Re: Tjänare Läraren
Jag antar att man måste tänka så här:
det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig?
Duracellkaninen; sa:Jag håller, som du vet, med dig om att det är viktigt att hitta orsaken till varghatet.
Men det blir svårt att ta det på allvar, när man sätter tilltro till en undersökning som säger att 13% sett varg. Att detta skulle ha skett faller på sin egen orimlighet. Det som däremot skulle vara intressant är om undersökningen visar hur så många kan uppge att de sett varg. (Glöm inte heller att det nyligen fotograferade vilda lejonet i Danmark visade sig vara en huskatt....)
I morse satt en politiker och sade att beslutet om att skjuta varg skall ligga närmare dem det berör, då "det bara fanns problem med vargar". Han ansåg det orimligt att vänta med att skjuta vargen tills efter upprepade angrepp "för att den aldrig kom igen". Tala om att skjuta först och frågas sedan.
Jag antar att man måste tänka så här:
det är vuxna människor som är tillfrågade och frågan var om de NÅGON GÅNG sett varg, alltså under hela sitt liv. Det som är intressant och kanske är på det viset man ska behandla statistiken är att de som bor i glesbygden NÅGON GÅNG i sitt liv sett varg lite mer än tre gånger så ofta som människor i hela Sverige gjort. Låter det lika orimligt för dig?