svar ang maoister
Hej Margareta,
För det första, bomben som jag pratar om i Lukla, sprängdes den 16:e eller 17:e Juli. Tre dagar senare brändes ett hotell ned.
Det kändes inte som om maoisternas framfart var på väg att dämpas. I byarna innan Lukla märktes det främst genom att ev. poliser inte längre bodde i byarna + att tex. all spritförsäljning är ransonerad (maoisterna gör så överallt för att tvinga ner priserna för spannmål till de fattigas fördel). Jag är ledsen om jag skrämde er, men sanningen är den att tom. lokalbefolkningen är något oroad över situationen i regionen. I Namche talas det om gerillaverksamhet, och jag fick tom. tillfälle att se lokalbefolkningens vapengömmor. Mestadels 50-60 år gamla vapen - men vapen allikväl.
Det verkar som om en hel del folk är positiva till maoisterna - deras kommunistiska filosofi tilltalar många. Maoisterna har fått många anhängare med hjälp av rekryteringsfilmer som har piratsänts över hela nepal osv. de välkomnar kvinnor som jämlikar i sin verksamhet. Vad dessa kvinnor sedan fått erfara, verkar vara något helt annat, men som rekryteringsbudskap verkar det ha gjort susen.
Slutligen, alla såväl maoister som icke-maoister är väl medvetna om hur viktig turistnäringen är för landet, således har turisterna i huvudsak varit skonade från angrepp. Jag har dock hört en del historier om turister som blivit rånade för pengar - en konstant bristvara i landet. Enligt uppgift har dessa inte haft några guider eller bärare med sig, och anses därför som lite mindre viktiga för turistnäringen. Då jag var i Kathmandu hängde det banderoller med maoistiska budskap och låtsasbomber över gatorna, tidningarna rapporterade mer eller mindre dagligen om en eller flera "police-outposts" som blivit nedbrända eller sprängda av sk. riskokarbomber - bomber tillverkade av just riskokare.
För mer information om läget, rekommenderar jag att du tar kontakt med svenska konsulatet i Kathmandu.
Consulate General of Sweden
Meera Home
Khichapokhari
KATHMANDU
Nepal
Phone: +977-1-22 09 39, 22 12 87
Fax: +977-1-22 18 26, 22 44 47
E-mail: meerahome@wlink.com.np
Office Hours: Monday - Friday 10.00 - 12.30
Det kan ju vara bra att ha så mycket information som möjligt när man åker dit.