UTE magasinet och liknande tidingar

Instämmer

Håller med de flesta av er. Tycker precis som BOBen att det blir för enahanda när alla reportage är skrivna av samma person. Tidningen känns tunn på något vis. Jag har varit periodvis prenumerant de senaste 10 åren men jag vet inte om den var bättre förr... Känns som liknande reportage återkommer säsongsvis. Jag får också ut mycket mer av att läsa STF Turist.
/fremag

avslutad210712

Gäst
Det här med tester av exkusiva dyra material och resor är inget som är specifikt för friluftsbranschen. Jagade en hel del förut och hur många genomsnittliga jägare åker någonsin på hjortjakt i Andalusien, jagar med en Holland & Holland, får sitt gevär graverat av Satnley Stoltz (som för övrigt är en halvt avlägsen släkting till mig - så fick jag det sagt *L*). Eller som jag läste i en cykeltidning - för det låga priset kan man inte begära mer men den duger till det mesta - väldigt fritt citerat. Tror inte att alla håller med om att 25000:- för en cykel är ett lågt pris men jag kanske har fel. Eller kameratester av Nikon D3 och Canon 1D - kanonkameror men till ett pris som de flesta på fotosidan bara kan drömma om (och då är det ändå fotonördar på samma sätt som vi är friluftsnördar) för att inte tala om den stora massan av kameraköpare som inte ens vet vad det är för kameror. Eller båtar i miljonklassen. Listan kan göras lång.

Facktidningar är porr (tolka det positivt eller negativt) för den stora massan och ärligt talat så lockar en test av Koenigsegg mer att läsa om än minsta lilla Kian och förlagen lever på att sälja tidningar så även om inte jag vill läsa det så finns det 100 andra som vill det och som styr det hela.

Och då är det tur att Gud (eller vem det nu var) uppfann Internet där man kan gå in på webbar som utsidan och få diskutera allt det som inte säljer tidningar.

Håller absolut med BOBen och fremag om det blir trist med reportage av samma personer hela tiden. Håller på att testa Norges alternativ, Friluftsliv (www.friluftsliv.no). Tar lite längre tid att läsa norska, men tycker än så länge (har hittills fått två nummer) att den verkar mer intressant än Utemagasinet. Har båda tidningarna resten av året.

Jag tycker Utemagasinet är helt ok. Visst blir reportagen lite enahanda ibland, men med bilderna fungerar de ändå som inspirationskällor. Modereportagen är givetvis helt onödiga och lfinns antagligen bara till för annonsörerna. Samma sak gäller artiklar om hur man ska använda en kompass. Utrustningstesterna är rena skämtet, några tester är det ju verkligen inte fråga om, snarare alternative produktbeskrivningar.

I stort sätt

har du helt rätt men inte när det gäller kniv, fär vad är det som skiljer en 14 000 kr kniv från en 30 krononors i funktionen borde det stått.

Är inte grundproblemet att internet gör det mesta som tidningar tidigare var ensamma om bättre?
Produktinformation är överlägset på internet.
Foton och reseberättelser finns det massor av, dessutom slipper man att tröttna på enskilda skribenter.
Uppfattningar om produkter ges mera heltäckande på utsidans forum än i de flesta tidningar osv.
Det som återstår är väll dyra och avancerade tester o.dyl. Men sådant har ändå sällan tidningar som har en sådan liten marknad som den svenska råd med.....

Är inte grundproblemet att internet gör det mesta som tidningar tidigare var ensamma om bättre?
Produktinformation är överlägset på internet.
Foton och reseberättelser finns det massor av, dessutom slipper man att tröttna på enskilda skribenter.
Uppfattningar om produkter ges mera heltäckande på utsidans forum än i de flesta tidningar osv.
Det som återstår är väll dyra och avancerade tester o.dyl. Men sådant har ändå sällan tidningar som har en sådan liten marknad som den svenska råd med.....

Hrm, det jag saknar i tex Utemagasinet är djuplodande artiklar. Rejäla tester. Annorlunda vinklingar. Tex den kända brittiska vandraren, Chris Townsend, han är duktig skribent, skriver intressanta artiklar. Även Ronald Turnbull också. Ibland också av Kev Reynolds där han skriver om olika vandringar i Europa.

Nuförtiden

kan en intresserad redaktion och klok styrelse oxså göra en bra publikation med hjälp av översättningar och utländska skribenter, men det får givetvis inte inskränka reklamutrymmet eller minska profiten....dessutom måste ju utlänningarna kontaktas på deras modersmål....
UTE magasinet gick från en genombra produkt till ett glassigt annonsorgan iockmed ägarbytet...

Innehållet i de flesta tidskrifter styrs ju snarast av marknadsavdelningen som skall sälja annonser, tidskriftens främsta inkomstkälla.

Njaa ...

Jag är inte bekant med hur det fungerar på Ute-magasinets redaktion, men det normala är att det råder tämligen vattentäta skott mellan redaktion och marknadsavdelningar på tidningar. Kanske något mindre så i magasinsvärlden än på dagstidningar. Men varje tidning med självaktning håller sig med en självständig redaktion och det redaktionella innehållet är, ur ett ekonomiskt perspektiv till för att skaffa läsare till publikationen och därmed också till annonserna i tidningen. Blir det för mycket "marknadsstyrda" artiklar genomskådar läsarna det och söker sig någonannanstans.

Jag skulle tro att Ute-magasinet, liksom de flesta tidningar, vill ha tips på vad man ska skriva om och hur i kommande nummer. Gör man en tidning som många vill läsa så stannar ju prenumeranterna kvar. Så tipsen ovan om att mejla redaktionen gäller väl alla som har synpunkter här ovan.

Jag kan hålla med mycket om kritiken mot innehållet i tidningen. Men det finns fortfarande en del som är bra och av och till är även jag prenumerant. Och än så länge så slår Ute-magasinet konkurrenten Outside med hästlängder ...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Webbutiker med sortiment liknande Biltema/Clas Olsson? Butiker och leverantörer 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg