US Military Sleep System

Smb

Gissade det, men visste inte att de sålde MSS. Verkar inte finnas ngt på deras hemsida. /Mats
Nej det mesta av vad dom har i förråden går inte att se på hemsidan. Och vad som bjuds ut i månadstrycksaken är olika från gång till gång, även om jag har en känsla av att åtminstone vissa av böckerna återkommer efter ett tag (tills de är slut?).
Och innehållet i Mobförrådet varierar dessutom över tiden... I senaste numret fanns det: Bärsäck 2000, Persedelpåse m/69 i enfärgat grönt, Sjöbefälströja m/87 marinblå och så Olles brorsa i grönt m.m. Månaden innan var det Olles brorsa i tropik beige, den moderniserade marinblå (en löstagbar axelrem har tillkommit) m/69-trunken, Fälthandduk grön 140*70cm i mikrofiber m.m.
Jag vill minnas att deras MSS kostade sådär en 3300:- rakt av, eller 2300:-+500 bonuspoäng, eller nåt sånt när det listades i nummer 10 2012.

Jepp, men deras sprillans nya MSS:er är liiite dyrare än direktimport från USA. Men mycket säkrare/transportbekymmer-friare/tullklo-lösare än egen direktimport... Och SMB-medlemskapet får man ju gratis.

Upp till var och en att prova men jag vill utfärda en varning här: SMB:s sovsäckssystem är varken från Tennier eller från Amerikanska armén. Etiketterna på systemet jag fick var märkta med ett felstavat, och som jag uppfattade det, påhittat företagsnamn . Jag skickade tillbaka alltihop utan att undersöka kvaliteten närmare. För det (över)pris som SMB tog ut då skall det vara en originalsäck som också går att identifiera som sådan.

Jag testade mitt begagnade system förra veckan och är nöjd med resultatet. Jag sov en natt i vindskydd och temperaturen under natten låg någonstans mellan -4 til -6 med en vind på 3-4 m/s som vindskyddet bara delvis skyddade mot.

Inne i sovsäcken var det tillräckligt varmt under hela natten. Jag upplevde det som att Bivyn tog upp vinden och att de två sovsäckarna värmde såpasss mycket att jag bara behövde ett tunt underställ på mig. Hade det varit kallare än -10 hade jag troligen fått dra på mig ett extra lager kläder till.

Nackdelarna med vikt och storlek ställt mot det låga priset har ju redan behandlats i tråden så jag lämnar det därhän och konstaterar följande.

+ Skönt att (också) ha tillgång till prylar som man inte behöver "vara rädd om" på samma sätt som lite dyrare och känsligare civila säckar.
+ Systemet låg stilla mot liggunderlaget trots att jag snurrar runt en hel del när jag sover. Min vanliga sovsäck följer med mig när jag roterar vilket inte är lika skönt och innebär att man ibland vaknar med dragkedjan under sig.
+ Säckarna sitter ihop med knappar så det räcker att öppna två av tre dragkedjor när man ska ut ur säcken.

- Att säcken tar plats och väger mycket visste jag om. Att den (även komprimerad) också var svår att få ner i min (relativt smala) ryggsäck var däremot ett problem jag inte räknat med även om det gick efter lite pysslande.
- Säcken är lite trång i sidled när alla tre delarna sitter ihop.

Slutsatsen är att den är bra för den som vill ha med sig oömma prylar för att sova under bar himmel eller i vindskydd. Däremot kommer jag knappast att ta med hela systemet på en fjällvandring eller andra situationer när jag har tält med mig eller behöver minimera packningens vikt.

Hallå Thocar!

Får man lov att fråga hur lång du är?

Själv sov jag i säcken förra helgen. Det var omkring -8 och delvis en hel del kallvind. Hade ej goretexet denna gången, delvis för att "spara" på det och att testa utan. Hade då sommar plus vinterdelen. Hade 2st 8mm standard-billiga liggunderlag. Sov ej i vindskydd utan hade satt upp en pressänning, vinden vred sig och det var snarare en vindtunnel jag låg i.
Hade på mig Woolpower-underställ, en thinsulate mössa och en buff. Mössa-Buff istället för balaaklava. Två par yllestrumpor, glömde tyvärr ha på vantarna.
Det blev en kylig natt men jag frös inte. Vinden var ett problem och ett par fingervantar hade gjort skillnad.

Jag är 175cm och kände lite mer denna gången att jag låg med tårna mot botten av säcken.

:D spännande, hoppas intresseklubben antecknar!

Säckarnas storlek har ju diskuterats här förut, och för min del är jag 1.73 och tycker att den är helt optimal för min längd. Det här kan ju vara bra att köpa för de som inte har köpt, men är intresserade. Den är definitivt inget för långväxta.

Goretexöverdraget gör enligt min erfarenhet en mycket stor skillnad värmemässigt. -16 med dubbla billiga liggunderlag från JULA gick alldeles utmärkt. Till detta ska läggas till att jag för min del är en väldigt frusen person. Jag sov då i ullunderställ och balaklava.

Warm and toasty.

Jag är 1.73 lång så jag har inga problem med längden på standardsäcken, snarare tvärtom - den verkar vara gjord för någon som är max 1.80 lång, vilket ju kan låta lite märkligt.

Jag behövde inga vantar (hade dem dock tillgängliga om de skulle ha behövts). Jag "fuskade" ;) däremot med både en exped downmat 7m och ett standardliggunderlag så kyla underifrån klarade jag mig nog helt från denna natt.

Ska eventuellt prova utan exped-underlaget nästa gång om det inte är kallare än sist. Ambitionen (och anledningen till att sovsäckssystemet som tråden handlar om köptes) är att ha en uppsättning med prylar som inte går sönder för att de kommer emot något vasst eller träffas av glödsprätt och då kvalar ju inte ett uppblåsbart liggunderlag in.

Upp till var och en att prova men jag vill utfärda en varning här: SMB:s sovsäckssystem är varken från Tennier eller från Amerikanska armén. Etiketterna på systemet jag fick var märkta med ett felstavat, och som jag uppfattade det, påhittat företagsnamn . Jag skickade tillbaka alltihop utan att undersöka kvaliteten närmare. För det (över)pris som SMB tog ut då skall det vara en originalsäck som också går att identifiera som sådan.

Där ser man - rövhål till säljare/ombud/desinormatörer av felaktig material finns överallt

Hejsan

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa ett mss. Den syntet 3-säsongssäck från Haglöfs jag funderade på är i vikt ungefär samma som den svarta säcken och prismässigt får jag hela systemet för samma pris som en säck från Haglöfs. Det jag undrar är vilka temperaturer man kan använda dem i när man sover i tält. Bara den gröna eller bara den svarta säcken utan bivyn. Det är så klart rätt individuellt, men det skulle vara intressant att höra vad ni användare säger. Jag läste någon recension där han tyckte den gröna funkade till +4-0°c och den svarta till runt -10°c. Om det var utomhus i bivyn eller i tält vet jag inte.
Så i hur låga temperaturer har ni använt era och känt att det funkar?

//Askel

Hejsan

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa ett mss. Den syntet 3-säsongssäck från Haglöfs jag funderade på är i vikt ungefär samma som den svarta säcken och prismässigt får jag hela systemet för samma pris som en säck från Haglöfs. Det jag undrar är vilka temperaturer man kan använda dem i när man sover i tält. Bara den gröna eller bara den svarta säcken utan bivyn. Det är så klart rätt individuellt, men det skulle vara intressant att höra vad ni användare säger. Jag läste någon recension där han tyckte den gröna funkade till +4-0°c och den svarta till runt -10°c. Om det var utomhus i bivyn eller i tält vet jag inte.
Så i hur låga temperaturer har ni använt era och känt att det funkar?

//Askel

Jag frös i +5 i den gröna, och testat runt -5 med den svarta utan problem. Svart/grön tillsammans har fungerat i -17 utan några som helst problem.

Ni som har dessa system, vilket är det minsta packmått man kan få ned den svarta säcken till?

/Mats - som skaffade ett system för ngt år sedan, sålde det vidare och nu börjar ångra sig :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg