US Military Sleep System

Jag köpte min på Blocket faktiskt, men de flesta köper via E-bay. Som sagt, de ska vara uppmärkta, annars är de kopior. För övrigt är dessutom säckarna inte nya, utan uttagna från amerikanska försvarets mobförråd. Med det är ju i och för sig inte sagt att de är använda.


Sen kan du köpa en ny också, men då är priset inte lika tilltalande längre. Ligger på ca 3000 kr. Väljer du detta alternativet kan du också välja att köpa ett system som är i fem delar.

Här finns ju en som är 1.90 som faktiskt är jättenöjd. Personligen fattar jag inte hur i herrans namn han får plats i vintersäcken. Jag är 1.73 och tycker att den är helt perfekt i längd. Enligt specen är vintersäcken 220 cm lång, vilket låter ganska otroligt, men stämmer det borde säcken vara helt perfekt även om man är 1.96.

Du kan se detaljerade specifikationer här:

http://www.quicktoplease.com/sleepsystem.html

Längre ner på denna sida ser du också hur uppmärkningen ska se ut (som bevis på att den är äkta).

Vill du titta på en ny, hittar du företaget och återförsäljare här:

http://www.tennierindustries.com/modular-sleep-system.html
 
Senast ändrad:
Jättekul att du postar lite bilder!

Men vad är det som finns med längst till höger på den översta bilden "shelter 1"? Hade du sällskap av spöken?

:)
 
Senast ändrad:
Vindskydd dag två

Ja, min hund är också med. Han gillar att vara ute. Särskilt tält gillar han men det var första gången han sov i vindskydd och det gick fint.
Eftersom jag hade annat för mig på dagarna så gick jag bara några kilometer ut i skogen från gården.
Mitt vindskydd blev lite kass under andra natten så det regnade på mig men bivy bagen fungerade kanonbra i regnet och man känner inte av nån fukt inuti. Känns som om den andas ut fukten bra också.

Utvärdering efter två nätter under presenning.

http://overgarden.wordpress.com/2012/09/30/vindskydd-dag-tv/

Jag måste köpa ett bättre vindskydd. Lutar åt någon militär variant. Typ brittisk basha eller något liknande. Helst bara en poncho om den kommer upp i tillräcklig storlek.
 
Det är dags att testa systemet igen nu när temperaturen är runt minus 20. Hoppas bara på lite mer ledig tid för en mini-utflykt/övernattning. Hade ju tänkt vara ute minst en gång varje månad, blivit lite inspirerad av naturkompaniets blogg.

Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
 
Hej
Kul att hitta tråden om detta underbara sovsäckssystem här på Utsidan!
Trodde nästan inte att någon här i Sverige kände till grejerna och ännu mindre använde det.
Tråden börjar lite typiskt med synpunkter helt inriktat på vikt och volym och en och annan kommentar om det militära, men sedan kommer det igång med en massa intressanta och praktiska erfarenheter från er som har testat USGI-säckarna i verkligheten. Kul :cool:
Jag bor i södra Lappland och skaffade systemet för några år sedan. Är mer än bara lite förtjust i militär kvalité och sätter alltså värde på material och råstyrka i konstruktionerna.
(Njuter sanslöst varje gång jag drar i de ljuvligt stora YKK-blixtlåsen...)
Första gången jag låg ute i minusgrader frös jag faktiskt lite i båda säckarna med bivvyn.
Hade fuskat med liggunderlaget och inte ordnat med tillräcklig isolering av gransris under,
vilket nog var den största anledningen till den dåliga nattsömnen.
Sedan är jag 187 cm, vilket är i längsta laget för regularstorleken av systemet.
Ja, jag visste inte om något annat än denna storlek när jag köpte mina första två system (ett till frun) och snubblade över en kille i USA som sålde XL-modellen.
Detta system är väsentligt mycket längre (och tyngre) samt har sju tryckknappar istället för sex.
Jag köpte omedelbart den gröna sommarsäcken samt intermediatesäcken, den ena ny och den andra från ett förråd. (syntes f ö ingen skillnad, annat än ett litet kryss ritat med vit krita på den svarta säcken). Dessa säckar har ett annat kontraktsnummer samt en svart stjärna på den gröna etiketten i fotändan. Jag fick sedan leta länge efter bivvysäcken i XL, men samma kille hjälpte mig och fixade fram den till ett vettigt pris. (Ny från tillverkaren skulle denna XL-bivvy ha kostat som ett helt nytt system). Så nu har jag förmodligen rekord i utlagda pengar för detta USGI-system men har kommit fram till en för mig optimal sovlösning.
F ö använder inte jag heller packpåsarna som är för tunga och klumpiga utan kör istället med vattentäta packpåsar från KarrimorSF. (Har militära ryggsäckar av detta märke).
Sov gott i skogen, alla sleep system users !! ;)
 
Jag har helt slutat använda packpåse utan sätter bara packremmar runt säcken som ju ändå är vattentät. Visst är det en rejäl pjäs, men å andra sidan. Carinthias sovsäckssystem är ju inte heller speciellt litet, och väger dessutom över 3.5 kg, så det beror ju lite på hur man jämför.

Sovkomfort, slitstyrka, mångsidighet, och dessutom åretomsäck i en och samma, det slår rätt högt. Sen att (iallafall min) kostade runt tusenlappen, gör ju saken än mer trevlig. :) Jag kan hålla med om att det är en liten säck om man är 1.87. Jag är 1,72 och tycker att den är helt perfekt för min längd. Vet dock inte om det är en medium eller vad det nu är för storlek på den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar