Systemet är faktiskt riktigt bra. Nu har ju både vikten och volymen avhandlats en del här, men är inte detta ett problem för dig finns det några andra delar att ta upp:
* Priset. Du får ett jättebilligt system som håller vad det lovar.
* Du får ett tredelat set. Den yttre säcken är verkligen stor, och går att använda över en annan säck om du så önskar. Du får också en puppa som är vattentät. Den inre säcken är själva dilemmat. Den är oerhört tung men också väldigt varm. Systemet i sin helhet är skönt att ligga i.
* Systemet är inget för någon som är lång. Jag är 1.73 och passar mig alldeles perfekt. Men om du är längre har du nog ett system som är för litet.
* GoreTexöverdraget har för och nackdelar. Goretex fungerar ju inte om du ligger på det en längre tid, och dessutom kan det vara klokt att göra en rejäl inpregnering när du köper. Du drar en flärp över huvudet och det fungerar verkligen, men i och med att det saknas någon ram eller liknande som håller upp tyget blir det lätt lite luft att andas i. Det finns dock lösningar på detta om du googlar lite på DIY-sajter.
Jag använder sommarsäcken vår, sommar och höst. Jätterymlig och skön. Puppan använder jag alltid, ofta som komplement till en annan syntetssäck jag har.
Att den klarar -40 är nog en sanning med modifikation. Enligt specen klarar du så låga temperaturer med en stor mängd kläder på dig utan att frysa ihjäl (ungefär så där är det formulerat). Jag har testat i -17 i bara kalsonger vilket fungerade alldeles utmärkt.
Det jag gillar allra mest med säcken är att den är tålig och billig. Är du ute i skog och mark, eldar rejält och inte vill riskera att din 5000 kronorssäck blir förstörd på kuppen är detta system helt genialiskt bra. Enkelt uttryckt kan du traska rakt ut i skogen och bara lägga dig var som helst. Du kan kombinera den beroende på väder och årstid och du behöver aldrig vara rädd för att bli blöt.
GoreTex-överdrag, en sommarsäck och en vintersäck för 1200 kr. Jag fattar uppriktigt talat inte varför inte fler köper systemet. Jag betalade för övrigt 900 kr för mitt och förmodligen håller det en hel evighet.