UTE magasinet och liknande tidingar

Dina kloka synpunkter flanell

delar och gillar jag.
Ego slutade prenumerera på Utemagasinet när det började bli för glassigt, tror jag stod ut en tre fyra år efter ägarbytet men sen blev det för mycket. Brukar ögna igenom den på bibblan och saknar den inte alls i brevlådan.
Eftersom stilen inte är glassig utan är ute, behöver jag rejäla, lätta och praktiska grejor. Mycket är lagat och förbättrat eller rentav specialsytt av mig själv.
Brukar jaga herrmönster på loppisar. Emellanåt hittas ett antikt kök eller en fin gammal isyxa med träskaft. Senaste bästa fyndet var en fin lätt yxa för 5:;- då den hade brutit skaftet ....Vi får se vad sommarens loppisar har att bjuda.
För gördetsjälvare brukar jag rekommendera Singers sewhandbook, måhända skulle vi börja en mönsterbytartråd här på utsidan.
Fjällrävens dubbeltråd är utmärkt, syntet utanpå och bomull inne, sväller när den blir våt. Men jag vet inte om den finns i cerise.
Förslagen om att sända ditt inlägg oredigerat till tidningen tycker jag är utmärkt, du kan t o m råka vinna månadens thermos....
Lycka till!

Har prenumererat tidigare men håller väl delvis med i kritiken. Har slutat då jag dels tyckte den var för tråkig (märkte att tiden det tog att bläddra igenom den då den kom blev kortare varje gång), men även att den kunde inte konkurrera med internet.

Slutade prenumerera på Kameras&Bild av samma orsak.

mvh Christian
En skitrik stockholmare;)

#0.

Du har helt rätt.

"Utemagasinet" är journalistiskt utarmat. Friluftslivets svar på "Se & hör". Där saknas all kraft att utveckla något eget, något unikt som genom kunnande och intigritet kan locka nya läsare och nya annonsörer. Men vad annat kan det bli när upptagningsområdet inte sträcker sig längre än stenläggningen på Åre Torg.

Men det finns just nu ett ljus i den rådande trendens mörker: Josefin O:s senaste krönika i STF:s "Turist"! Hon protesterar mot lättjan och överflödet som sedan länge nått friluftslivet och inte minst fjällvärlden. Ingen njutning utan lite rejäla umbäranden, helt enkelt.

Var själv förra vintern med familjen en vecka i Saltoloukta. En tillrättalagd s k familjevecka. Alla arrangemang understöddes som vore vi alla PRO:are sedan decennier. Dagsturen var på 2 km och efter denna kraftansträngning gick vi pustande i mål och möttes av en komplett friluftsrestaurang, sjukvård och "erfarna fjällguider".

Varje sådan ansträngande dag lönades på kvällen med en tre-rätters middag som till slut de allra flesta blev rejält lessa på. Men ingen slapp undan. De sista dagarna sågs flera föräldrar smita ifrån eländet för att istället i smyg skotta in spagetti och köttfärssås tillsammans med de mycket gladare barnen!

Men det är bara att bita ihop. Snart vänder nog trenden. Under tiden får man skapa sin egen lilla fjällvärld. I läsdelen kan man köra lite gamla artiklar ur Fjällklubbens årsböcker och i umgängesdelen kan jag varmt rekommendera samerna.

:)

Men men

Sen måste man ju i och för sig fundera vad någon som känner sig som "en rutinerad äkta frilufsare" tycker om såna bas-artiklar, typ "så tar du ut kompass-riktning", "så gör du upp en eld", etc. Snart kommer ju någon att tycka motsatsen, att det är sånt man inte vill läsa för att det är för elementärt. Eller hellre borde finnas i en handbok, inte i en tidning. Eller överhuvudtaget inte förstår att andra inte vet.

Man skulle ju önska att det fanns en optimal blandning av prylar, artiklar, intervjuer etc, så att alla kan få lite av sitt! Men det är nog en tulipanaros. Men förslag vad som skulle vara läsvärt borde ju vara välkommet till en tidningsredaktion!

(Hm. Kan ju inte vara ett unikt problem för friluftstidningar att fundera över innehållet. Vad ska vara fakta, nyheter etc? Tänk t ex såna vänta-barn-tidningar, där måste det ju i princip funka att köra repris på varje årgång, varje år? För det kommer nya läsare som vill ha all basfakta, och ingen som "kommit vidare" köper såna tidningar igen?)

Varje sådan ansträngande dag lönades på kvällen med en tre-rätters middag som till slut de allra flesta blev rejält lessa på. Men ingen slapp undan. De sista dagarna sågs flera föräldrar smita ifrån eländet för att istället i smyg skotta in spagetti och köttfärssås tillsammans med de mycket gladare barnen!

Hmm, tror du fick vad du betalade för. Hade de mörkat att middagarna i deras restaurang ingick då du bokade? Om du hade velat ha mera strapatser så kunde du väl kört på fjällstuga istället?

Ja, nog känner jag igen beskrivningen av utemaggan.
Jag betalade just in ytterligare ett års prenumeration, men nog har tidningen gått från att vara något jag såg fram emot varje månad till något jag allt snabbare bläddrar igenom.

Exakt vad som fattas är svårt att sätta fingret på. Kanske de där reportagen som får mig att tänka "DIT ska jag åka i helgen/på semestern/någon gång i livet"

Utemagasinet är en

produkt och som sådan kanske inte så överraskande längre.

De innehållsförslag som getts här är intressanta och speglar lite av innehållet i Utemagasinet på 1980-talet. Finns mera av den typen av reportage i t ex Vi-tidningen, Scouternas tidniningar, Turist och Friluftsfrämjandets tidning i Alla Väder.

Med nätet så finns det goda möjligheter till instruktionsfilmer på You-Tube som vi ju sett från Lappland av Patrick.

Jag prenumrerar fortfarande på Utemagasinet men skulle gärna se en liten kursändring i riktningen ovan. Styrkan med Utemagasinet är att det är stor bredd. De andra tidningarna jag nämnt ovan har i mina ögon ryckt upp sig medan Utemagasinet inte ändrats så mycket på senare år, känns lite för förutsägbar. Funderar på att byta till det norska alternativet som länkades till i en tidigare liknande tråd nån som kommer ihåg vad den tidningen heter?

Thure

Jag håller också med

Utemagasinet är inte särskilt kul numera. Enda orsaken till att jag fortsätter prenumerera är att den inte är särskilt dyr heller. Kanske borde den heta "Prylmagasinet" istället.
Tidningen Turist är mycket bra, egentligen det bästa (för mig) med att vara medlem i STF. Jag bor aldrig i fjällstugor eller -stationer, men har under åren fått många tips på trevliga vandringar i Turist.

Håller till viss del med trådstartaren.

Utemaggan har blivit rätt blaskig och förutsägbar.

Inget ont om skribenterna eller fotograferna i sig på något vis men jag är så j...a trött på artiklar av Annika Berggren, bilder av Håkan Hjort och Claes Grundsten. Återigen De skriver bra och har fantastiska bilder men det blir så attans enahanda i nummer efter nummer.

Likaså är jag riktigt trött på de tester som presenteras och som till största delen utförs av Erika eller Kalle. (månne en vändning vara på så som skett i sista numret) Låt någon annan få ha åsikter som omväxling!

Vet ionte vad det är....har jag ledsnat eller är det tidningen som förändrats, men den jag tycker verkligen att den var roligare att läsa för några år sedan. En sak har dock blivit bättre....lay-outen.

Jo jag HAR skickat mina åsikter till redaktionen.

Bra skrivet Flanell, även jag håller med :)
Inte bara Utemagasinet stämmer in på beskrivningen. Även friluftsfrämjandets tidning känns snuttifierad och glättig vilket jag tycker är synd. De om några borde ju ha ett genuint friluftsintresse och därmed massor att berätta.

Jag har läst några nummer av den norska tidningen Padling och tycker den är långt bättre än Utemagasinet. Den handlar mer om vanliga människors turer, några gör-det-själv artiklar mm. Tyvärr täcker den bara paddling så det kan bli lite enahanda.

/Klas

Men det är väl en ekonomisk fråga? Gissar att Utemagasinet till minst 50 % finansieras av sina annonsörer. Vem vill slösa dyra annonspengar på en tidning som läses av friluftsintresserade som byter utrustning vart femtonde år? Ska man sälja så är det väl prylnissarna man vill nå. Det blir således viktigare för tidningen - och dess överlevnad - att tillfredsställa den publiken.

/F

Ska man sälja så är det väl prylnissarna man vill nå. Det blir således viktigare för tidningen - och dess överlevnad - att tillfredsställa den publiken.

Säkert sant. Men kolla senaste numret, flera sidor klädmode-reportage. Och på vissa av bilderna ser man inte ens riktigt produkten de skriver om i bildtexten. Man känner sig lite gammalmodigt gnällig när man reagerar, men hallå? Tänker särskilt på en bild på en lundhagskänga och 10 cm byxa ovanför, japp, bra visat hur en Houdini Motion Pant ser ut och sitter... eeeh, just i ett kängskaft, endast.

Flanell: hoppas du skickade in din önskelista, vore ett bra komplement till nyheter och prylspaningar. En bättre blandning, helt enkelt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Webbutiker med sortiment liknande Biltema/Clas Olsson? Butiker och leverantörer 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg