Urban riding(Stads åkning) irreterande?

Nordesjö; sa:
Men det är ju likadant när man cyklar på vanlig hoj på vanlig cykelväg - går det en fotgängare på "min" cykelbana så tycker ju jag utan tvekan att jag har tillräcklig koll för att svischa förbi med en meters marginal i trettio knyck. För mig som har läst situationen den senaste halvminuten är det en baggis och ofarligt, för fotgängaren som blir omkörd "ur tomma intet" är det nog en liten chock.

Det är bara att inse: man måste försöka tänka som de ANDRA trafikanterna för att undvika missförstånd.

Precis, det handlar helt och hållet om vilka signaler man sänder ut. Det hjälper inte att man HAR koll, om det inte syns utåt att man har det. Så länge det SER farligt ut kommer folk att bli skraja och vifta med nävarna.

Att "ha koll" betyder ju inte att "så länge alla andra gör som jag tror så går allt bra", utan "jag har marginal att väja om nåt händer".

Nu låter jag skitgrinig, men det är jag inte. :)

MvH
 
lleberg; sa:
Men det är tråkigt hur många verkar tro att man får säga vad som helst till mig för att jag skiljer mig från massan..
Många tror inte ens på mig när jag säger att enligt svensk lag så är en enhjuling ett lekfordon och cyklisten betraktas därför som en fotgängare, dvs, jag SKA cykla i trotoaren på vänster sida av vägen!
Det är tråkigt, men det får man ta, inte låta moniriteten ta över, det är trots allt väldigt mycket glada miner!

vikket martyrsnack.. trams!

jag är inte enligt lag ålagd att ha min rottweiler kopplad, jag kan gå med henne lös då jag har sådan kontroll på henne att inget kan hända.. MEN jag gör det inte för att jag vill visa HÄNSYN till andra som inte känner mig eller min rottweiler..
 
Det var nytt

Det där får du gärna utveckla! Menar du att du generellt inte behöver koppla din rottweiler, eller att det finns tillfällen när du inte behöver det, eller...?
/Erik, som har en hustru som tvärvänder på promenader om det är lösa stora hundar round and about. Oavsett hur väldresserade de påstås vara. Som sagts tidigare, det kan ju inte vi veta om det är sant..
 
Nordesjö; sa:
Nån som såg Lilla Sportspegeln igår? Rullskridskoproffset som skulle lära tittarna hur man grindar?
Han körde vid Sergels torg, och på nästan alla bilder så var det folk som fick hoppa åt sidan med förskräckelse när han kom farande.

...och dessutom utan hjälm eller andra skydd. Vad hjälper det att programledarna efteråt påpekar att hjälm är bra när alla häftiga bilder visar en åkare utan hjälm?

/A
 
Re: Det var nytt

erik_rask; sa:
Det där får du gärna utveckla! Menar du att du generellt inte behöver koppla din rottweiler, eller att det finns tillfällen när du inte behöver det, eller...?
/Erik, som har en hustru som tvärvänder på promenader om det är lösa stora hundar round and about. Oavsett hur väldresserade de påstås vara. Som sagts tidigare, det kan ju inte vi veta om det är sant..

vad var det som var nytt.. var min liknelse för svår att förstå? Det handlar inte om koppel egentligen utan om HÄNSYN..

Hur man håller sin hund skiljer sig från kommun till kommun. Som du säkert vet så är det hundägarens ansvar att känna till dom lokala bestämmelserna...

Om jaktlagen kan du läsa här:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Det finns många platser där HUNDFÖRBUD gäller och det handlar oftast om lekplatser, kyrkogårdar och ett gäng andra platser..

Men ett "koppeltvång" behöver inte betyda ett fysiskt koppel, det kan även betyda ett mentalt koppel..

Det jag ville ha sagt i tråden ovan som tydligen inte gick fram var att jag kan på massor av ställen gå lös med min hund, men jag väljer sällan att göra det eftersom jag vet att många kan bli rädda specielt då den rasen jag har förknippas med tråkiga saker av folk som inte vet bättre.. Jag ville med detta säga till killen med enhjuling att en rättighet måste balanseras med flera faktorer som hänsyn o.s.v..

Fler frågor?


.
 
Re: Re: Det var nytt

-Patric-; sa:
vad var det som var nytt..

Uj, nu sprang du kanske i förväg och antog att jag ville hoppa på dig, beklagar om jag formulerade mig illa. Alla åsikter om freeriders i stan och lösa hundar (åsikter har vi alltid) åt sida så var det bara en uppriktig undran. Jag (som inte är hundmänniska och därmed inte har kollat upp detta) trodde att hund skulle hållas kopplad i tättbebyggt område samt i skog och mark under viss period. Jag trodde till och med det var lag. Men jag har som sagt inte slagit upp det.
Det lät som om du hade en annan uppfattning, nämligen att det inte behövs om du inte anser det nödvändigt.
Tänkte jag skulle lära mig nåt nytt idag också, och dessutom slippa framtida samtal av typen "-Du vet väl att vovven ska vara kopplad? -Nä, det ska den inte" och upptäcka att jag hade fel.
/Erik
 
Med risk att föra över den här diskussionen till annat tema...

Tycker att Patrics inställning i hundfrågan är jäkligt sympatisk. Jag tror mig kunna se på hundar (uppvuxen med hund), om de är "friska" eller om det finns risk att de inte är det (dvs man värderar hur hunden uppför sig, rasen och husse/matte). Min kära hustru däremot är rädd för hundar. En lösspringande hund är alltså för henne alltid ett hot, även om det är hur tydligt som helst att just den hunden är bara busig eller glad eller vill leka. Hundägare av typen "jamen lille Killer är ju jättesnäll" har svårt att förstå att just deras lilla goa staffordshire kan upplevas som hotfull saknar kanske ett visst mått av empati?

Och kanske är det samma sak i trafiken? "Jag vinglar som f-n, men jag vet att jag har full kontroll" Kanske skulle en likasinnad enhjulcyklist oxå se att killen har fulll koll. Men vi andra?

(Så svängde vi in på cykeltemat igen :) )

/Håkan
 
Re: Re: Re: Det var nytt

erik_rask; sa:
Det lät som om du hade en annan uppfattning, nämligen att det inte behövs om du inte anser det nödvändigt.
Tänkte jag skulle lära mig nåt nytt idag också, och dessutom slippa framtida samtal av typen "-Du vet väl att vovven ska vara kopplad? -Nä, det ska den inte" och upptäcka att jag hade fel.
/Erik

sorry där Erik, jag var väl lite väl snabb att ta tråkig ton..

Hela konceptet handlar oavsett enhjulingar, freeriders eller hundägande att man tar hänsyn. Som sagt, läs på länken så ser du att lagstiftningen är ganska luddig gällande koppeltvång, enl jaktlagen så handlar det om uppsiktsnivå.. Men skulle en mentala koppel inte fungera så gäller det strikta ägaransvaret. Så man är alltid skyldig som hundägare.. Som ägare till rottweiler så måste man alltid tänka att andra människor upplever henne som en mordisk kamphund och därefter anpassa hänsynsnivån efter det..

För att veta exakt vad som gäller i din komun så kontakta miljö och hälsa..
 
Re: Re: Re: Re: Det var nytt

-Patric-; sa:
Hela konceptet handlar oavsett enhjulingar, freeriders eller hundägande att man tar hänsyn. Som sagt, läs på länken så ser du att lagstiftningen är ganska luddig gällande koppeltvång, enl jaktlagen så handlar det om uppsiktsnivå.. Men skulle en mentala koppel inte fungera så gäller det strikta ägaransvaret. Så man är alltid skyldig som hundägare.. Som ägare till rottweiler så måste man alltid tänka att andra människor upplever henne som en mordisk kamphund och därefter anpassa hänsynsnivån efter det..

För att veta exakt vad som gäller i din komun så kontakta miljö och hälsa..

Instämmer till fullo, och klart är väl att om alla tänkte lika så vore det inget problem. Visst spårade det över till hundar, men kärnan är väl ändå densamma: Att man tar en sekund och funderar på hur det verkar för den man möter, som inte har alla fakta om bromsar, skicklighet på cykel, eller mentala koppel.

Missunnar ingen att laja lite med hojen i en trappa, har själv gjort det. Dessutom, om man tycker man svepte lite för nära en barnvagn så kan man snabbt och lätt förebygga ilskan genom att unna sig att stanna och kanske be om ursäkt, det lägger lock på väldigt mångas spontanreaktion. Fast det är klart, det ligger inte i blodet att göra det när man har bra fart och är 16 bast...:)

Vad gäller formaliteterna så hade Patric helt rätt, finns ingen text här i Götet som tvingar på nån koppel (mer än "på marknadsplats där torghandel idkas"). Se där, då lärde jag mig nåt. Då är jag per definition inte gammal än, även om jag låter som det...

Ha dä!
/Erik
 
Har inte sysslat med freeriding i stán, men väl jobbat som cykelbud i city (finns bara ett city i Sverige...;) ) och tycker det mesta är sagt i frågan. Helt klart är det så att cyklisten har bättre koll på trafik och omgivning än vad åskådare ofta tror. För cykelbud gäller samma sak som för freeridare (tror jag), dvs framkomligheten är allt. Finns det en yta att köra på så kör man. Yrket i sig bygger på det. Trottoarer, trappor, you name it, kan man komma fram så vevar man på. Många stör sig på det, slänger ut en arm mot en, skriker, hytter etc. Ska jag vara helt ärlig gav jag blanka fan i det. För NÄR skadade ett cykelbud en fotgängare allvarligt i Stockholm senast? Har det hänt, nånsin? Dock har MÅNGA cyklister / cykelbud fått ALLVARLIGA skador från påkörningar av bilar och bussar. Allra värst i det avseendet (mot cykelbud alltså) är faktiskt yrkesförarna. Bussförare och taxischaffisar använder ibland sina fordon istället för att hojta eller sträcka ut en arm. Såna idioter borde träs på spett och grillas över eld.

/ G
 
Dr Mengeles försvarstal

tigertamjaren; sa:
Helt klart är det så att cyklisten har bättre koll på trafik och omgivning än vad åskådare ofta tror. För cykelbud gäller samma sak som för freeridare (tror jag), dvs framkomligheten är allt. Finns det en yta att köra på så kör man. Yrket i sig bygger på det. Trottoarer, trappor, you name it, kan man komma fram så vevar man på. Många stör sig på det, slänger ut en arm mot en, skriker, hytter etc. Ska jag vara helt ärlig gav jag blanka fan i det. För NÄR skadade ett cykelbud en fotgängare allvarligt i Stockholm senast?
/ G

men det e väl skit samma när någon skadades, det handlar väl om att ta hänsyn.. det är inte heller intressant ifall cyklisten tycker sig ha kontroll, man skall alltid visa hänsyn neråt.. jag har med åldern insett att det inte är snällt att göra folk illa därför tar jag numera hänsyn till pukkon på cyklar och flänger inte av dom från hojjen när dom kommer för nära för fort på fel ställe..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2

Liknande trådar