Marcus.Ednarsson@kau.se
Hmmm doktorand. Undersökningen går dock inte att få tag på.
Hmmmmmm
Hmmm doktorand. Undersökningen går dock inte att få tag på.
Hmmmmmm
Läraren; sa:En undersökning publicerad vid Karlstads universitet visar tvärt om att följande andel sett VILD varg:
i hela riket 13 %
i Hagfors (trol. kommun) 28 %
i glesbygden i norra Värmland 43 %
i glesbyden har också en majoritet, (53 %) någon gång hört varg yla.
(siffrorna gäller den vuxna befolkningen)
Den som sjäv vill kolla fakta ringer Karstads universitet och beställer Arbetsrapport September 2002:11, Finns det plats(er) för rovdjursturism? Författad av Ednarsson.
dave1; sa:Att åsikten om att vargar skulle vara utplanterade av naturvårdsverket verkar vara så pass okritiskt accepterad i vissa kretsar är skrämmande, men med tanke på att folk tror på all möjlig vidskepelse och new age-galenskap gör att jag inte blir förvånad.
Dessa konspirationsteorier hämtar näring i gamla sagor och föreställningar om vargen som skogens blodtörstiga odjur och utses till syndabock i en maktkamp som berör förhållandet mellan centrum och periferi. Det är bara att beklaga att irrationalism och okritiskt tänkande är så pass utbrett.
Helgedahl; sa:Jag är inte särskilt förvånad över att 13% sett vild varg i Sverige. Det är bara att bege sig till en höjd eller ett berg en natt när det är fullmåne så sitter de där på toppen och ylar. Den som törs bege sig dit det vill säga.
dave1; sa:Äh, ditt TROLL! gå och kolla på snooker eller nåt istället![]()
crazy; sa:Jag känner många som kommer t.ex från norrbotten och är så satans trött på deras inskränkta åsikter. Och då är de mer öppna deras vänner.
dave1; sa:Att åsikten om att vargar skulle vara utplanterade av naturvårdsverket verkar vara så pass okritiskt accepterad i vissa kretsar är skrämmande, men med tanke på att folk tror på all möjlig vidskepelse och new age-galenskap gör att jag inte blir förvånad.