• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ut och gå?

Tips?

Hur har det gått?
Vad är det längsta du har gått? Har du gjort några viktiga erfarenheter sen började gå? Eller har du gett upp? Några tips som du vill dela med dig till andra nybörjare.

Själv har jag tresäsongsskor och brukar inte gå på vintern. Jag håller mig helst till asfaltvägar. Nästa sommar tror jag att jag ska drista mig till att gå ut och gå själv. Törs jag gå på gräsmattor redan då eller?

Några tips för vinterpromenader? Någon som provat spark?

/Jon
 
Hej! Jag vet ju inte vad som är långt eller kort. Jag har bara varit ute några svängar i den friska luften och satt ena foten framför den andra. Nu siktar jag på det sägenomsusade berget Kaipak i det avlägsna Lappland. Kanske är det att sikta för högt. Någon säger att jag borde ha en egen wäbbsida, en annan att jag borde ha spånsorer, ytterligare nån säger att jag borde sätta upp en pjäs! Jag vet inte. Jag vill ju bara komma ut! Ska det vara så krångligt?

Men en sak kan jag säga, och det är att mina fina Docksides-seglarskor är jättebra. Såna kan jag verkligen rekommendera för den som vill ut och gå. Å andra sidan har jag ju inte prövat nåt annat, men varför ska jag göra det, jag är ju jättenöjd!

Nu ska jag dra en kofta över huvudet och slumra lite. Hej!
 
hej vandrings-kollega,

jag var ute och seglade runt Hebriderna häromsisten, och plötsligt när vi lâg för ankar i Stornoway kom det en gammal Góteborgare bosatt i Wien och mönstrade pà. Han hade köpt ett par sàdana dár dyra seglarskor, och hade vid pàmönstringen sà himla ont i fötterna att det inte var sant, inkl. blâser och grejer.

Efter att ha seglat runt ett slag beslöt vi att sátta kurs pà Mull, och dárstädes bestiga en bergstopp. Göteborgaren sade att han inte var nâgon vidare bergsbestigare, samt att han bara hade sina elándiga blàsframkallande seglarskor att gâ i..

Eftersom jag själv har fór vana att slápa omkring en jákla massa olika slags vandrings-skodon för att testa och greja, sà sade jag till Goteborgaren: - äh, kom along nu.. du kan làna ett par skor av mig.

Sagt och gjort, den gôrgoa killen tog pà sig ett par sprillans nya Rapid XCR och höll nästan pâ att trilla överbord nár han märkte hur sköna och válpassande dessa skor var.

Vi kom sedermera iland, och trots blâser och grejer sà sâgs Góteborgaren vandra pà med liv och lust.

Efterât sade han: malindo, jag har kommit pâ en slogan till dessa skor:

"Passar áven vandringsovana Góteborgare med blàsor pà fötterna"

kanske ett tips?
 
Detta låter mycket märkligt. Måste jag släpa runt på FLERA par skor av en massa olika snitt och utförande bara för att kunna gå en bit? Var ska jag ha dem jag för tillfället inte har på fötterna? Knyta ihop dem i skosnörena och ha dem över axeln och byta så fort jag kommer från trottoaren till gräsmattan, från gräsmattan till grusgången, från grusgången in i trapphuset osv? Var ska detta sluta? Låter jobbigt! Och dyrt!

Mina seglarskor är jättebra och bekväma och sitter som ett par fingervantar på tårna. Nästan som såna där indianmockasiner. Ska vara sköna sägs det. Man tar en bit läder och ritar runt foten (såg i Davy Crockett) och syr ihop.

Nä, jungman Jansson får tycka vad han vill på Orkneyöarna!

Almanack_Large.jpg
 
Pro Primo var mitt inlágg skrivet i all válmening, varför herrns bryska och sura kommentarer mig förefaller varandes bàde malplacerade och högst förvànande: ja rent av värda att lätt höja ena ögonbrynet för. Men det är som jag alltid sagt: Att kasta pärlor till svinen är ett högst tvivelaktigt nöje, som sállan kompenseras med rejál satisfaktion.

Pro Segundo vill jag bara för den allmánna bildningens skull pàpeka att Hebriderna ár ett geografiskt begrepp; Orkney-öarna ett helt annat.


** (Sötvattenspirat) ** (Söndagsseglare) **
 
*RING RING* *RING RING*

- ja, det ár Elvis.

- ja tjenare Elvis, Malindo här.. du, jag kánner mig helt lost nu alltsà.

- jaha, vad är det nu dà.

- Jo, jag vet inte vad jag ska sága, nu är det tvà tokiga Bulgarer, och sen har vi den ár tjommen som tjatar om sina gamal seglarskor hela tiden., och överhuvudtaget tycker jag att hela den här historien med Bush och hela skruttet börjar ta pà mina krafter.

- Men lelle malindo, vad vill du att jag ska göra nu dà? 7e dimensionen, eller?

- ja, kan du inte göra det dà, schyssta Elvis dà râ..

- ja ja ja, bara du slutar tjôta
 
Ojoj, herr Primo och Segundo känner jag inte alls så de ska inte ta åt sig! Men inte ska det väl vara bindestreck mellan Orkney och öarna? Finns ju inte ens en bro! Jag har vart där en gång för jättejättelänge sen, så jag vet vad jag talar om! Lustigast av allt var att jag hade mina seglarskor på fötterna då också! Och de fungerade utomordentligt bra på alla sätt och vis. Herr Jansson måste ha fått ett sekunda par. Köpte dem kanske på Obs eller vad vet jag. Mina är från KSSS!

Men tack så mycket för dina råd!
 
Ring, ring, Elvis, bulgarer, 7:e dimensionen? Är detta något som bör beaktas vid ett besök på Kaipak? Vad jag har hört ska Lappmarkerna kunna vrida förståndet ur led så att säga. Man kan bli lappsjuk. Sjukligt lapp. Kanske bör jag välja ett annat mål för min längtan när allt kommer kring. Är det någon som har besökt dessa avlägsna delar och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

En sak jag har funderat kring är just frågan om lämplig bädd. Ska det vara lapptäcke på eller inte?
 
Jajustdet, det har jag ju inte tänkt på! Uroxarna! Hur är det med dem nu igen? Behöver jag oroa mig för att de blir keliga, retliga, eller rent av hungriga? Kanske ska jag öva lassokast med mitt hamparep, lapplassokast, lassolappkast eller vad det nu kan heta däruppe. Sen får man huta åt dem med hickoryskaftet på glaciäryxan. Ge dem en läxa de sent ska glömma. Men som sagt, först ska jag komma ut och gå lite mer.

Tips mottages tacksamt.