Urban riding(Stads åkning) irreterande?

Hej jag har märkt när jag och mina kompisar är ute på stan för att ha kul (Cykla) så har man märkt att många brukar kunna se lite små sura ut och nästan förbannade. Kan absolut inte fatta varför? Nån som har nått bra svar/tanke på varför folk blir så sura?
 
Kanske folk inte känner sig helt bekväma med fordon med högfart i stadsmiljö som normalt sett inte innehåller fordon? Jag förstår absolut att folk blir sura/känner sig otrygga. Om det sedan är befogat är en annan fråga.
wahlis%20trapp.jpg

Ett exempel från din hemsida...



Edit: blev fel på bilden...

http://www.freewebs.com/weride/wahlis trapp.jpg


[Ändrat av ala 2005-03-14 kl 08:56]
 
brogge; sa:
Hej jag har märkt när jag och mina kompisar är ute på stan för att ha kul (Cykla) så har man märkt att många brukar kunna se lite små sura ut och nästan förbannade. Kan absolut inte fatta varför? Nån som har nått bra svar/tanke på varför folk blir så sura?

det svaret har du själv.. om 20år kommer du att fatta. har själv varit helt galen i skallen tidigare, en annan va ju med när brädorna kom första gången, men har numera lust att krossa skallen på glin som kommer för nära i hög fart, har skrämt en å annan 15åring till blöjbyte.. allt handlar om tid!

med andra ord, kör hårt och skit ifall fok blir sura, du kommer ändå inte att fatta det nu.. om 15-20år så ere du som surar på glinen, tro mig..

(har man inte själv tänkt: jag ska aldrig bli som morsan å farsan, jag ska va open minded å lyssna på modern musik, bla, bla, bla.. sedan så vaknar man upp å e morsan o farsan.. enkelt)

;)





ta det inte så allvarligt, ha kul och försök att ta hänsyn så ere lugge puckar!!
 
Ja, det kan ju vara som så att man blir lite skärrad när någon flyger förbi en helt oväntat.

Men exakt vad betyder att cykla "ute på stan"? Jag gissar att "ha lite skoj" inte betyder att man åker rakt fram i 23 km/h på en cykelbana och plingar innan man passerar någon.

För man behöver ju inte vara en surgubbe för att bli lite sur på cyklister som cyklar där man inte får cykla, eller cyklar snabbare än ens bilarna får köra, eller inte tar hänsyn till andra trafikanter.

Jag vet att det är lätt att tänka att "äsch, jag kan väja skitsnabbt, jag har full kontroll på min hoj", men det är inte säkert att andra trafikanter har samma förtroende för en.

Det handlar om empati. För precis som Patric säger: du kommer att vara på den sura sidan förr än du anar.

Man kan ju använda ett motexempel - skulle du när du var till exempel 9 år ha tyckt att det var helt ok om jag sladdade lite med en gammal 740 på din fotbollsplan? Bara för att ha lite skoj?
"Ni lirar ju ändå bara mot ena målet, så jag kan väl få köra lite på den här planhalvan?"
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-14 kl 10:51]
 
brogge; sa:
Hej jag har märkt när jag och mina kompisar är ute på stan för att ha kul (Cykla) så har man märkt att många brukar kunna se lite små sura ut och nästan förbannade. Kan absolut inte fatta varför? Nån som har nått bra svar/tanke på varför folk blir så sura?
*asg*
ja du
efter att ha kollat era filmer så kan jag nog säga att jag kan förstå de sura...
Det är ju bara att fråga granen vad den gillar er kärvänliga närkontakt... *skrattar*

kan ta och berätta en anekdot sedan jag var yngre..
då var det en person i parallell klassen som körde på en annan i parallellklassens mamma när hon var påväg över gatan med lite matkassar osv.
båda bromsvajrarna gick av, vad är oddsen för det?
hon fick åka ambulans med bruten arm tror jag det var
och han fick skrubbsår och annat..

mitt råd till er.. vilket ni ju iofesig kommer att högaktningsfullt skita i med tanke på min gubbålder *skrattar*

1 visa hänsyn, shit happens och om ni nu absolut vill göra tricks mm så se till att inte gamla gubbar som jag finns i närheten, fotgängare flyttar sig snabbare i sidled än man kan tro även med rullator. till skillnad från granar som bara står där o uppenbarligen ändå blir nerkörda.

2 tips låt religösa byggnader vara.. det är så mycket känslor inblandat i religösa ting..

3 ha roligt och ha ordentliga ryggskydd mm så att ni får växa upp o bli griniga.
 
Har de ingen humor i Sandviken?

Urban Assault bidrar till den allmänna underhållningen så det är obegripligt att folk blir sura. Har de ingen humor i Sandviken.

hobbes; sa:
3 ha roligt och ha ordentliga ryggskydd mm så att ni får växa upp o bli griniga.

Faktiskt ett jävligt klokt råd.

Per
 
Mest sura brukar dom ju bli när man har stått och väntat i 30min på att kunna hoppa ut för trappan när det inte är nå folk nedanför.. trots att man ser till satt ingen annan kommer till skada än en själv blir dom ändå sura
 
brogge; sa:
Mest sura brukar dom ju bli när man har stått och väntat i 30min på att kunna hoppa ut för trappan när det inte är nå folk nedanför.. trots att man ser till satt ingen annan kommer till skada än en själv blir dom ändå sura

Det finns nog två skäl till att folk blir sura:

1. De är rädda att bli påkörda. Om åkarna ser till att ha koll så kan ju risken minimeras, men det finns tyvärr puckon som *tror* att de har koll men som inte har det. Ingen har koll hela tiden heller, alla gör saker ibland som kunde ha gått åt helvete, och det är synd om det sker på andras bekostnad. Typ cyklar omkull nån på cykelvägen så han blir blind.

2. De vill inte tvingas se på när en 15-åring krossar tänderna eller bryter armen. Men kör man med hjälm etc så kan man minska de riskerna med. Och att se någon skada sig är ju inte lika illa som att skada sig själv heller.

Om jag skulle bli arg så vore det av skäl 1. Men det har nog aldrig hänt faktiskt. Jag har väl haft tur. :p

MvH
 
millimeter; sa:
1. De är rädda att bli påkörda. Om åkarna ser till att ha koll så kan ju risken minimeras, men det finns tyvärr puckon som *tror* att de har koll men som inte har det.

Nån som såg Lilla Sportspegeln igår? Rullskridskoproffset som skulle lära tittarna hur man grindar?
Han körde vid Sergels torg, och på nästan alla bilder så var det folk som fick hoppa åt sidan med förskräckelse när han kom farande.

Om de "ansvarskännande" proffsen beter sig på det sättet när de dessutom blir filmade i ett barnprogram så kan jag förstå att amatöråkande tonåringar kan generera en del sura miner. De lär ju knappast

Som sagt, det handlar en hel del om empati - att försöka sätta sig in i hur andra känner, och ta lite hänsyn till det.

(sen gäller såklart det där andra, som Patric snackar om :))
 
Jag cyklar en hel del enhjuling, jag cyklar med full kontroll längre sträckor i jogginghastighet på mitt 20" hjul, jag har stora marginaler på allt jag gör, jag faller inte för att det kommer en kotte i vägen.
Jag använder enhjulingen där många andra promenerar, detta pga knäskador.

När jag cyklar runt på stan, så lyfts det en hel del blickar, många glada miner, många som hejar, och folk som känner igen mig och hälsar, riktigt trevligt.
Men det är ju som alltid några som är negativa till saker som inte förstår eller kan själva. Jag har aldrig, och då menar jag aldrig, kört på, eller skadat någon, eller ens varit i närheten av att göra det (trots att folk som ser en enhjulingscyklist tenderar att bli väldigt oförutsägbara), så agerar vissa som att jag hade ett svärd i handen, visst att folk ryggar tillbaks, det kan jag leva med. Men att dom ska skrika och vara arga, jag förstår dom inte!

Men minen är obetalbar, när jag cyklar förbi nån tant, som ger kommentaren "Ta det lungt!" i arg ton, jag vänder mig om, för att cykla baklänges, "Det är unger kontroll", vänder mig igen och cyklar vidare.

Men det är tråkigt hur många verkar tro att man får säga vad som helst till mig för att jag skiljer mig från massan..
Många tror inte ens på mig när jag säger att enligt svensk lag så är en enhjuling ett lekfordon och cyklisten betraktas därför som en fotgängare, dvs, jag SKA cykla i trotoaren på vänster sida av vägen!
Det är tråkigt, men det får man ta, inte låta moniriteten ta över, det är trots allt väldigt mycket glada miner!
 
Problemet med just enhjuling är ju att cyklisten ser så attans vinglig ut för den oinsatte. Till och med cirkusproffsen viftar ju med armarna och svänger fram och tillbaka.

Så jag kan förstå att vissa tycker att det ser ut som att man inte har koll.

Men det är ju likadant när man cyklar på vanlig hoj på vanlig cykelväg - går det en fotgängare på "min" cykelbana så tycker ju jag utan tvekan att jag har tillräcklig koll för att svischa förbi med en meters marginal i trettio knyck. För mig som har läst situationen den senaste halvminuten är det en baggis och ofarligt, för fotgängaren som blir omkörd "ur tomma intet" är det nog en liten chock.

Det är bara att inse: man måste försöka tänka som de ANDRA trafikanterna för att undvika missförstånd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2

Liknande trådar