Uppror/inbördeskrig Nepal.

Läste i söndagens tidning att det skulle vara
inbördeskrig i Nepal. Där många dödats och sårats.
Är det någon som nyss har kommit hem därifrån och
har hört eller sett något om det.
Vi ska dit i november och undrar om det är genomförbart att resa dit.
Margareta

Inga problem

Hej, jag kom just hem (29 april) från 5v i Nepal med vandring runt Annapurna (19 dagar), forsränning på Kali Ghandaki, 1v i Pokhara och några dagar i Kathmandu. Har inte märkt någonting och fick faktiskt reda på att det har varit oroligheter då jag kom hem!

Rickard

Vandring i Nepal

Hejsan,

Jag komm just hem efter en fem veckors lång semester i Nepal. Jag hade ingen information om oroligheterna när jag åkte i vag dit. När vi komm ner så var det via taxiförarna som vi fick information att vi borde ta det lite lungt på vissa ställen. För min del så gick resan bra och vi promenerade från Jiri till Everest Base camp. Likaså var vi på Kala Pattar och till en topp som heter Chukung Ri. Den sistnämda kunde vi inte bestiga på grund av dålit väder men allt har varit OK. Vi var också i Pokhara(Startpunkt för vandring i annapurna). Här fick vi lite till information om att vi dorde ta det lungt på vissa ställem. Jag tror dock inte att det skall varar några problem att åka dit men man kan kanske tänka på att det är bättre att vandra i grupp, du träffar så mycket folk på vägen att det inte är några problem att hitta några som du skall slå följe med. Lycka till och ha en trevlig semester.

Situationen i Nepal

Hej,
jag har just varit i Nepal hela sommaren, jag åkte dit den 15 juni och kom hem den 7 augusti. Jag har bedrivit höghöjdsforskning i Everestregionen under sommaren. Situationen i Nepal för närvarande är lite lurig. De senaste månaderna har maoistiska rebeller tagit väldigt mycket terräng. Under tiden som jag var i Lukla - sprängdes en bomb på flygfältet, och en stor lodge brann ner. Att säga att det är helt att rekommendera att åka dit i november tycker jag är att vara lite väl optimistisk. Nu är det ju som tur är så, att både rebeller och alla andra för den delen har förstått hur viktigt det är att inte ge sig på turisterna. Det som kan bli lite knivigt, är om fler kravaller uppstår, för då kan de ju stänga flygplatsen.
Jag skulle nog inte rekommendera någon att beställa en resa i dagsläget främst pga. att större delen av byarna mellan Jiri och Lukla nu är maoistiska fästen, och det kan vara en tidsfråga innan Lukla och Namche blir angripna, och då kommer det inte att bli ganska våldsamt eftersom regeringen inte vill förlora nationalparkerna. Vad gäller den andra stora leden - Annapurna, så har jag hört att situationen är liknande där. Risken är att ni hamnar i en situation där man inte kan lämna landet, eller att ni helt enkelt kommer mellan arméen och rebellerna.
Bara några varningens ord från en som varit där lite för länge.
Hälsningar David Cederberg

Frågor

Hej David!

Jag har planerat att åka till Khumbu och Rolwaling under oktober-November och blev oroade av vad du skrev. När man läser på tex Storbritanniens och USA:s utrikesdepartements rekomendationssidor nämner de inget om maoistoroligheter i trekkingområdena så dina uppgifter är mycket intressanta.

När sprängdes bomben i Lukla?
Vad händer med de intagna byarna? Är tex. all polis och militär utkörda?
Är intagningarna våldsamma?
Verkar maoisterna vara på frammarch eller känns det som att deras utvidgning börjar stagnera?
Vad tycker lokalbefolkningen om maoisterna?
Har du något tips på hur man får tag på aktuell information?

Hälsningar
Lasse

svar ang maoister

Hej Margareta,
För det första, bomben som jag pratar om i Lukla, sprängdes den 16:e eller 17:e Juli. Tre dagar senare brändes ett hotell ned.
Det kändes inte som om maoisternas framfart var på väg att dämpas. I byarna innan Lukla märktes det främst genom att ev. poliser inte längre bodde i byarna + att tex. all spritförsäljning är ransonerad (maoisterna gör så överallt för att tvinga ner priserna för spannmål till de fattigas fördel). Jag är ledsen om jag skrämde er, men sanningen är den att tom. lokalbefolkningen är något oroad över situationen i regionen. I Namche talas det om gerillaverksamhet, och jag fick tom. tillfälle att se lokalbefolkningens vapengömmor. Mestadels 50-60 år gamla vapen - men vapen allikväl.
Det verkar som om en hel del folk är positiva till maoisterna - deras kommunistiska filosofi tilltalar många. Maoisterna har fått många anhängare med hjälp av rekryteringsfilmer som har piratsänts över hela nepal osv. de välkomnar kvinnor som jämlikar i sin verksamhet. Vad dessa kvinnor sedan fått erfara, verkar vara något helt annat, men som rekryteringsbudskap verkar det ha gjort susen.
Slutligen, alla såväl maoister som icke-maoister är väl medvetna om hur viktig turistnäringen är för landet, således har turisterna i huvudsak varit skonade från angrepp. Jag har dock hört en del historier om turister som blivit rånade för pengar - en konstant bristvara i landet. Enligt uppgift har dessa inte haft några guider eller bärare med sig, och anses därför som lite mindre viktiga för turistnäringen. Då jag var i Kathmandu hängde det banderoller med maoistiska budskap och låtsasbomber över gatorna, tidningarna rapporterade mer eller mindre dagligen om en eller flera "police-outposts" som blivit nedbrända eller sprängda av sk. riskokarbomber - bomber tillverkade av just riskokare.
För mer information om läget, rekommenderar jag att du tar kontakt med svenska konsulatet i Kathmandu.
Consulate General of Sweden
Meera Home
Khichapokhari
KATHMANDU
Nepal
Phone: +977-1-22 09 39, 22 12 87
Fax: +977-1-22 18 26, 22 44 47
E-mail: meerahome@wlink.com.np
Office Hours: Monday - Friday 10.00 - 12.30

Det kan ju vara bra att ha så mycket information som möjligt när man åker dit.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skallagrimson Utrustning för Nepal i april Trekking 4
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1