Urban riding(Stads åkning) irreterande?

Det där mentala kopplet känns lite tveksamt. Är det verkligen OK att gå med lös hund på en gata i t.ex. Göteborg och hävda att man har ett mentalt koppel?
 
Fredrik S; sa:
Det där mentala kopplet känns lite tveksamt. Är det verkligen OK att gå med lös hund på en gata i t.ex. Göteborg och hävda att man har ett mentalt koppel?

Jag har vid något tillfälle gått med hunden lös mitt i stan bland alla lördagsshoppande människor här i Östersund. Ingen har klagat ännu. Tror det handlar om att ha en hund som är ganska liten söt och oemotståndligt. :)

Ganska bra träning för huden som lättare håller sig riktigt nära husses vänstra vad när dte är mycket folk runt om.

Jag förstår dock att detta betende kan upplevas stötande för alla som är riktigt hundrädda.

Bertäffande urban cykling så är det väl i alla fall positivt att ungarna (i vårat överviktiga samhälle) i alla fall kommer utanför ytterdörren när de ska cykla även om de inte orkar ända ut i skogen.

/A
 
tigertamjaren; sa:
Har inte sysslat med freeriding i stán, men väl jobbat som cykelbud i city (finns bara ett city i Sverige...;) ) och tycker det mesta är sagt i frågan. Helt klart är det så att cyklisten har bättre koll på trafik och omgivning än vad åskådare ofta tror. För cykelbud gäller samma sak som för freeridare (tror jag), dvs framkomligheten är allt. Finns det en yta att köra på så kör man. Yrket i sig bygger på det. Trottoarer, trappor, you name it, kan man komma fram så vevar man på. Många stör sig på det, slänger ut en arm mot en, skriker, hytter etc. Ska jag vara helt ärlig gav jag blanka fan i det. För NÄR skadade ett cykelbud en fotgängare allvarligt i Stockholm senast? Har det hänt, nånsin? Dock har MÅNGA cyklister / cykelbud fått ALLVARLIGA skador från påkörningar av bilar och bussar. Allra värst i det avseendet (mot cykelbud alltså) är faktiskt yrkesförarna. Bussförare och taxischaffisar använder ibland sina fordon istället för att hojta eller sträcka ut en arm. Såna idioter borde träs på spett och grillas över eld.

/ G

OM man ger blanka fan i reglerna, och att folk retar sig på det, känns det som att man i konsekvensens namn ska ge blanka fan i om man blir överkörd när man korsar någons väg, i åtminstone hälften av fallen i strid med regelrna.

Jag vill inte verka grinig, men det var ju nästan så att du lät lite sjåpig tycker jag?
 
Fredrik S; sa:
Det där mentala kopplet känns lite tveksamt. Är det verkligen OK att gå med lös hund på en gata i t.ex. Göteborg och hävda att man har ett mentalt koppel?

kollar du länken om hundhantering i Göteborg så ges dubbla budskap, i rekomendationsdelen så anges koppeltvång på alla allmänna platser men i ordningstadgarna och lagutdraget så så var det bara koppeltvång på vissa angivna platser.. Men jag ser inte problemet, man har hunden kopplad när det finns risk att skrämma andra människor precis som man visar motsvarande hänsyn när man cyklar eller åker bräda..
 
ala; sa:
Jag har vid något tillfälle gått med hunden lös mitt i stan bland alla lördagsshoppande människor här i Östersund. Ingen har klagat ännu. Tror det handlar om att ha en hund som är ganska liten söt och oemotståndligt. :)

Jag förstår dock att detta betende kan upplevas stötande för alla som är riktigt hundrädda.

Bertäffande urban cykling så är det väl i alla fall positivt att ungarna (i vårat överviktiga samhälle) i alla fall kommer utanför ytterdörren när de ska cykla även om de inte orkar ända ut i skogen.
/A

Det handlar inte bara om att ta hänsyn till dem som är hundrädda. Man bör även tänka på dem med allergi av olika slag.

Jag ser det också som enbart positivt att ungarna kommer ut mer. Hade blivit överlycklig om min egen 16-åriga dotter hade cyklat och rört mer på sig, om det så bara handlar om ”bus”körning inne i stan.

/g
 
ala; sa:
Jag har vid något tillfälle gått med hunden lös mitt i stan bland alla lördagsshoppande människor här i Östersund. Ingen har klagat ännu. Tror det handlar om att ha en hund som är ganska liten söt och oemotståndligt. :)

Jag förstår dock att detta betende kan upplevas stötande för alla som är riktigt hundrädda.

Bertäffande urban cykling så är det väl i alla fall positivt att ungarna (i vårat överviktiga samhälle) i alla fall kommer utanför ytterdörren när de ska cykla även om de inte orkar ända ut i skogen.
/A

Det handlar inte bara om att ta hänsyn till dem som är hundrädda. Man bör även tänka på dem med allergi av olika slag.

Jag ser det också som enbart positivt att ungarna kommer ut mer. Hade blivit överlycklig om min egen 16-åriga dotter hade cyklat och rört mer på sig, om det så bara handlar om ”bus”körning inne i stan.

/g
 
strand; sa:
Det handlar inte bara om att ta hänsyn till dem som är hundrädda. Man bör även tänka på dem med allergi av olika slag.

Fast gällande allergier spelar det ju ingen som helst roll om jag har koppel på hunden eller ej när den går vid min sida! Det skulle vara om hunden hoppar på oskyldiga människor på stan men en sådan hund måste såklart hållas i koppel.

Eller menar diu att det ur allergisynpunkt var olämpligt att ha med hunden i stadskärnan, utomhus?

/A

Ps. Posta gärna två svar igen, men prova att variera texten i svaren. ;) Ds.
 
ala; sa:
Fast gällande allergier spelar det ju ingen som helst roll om jag har koppel på hunden eller ej när den går vid min sida! Det skulle vara om hunden hoppar på oskyldiga människor på stan men en sådan hund måste såklart hållas i koppel.

Eller menar diu att det ur allergisynpunkt var olämpligt att ha med hunden i stadskärnan, utomhus?

Ps. Posta gärna två svar igen, men prova att variera texten i svaren. ;) Ds.

Har man hunden kopplad är det lättare att styra den så att den varken hoppar eller kommer fram till andra människor i stan. De flesta med allergi reagerar väl först när de fått hundhåren på sig.

Ska försöka hålla avtryckarfingret i styr i forsättningen.

/g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2

Liknande trådar