Vad för tält ska jag satsa på?

Ytterst sällan man verkligen behöver självstagande. Har bara råkat ut för tvåtillfällen då jag var tvungen att tälta på klippa. Ena gången hade jag ryggåstält, det gick bra. Man har nästan alltid några stenblock eller kajaker till hands.
Nu begränsar sig iofs min erfarenhet av paddling till fyra - fem veckor i stockholms skärgård och på västkusten.

/OJ

Niklas: Det är mycket riktigt till nummer 91, även om jag hoppas få användning av det fler gånger än så. :)

Frågan som ingen verkar svarat på är var man köper tält? Är det billigare att beställa på Internet? Är det bra? Jag bor i Linköping och här finns ett gäng utelivsbutiker, men de tenderar att vara rätt dyra på allt annat så jag antar att tält är dyrt där också.

Olle Linge
http://www.snigel.nu

Förtydliga snurrigt inlägg!

Det var alltså tunneltältet som var svajigare å "lät" mer i vinden än det styvare kupoltältet!
Har själv köpt mina tält på GetOut snabb å bra service å bra priser!
Fick mitt/mina tält billigare än rek. pris +extra rabatt som skyddsgolvet gratis+fri frakt!

/Janne

7 år med regn i fjällen, och du fortsätter fara... Måste vara något maschoschistiskt över det.

Hehe.. Någon gång måste det bli bra väder. Det är faktiskt sant. Sol dit och sol hem. Vi är några få som brukar hitta på saker tillsammans och vi kallar oss numera för Regnmakarna. Det är inte alltid ihållande regn men då är det vind som ligger på mellan lågtrycken istället. Jag kan dra mig till minnes att vi nog hade någon solglimt i Jotunheimen men då var det kallt som satan istället (runt nollan och vind, inte vad vi förväntade oss).

Niklas: Det är mycket riktigt till nummer 91, även om jag hoppas få användning av det fler gånger än så. :)

Frågan som ingen verkar svarat på är var man köper tält? Är det billigare att beställa på Internet? Är det bra? Jag bor i Linköping och här finns ett gäng utelivsbutiker, men de tenderar att vara rätt dyra på allt annat så jag antar att tält är dyrt där också.

Olle Linge

herre jevlar, jag fastnade på din hemsa.. du har faktiskt lyckats med en intressant hemsida,jag tycker generellt att hemsor e rätt kass..

tips angående tält.. tält för två är egentligen för en, vill man va två så bör man titta på ett för tre, är man inte viktfixerad så erbjuder GT varianterna trevligt extrautrymme.. själv så har jag två tält, ett för bara mig och ett för mig med fru.. ett fjällröven och ett vars namn inte får nämnas..

vaude gör prisvärda tält..

Kommer osökt att tänka på North Face Spectrum 23. Varför vet jag inte så jag litar på min tältletarintuition :) Förhållandevis billigt, stort nog för två, lätt nog att bära själv (under 2 kg). Enkelväv, men jag tror du kan klara det... Lär vara extremt vindtåligt. Som du skrev att du kanske överväger en fjälltur någon gång, då får du kallt räkna med att råka ut för storm även om du inte tänkt det från början. Det finns en poäng som Patric skrev att ha två tält och att varje är ett nummer för stort, men om din budget är begränsad skulle jag satsa på ovanstående. Eller hitta ett beg. Nallo2 eller Nallo3 kanske. Allt är en avvägning hur många kg du har lust att bära på i förhållande till hur rymligt du vill övernatta i förhållande till hur mycket pengar du har. Det finns folk som delar på ett Akto, så allt går... Kommer också att tänka på Shangri-La 3 på (getout.se t.ex.). Runt 2kg med myggnät, 3 pers, hyfsat pris. Kul & gult, lär även det vara vindtåligt. Och så får du högt i tak.

Tält

Du sa vandring och då är ett vikteffektivt tält primo.
Minst väv skulle ett äggformat tält ha men dylika finns inte i lätt låg vikt....
Näst bäst är ett pyramidtält.
Därefter ett ryggås.
Därefter tunnel.
Som jag ser det försvinner kupoltält pga vikten.
Enkelvävstält är lättare än dubbeltält.
Jag började med ryggåstält i bomull för på den tiden fanns det inte annat. Ett normalt vandringstält vägde mellan 3-4kg....
Ett hemmasytt pyramid väger under kilot!
Jag har några tunnel, kupol och ryggåstält, av olika märken. Mest använder jag ett enkelt ryggås på under kilot, just för att det är lätt.
2 mans är bra för de ger möjlighet att vara två. Ensam rymmer det det man behöver vintertid.
Skall två ut ofta köp ett tremans.
Absider och GT mm allt väger...
Billigast blir hemmasytt av tyget från ett kommisions/loppisfynd för 50-100kr. Du kommer att behöva tråd och sprättnål samt tid....
Lycka till
//J

Mitt tips är att skippa mellanvarianterna när det gäller pris. Satsa på något riktigt billigt - kanske begagnat - tills du har råd att köpa det du verkligen vill ha!! Tills dess får du va beredd på att bli blöt!! ;-) Gå in på Hillebergs hemsida, www.hilleberg.com, där kan du läsa dig till det mesta om olika modeller och deras för- och nackdelar.

Jag är inte riktigt så fattig att jag vill köpa något billigt och räkna med att bli blöt. Om jag ger mig ut en vecka vill jag att det ska vara njutbart (jag tänder inte på väta direkt) och då är det värt en slant. Det jag menade var mest att jag inte har lust att lägga många tusen på ett tält. Om man däremot kikar runt 3000 hittar jag tre modeller som verkar vettiga:

Tadpole 23 DL (North Face)
Akto (Hilleberg)
Vela 1 Extreme (Exped)

Vad tror ni om dessa? Jag ändrar mig lite till att prioritera för en person och vara hyfsat medveten om vikt eftersom jag funderar på att flytta på mig en hel del.

Olle Linge

Kanske ett MSR hubba hubba kan va schysst? Har inte testat det själv, men det verkar väldans omtyckt i tester och går att få för 295 euro på telemark-pyrenees. Knappast lämpligt för vinterbruk eftersom tältet ventlieras genom att tältduken slutar en liten bit ovanför mark och för riktigt långa personer kanske det finns bättre val, men annars verkar det fint./Jörgen

...jo.. glömde nästan... 2 kilo för hela baletten och det går att banta några hekto om amn sätter upp det utan innertält ...helst myggfritt isåfall...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg