• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ut och gå?

Stadan; sa:
Du behöver minst två GPSer, ett Hilleberg, ett tex-mex ställ och Meindlkängor. Dessutom underkläder i powerstrech, mellanlager i lamaull och strumpor där varje tå är avskild. Vidare ett fotogenkök, egen frystorkad mat och powerbars. Hjälm, knäskydd, visir, suspensorar, armbågsskydd och störtbåge klarar du dig inte utan.

Expeditionssponsring bör sökas, en hemsida etableras där du via satellittelefon kan blogga. Ett supportteam måste finnas i ditt basläger. Minst tjugo bärare behövs till baslägret.

:) Staffan

Glöm inte

-dunfyllt liggunderlag
-super-duper-multi-leatherman
-Tyskt rödvin på påse
-Vattenreningsutrustning
-Björnspray
-vattentät höjdmätare med stegräknare och tidvisning
-diodlampa
-multifuel-kök
-titan kärl och lexan bestick (urborrade, endast sked)
-avsågad tandborste


:)
Peter
 
Re: Re: Re: Provocerande

johanniska; sa:
Verkställt sedan snart två år tillbaka ;)

Vad menar du? Är det så att du varken har mobiltfn eller TV så är du min största idol sedan Kropp cyklade till Everest.

...Johan...
 
tigertamjaren; sa:
Hej allihop, jag vill ut och gå, men vet inte hur jag ska göra.

Tacksam för svar.

Du killen, du får nog ta och dämpa ambitionerna en smula. Det du förslår är förenat med en hel del risk och kräver kunskap, utrustning och omdöme. Börja med en A-B-C kurs i att krypa med en auktoriserad guide och fortsätt därifrån om du fortfarande tycker det är roligt och har pengar kvar. De flesta ska nog nöja sig med en skönare stol och sitta still.
 
Re: Re: Re: Re: Provocerande

jd; sa:
johanniska; sa:
Verkställt sedan snart två år tillbaka ;)

Vad menar du? Är det så att du varken har mobiltfn eller TV så är du min största idol sedan Kropp cyklade till Everest.

...Johan...

Ingen TV o ingen nalle :)
Lätt som en plätt att lägga av med det, värre med datorn.
O nu hotar chefen med nalle, men TV får vara så länge.
 

avslutad210712

Gäst
Nalle är jag mer eller mindre tvungen att ha pga jobbet men när min privata gick sönder för ett halvår sedan valde jag att inte köpa någon ny och det känns skönt. Jobbnallen slår jag av när jag slutar för dagen vilket är ännu skönare.

Tv'n skyller jag på resten av min närhet men det händer väl att jag tittar på den ibland.

Datorer är lite känsligare måste jag erkänna. Bidrar på något sätt till mina möjligheter att idka friluftsliv eller rättare sagt att köpa (onödig...) utrustning till friluftslivet. Fast i går testade jag faktiskt att slå av en av datorerna på jobbet för att se om mitt missbruk kan trappas ner i sakta takt. Tyvärr blev en del användare missnöjda eftersom ekonomisystemet liksom slutade att fungera.

Däremot tillhör jag de personer som jag anser att har stor erfarenhet av just "ut och gå" eftersom jag har en hund som kräver det. Och till glädje för all utsidans medlemmar kan jag meddela att min väg mot ultralätta promenader ger resultat. Numera väger min packning vid hundrastning under 20 kg.

/Björn
*fortfarande ordförande i föreningen för den Ultra Tunga Packningens bevarande*
 
avslutad210712; sa:
*fortfarande ordförande i föreningen för den Ultra Tunga Packningens bevarande*

Får jag vara med i din fin-fina förening?
Jag vill härmed också meddela att jag använder trangiakök samt har en ganska kass sovsäck från Haglöfs som väger närmare två kilo. Dessutom tillhör jag den grupp dumskallar som har med sig sandaler till vadning på mina vandringar, och detta är ändå bara en liten del av alla de fruktansvärda försyndelser jag ägnar mig åt vid framförandet av supernödvändig fjällutrustning.

Till dig Gunnar måste jag nog meddela den kanske lite sorgliga och svårsmälta sanningen: "Det finns inga genvägar när man ska promenera."
Man får helt enkelt köpa mycket, mycket saker, för att sedan ta med sig alltihop på ryggen; och med stora skor på fötterna sätta det ena benet framför det andra i en lååååååång serie.
Som sagt: Börja med att handla massvis med grejer, sen kanske gåandet kommer automatiskt.

mvh,
Markus
 
Gunnar, kära namne!
Jag vet inte om du igentligen är intresserad men ändå,
Jag undrar ju om man kan gå likadant här i Tyskland som i Sverige eller om det krävs annan sula och andra snören t ex.
Gick in på en mycket trevlig butik som hade en massa tunga (och lätta) saker för att ut o gå med.
Dom tittade lite på mig men påstod att man kunde gå likadant i hela europa, hon var mer tveksam om man kan göra lika i USA, tydligen är det tyngre där?
Skulle du kunna fråga samma sak i någon affär hema så vi får klarhet i detta?
Här på forumet tramsar ju alla bara o det blir inga riktiga svar.
Nu ska jag kasa mig ut till bilen och åka o dricka öl.
 
Se upp!, gode man

Om jag vore Du skulle jag tänka mig för tvenne gânger innan jag gick ut att gâ, ty man vet aldrig hur det kan sluta.

Omtänkligen,

"En som Vet"

wormhole.jpg
 
Undrar om inte trådstartaren är ett troll, och sådana vet man ju hur dom ser ut.
Måste vara omöjligt att gå om man är gjord i sten :)
 
gundj; sa:
Gunnar, kära namne!
Jag vet inte om du igentligen är intresserad men ändå,
Jag undrar ju om man kan gå likadant här i Tyskland som i Sverige eller om det krävs annan sula och andra snören t ex.
Gick in på en mycket trevlig butik som hade en massa tunga (och lätta) saker för att ut o gå med.
Käre Gunnar, du har ju inte varit i denna tyska gemenskapen så länge. Låt mig förlara något om kängval i förbundsstaten:
- I Tyskland går man i Meindl-kängor
- Är man en tysk fjällfanatiker, må man använda Fjällrävenkläder, Hillebergtält, man går i Meinl-kängor.
- Alpbetvingare bär med fördel lederhosen, till detta Meindl-kängor

Sammanfattningsvis: Meindl, inte Lundhags/Tretorn. Frågor på det?

/Håkan