Urban riding(Stads åkning) irreterande?

Är det inte så att det brukar stå att man ska ha "full kontroll" på sin hund på vissa platser? Och vilken hundägare har "full kontroll" utan att kopplet är på?
 
Aardwolf; sa:
Nja full kontroll är det väl inte men "under sådan uppsikt så att den inte kan orsaka problem" .

Och vad som menas med "orsaka problem" beror ju helt på vem som tolkar. Rimligen måste man utgå från den drabbade, dvs för en hundrädd är en hoppande hund ett problem oavsett om ägaren säger att det inte är det.

Jag är inte särskilt hundrädd, men vill inte att stora "glada" hundar ska komma springande och hoppa efter benen när jag joggar/promenerar/cyklar. Om jag cyklar omkull blir det ju ett väldigt problem, potentiellt livsfarligt. Och hunden vill bara leka. Tjenare.

Det har redan sagts, men: det handlar ju om att ta hänsyn. Att ta hänsyn (både vad gäller buskörning och vilda hundar) är inte bara att se till att inget händer, utan minst lika viktigt: *låt andra veta* att inget kommer att hända. Visa att det inte är nån fara. Det finns bara ett sätt i mångas ögon: koppel!

MvH
 
millimeter; sa:
Det har redan sagts, men: det handlar ju om att ta hänsyn. Att ta hänsyn (både vad gäller buskörning och vilda hundar) är inte bara att se till att inget händer, utan minst lika viktigt: *låt andra veta* att inget kommer att hända. Visa att det inte är nån fara. Det finns bara ett sätt i mångas ögon: koppel!

MvH

prexis, svårare är det inte... hur svårt är det att koppla sin hund eller för den delen hoppa av sin cykel när man skall förbi en gammal människa eller någon annan som kan bli störd av ens framfart..
 
millimeter; sa:
Och vad som menas med "orsaka problem" beror ju helt på vem som tolkar. Rimligen måste man utgå från den drabbade, dvs för en hundrädd är en hoppande hund ett problem oavsett om ägaren säger att det inte är det.

En lite långsökt, men inte helt osannolik, situation är ju att nån kommer och går med sin katt med sele och koppel. Och så kommer en hundägare där med okopplad hund... Hur många hundägare har sån diciplin på hunden att den inte kastar sig över katten?:)
 
Nordesjö; sa:
Är det inte så att det brukar stå att man ska ha "full kontroll" på sin hund på vissa platser? Och vilken hundägare har "full kontroll" utan att kopplet är på?

Tja, jag anser från egna erfarenheter att många hundägare inte har tillnärmelsevis "full kontroll" på sin hund ens _med_ koppel. Självklart är det dock lättare att rycka tag i ett koppel än att försöka få tag i en lösspringande hund.
 
TBy; sa:
Tja, jag anser från egna erfarenheter att många hundägare inte har tillnärmelsevis "full kontroll" på sin hund ens _med_ koppel. Självklart är det dock lättare att rycka tag i ett koppel än att försöka få tag i en lösspringande hund.

Där jag bodde förr fanns en *liten* tant med en stor schäfer, och vi grabbar skojade jämt om att det var hunden som rastade tanten, inte tvärtom. Och det var verkligen sant, hon hade aldrig kunnat hålla i honom om han stuckit på allvar, och den hunden var dessutom inte helt riktig utan bråkade rätt mycket med folk och andra hundar.

MVH
 
millimeter; sa:
TBy; sa:
Tja, jag anser från egna erfarenheter att många hundägare inte har tillnärmelsevis "full kontroll" på sin hund ens _med_ koppel. Självklart är det dock lättare att rycka tag i ett koppel än att försöka få tag i en lösspringande hund.

Där jag bodde förr fanns en *liten* tant med en stor schäfer, och vi grabbar skojade jämt om att det var hunden som rastade tanten, inte tvärtom. Och det var verkligen sant, hon hade aldrig kunnat hålla i honom om han stuckit på allvar, och den hunden var dessutom inte helt riktig utan bråkade rätt mycket med folk och andra hundar.

MVH

Det finns extremfall inom det mesta. Men den normala hundägaren har och visare sådan hänsyn mot andra egentligen så är där inga problem. Samma som cyklister och gående. Extremfallen är dom som märks.
 
nermander; sa:
En lite långsökt, men inte helt osannolik, situation är ju att nån kommer och går med sin katt med sele och koppel. Och så kommer en hundägare där med okopplad hund... Hur många hundägare har sån diciplin på hunden att den inte kastar sig över katten?:)

det e betydligt enklare än vad man kan tro att få sin hund "katt-ren" men tyvärr så har de flesta sina hundar som rena sällskapshundar och med en lydnadsnivå som sträcker sig till sitt och ligg.. oavsett om man har en yorkshire-terrier som knähund eller en malle som man tävlar elitklass lydnad så är det upplevelsen en hundrädd har man måste beakta.. sist vi diskuterade detta var det någon som hade en schön liknelse: "om jag går på stan viftande med min magnum 45á så vet jag att det är helt ofarligt för jag tänker inte skjuta någon, men bilden för alla andra på stan är en dåre med pistol som tänker skjuta alla han ser..." så kan det kännas för en hundrädd som ser en lös rottweiler oavsett om denna är snällast i världen och lydnadschampion..
 
Aardwolf; sa:
Det finns extremfall inom det mesta. Men den normala hundägaren har och visare sådan hänsyn mot andra egentligen så är där inga problem. Samma som cyklister och gående. Extremfallen är dom som märks.

Det är i stort sett sant, men det finns många hundägare så extremfallen blir rätt vanliga.

De flesta lösa hundar sköter sig ju också, men grejen är att en hundrädd människa inte kan se på förhand vilka hundar som kommer att göra något. För en hundrädd märks *alla* hundar. Alla är extremfall, utom möjligen såna där små som ryms på ovansidan av ens sko.

MvH
 
Ang hundar, så känner jag på enhjuling mig ganska utsatt, för alla hundar tenderar att skälla och bli rätt arga.. Nästa gång en lös hund kommer springande mot mig så kommer jag inte direkt att prioritera att den klarar sig oskad före att jag gör det.

Edit: Med det menar jag inte att jag kommer skada vovven medvetet, men jag kommer absolut inte riskera att bli anfallen, större hundar är STARKA.

Dessa mentala koppel på hundar fungerar när det är miljöer och saker dom känner igen. Hundar som först skäller och reser ragg börjar vifta på svansen när jag kliver av och visar att jag har 2 ben. Men inte alla!
[Ändrat av lleberg 2005-03-20 kl 23:38]
 
strand; sa:
ala; sa:
Fast gällande allergier spelar det ju ingen som helst roll om jag har koppel på hunden eller ej när den går vid min sida! Det skulle vara om hunden hoppar på oskyldiga människor på stan men en sådan hund måste såklart hållas i koppel.

Eller menar diu att det ur allergisynpunkt var olämpligt att ha med hunden i stadskärnan, utomhus?

Har man hunden kopplad är det lättare att styra den så att den varken hoppar eller kommer fram till andra människor i stan. De flesta med allergi reagerar väl först när de fått hundhåren på sig.
/g

Det är precis det jag menar. Har man en hund som hoppar upp på andra utan att ha blivit lockad på så ska den inte vara utan koppel i miljöer där det rimmligen kan komma folk, eller i alla fall där det vanligen kommer folk. Ingen ska behöva drabbas av att en hund kommer fram och hoppar upp, om man inte själv så önskar, oavsett om man är allergiker eller ej.

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2

Liknande trådar