Mepps; sa:De här gubbarna har verkligen noll koll... skrämmande säger jag. Vargen tillför många positiva saker också! Sätter man på hundarna sådana ringklockor och tygremsor så blir inte hundarna angripna heller.
Det finns olika sätt att undvika att ens hund blir vargmat, det finns en massa teorier och vi måste ta lärdom av vad våra jägarkollegor i vargtäta länder har att lära oss om jakt med hund.. Pinglor och remsor är inte lösningen iaf..
Det roliga är att alla glömmer bort det verkligt farliga djuret i skogarna, det enda rovdjuret som lätt kan ta mänjniskor o.s.v. Björnen, fråga Ryssarna eller Canadickerna fall dom räds varg eller björn?? Ingen klagar dock på björnen.. Kan det bero på att det är tillåtet med jakt på björn, man känner sig inte överkörd av myndigheterna.. Jag tror att en viss jakt på varg hade löst upp många av de svåra frågorna som finns nu.
Mepps; sa:Är det inte dags att höja ribban för att kunna bli jägare och få bära vapen?
Ribban ligger redan högt om man jämför med andra länder.. Man skall inte riskera att förlora sin vapenlicens för att man har åsikter, det är ju idioti!! I en demokrati måste även rovdjurs"hatarna" tillåtas ha åsikter..
Var det inte Voltaire som sa: Jag hatar dina åsikter men är beredd att gå i döden för din rätt att framföra dem.. / Glöm inte det då jag snart tycker att båda sidorna är på lika låg nivå.
Det e så jäkla lustigt att det skall vara så svårt att ta beslut.. Det här e ju inte något nytt!! Det har ältats sedan 80-talet. Vi skall ha en livskraftig vargstam i Sverige på ca 200 djur, detta är demokratiskt beslutat, det skall finnas beskattning på varg prexis som på annat vilt och man skall ha rätt att skydda sin egendom.. Sedan så måste vi djurägare och jägare kanske ändra våra vanor gällande löshund och stängsling, det e väl för fanken inget problem.. Just nu vill ingen ändra sig eller lära sig något nytt.. Spännande att följa vad som händer framöver..
Det var intressant det här om den oprövade ändringen i brottsbalken, om nödvärn!?