.
Nötkött har närapå helt försvunnit från menyn, medan fågel, vilt och fisk ger det proteinbehov som behövs med ärtor och bönor (läs på Patric!). Revinge ranch mfl producerar nötkött ekologiskt för de som måste...Vi odlar bär och grönsaker.
Lågenergilampor är nog lika överreklamerade som vindkraftverk....men visst har jag dylika där nätflimmer inte stör och arbetsljus inte behövs.
Kylskåp, frys och spis bidrar aktivt till uppvärmningen av lådan. Liksom egenhuggen ved.
Radio och cd-spelare ersätter tv-n mest, men den finns för att titta på bibliotekets DV och ett och annat natur/vetenskaps program.
Fifyfifty när det gäller begagnat och nytt, dvs det dyra ur begagnadepoolen och det billiga ur nybutiken.
Resor, jo det blir flyg många ggr pga tidsfaktorn så även jag ser fram mot teletransportören...
Väl borta måste man oftast hyra bil, mindre, för att komma till B.
Numera köper jag bara facklitteratur, helst på antikvariat, biblioteket har den andra litteraturen, gratis. Jag vet att min livsvän mest köper nya fackböcker, men hon antecknar i sina...
De tidningar som droppar in har vi aktivt valt, läser och låter gå vidare...(cirkulationskuvert är inte bara till för företag).
Skor och kängor går jag till skomakaren med, när konstruktionen tillåter.
Vi lagar kläder och tillverkar/reparerar en och annan pryl själva.
Men visst skulle vi kunna minska på energiåtgången än mer, vi får disskutera det nån kväll.
Jämfört med på 1960-talet skulle jag bedömma att jag minskat mina energibehov till 1/5.
//J