Uppblåsbart liggunderlag

Re: Exped Down Matress

kottar; sa:
Kila in på Playground i Sthlm (enda åf i Sverige) och titta på den innan du köper ett Thermarest.

Mvh Harald E

instämmer helt, annat alternativ e exped air matress, väger under 500g och är nog bekvämare än ett termarest

Jag sover förträffligt på mitt 14 mm Fjällräven liggunderlag i EVA-foam, 450 g. På vintern stärks det med granris eller ett tunt avkortat. Ett självuppblåsbart är mindre kul om du avser att bre ut dig bredvid elden. Jag behöver bara titta på hur mitt nuvarande ser ut så kan ett självuppblåsbart uteslutas.

Raskesven

Re: Re: Exped Down Matress

fedi; sa:
kottar; sa:
Kila in på Playground i Sthlm (enda åf i Sverige) och titta på den innan du köper ett Thermarest.

Mvh Harald E

instämmer helt, annat alternativ e exped air matress, väger under 500g och är nog bekvämare än ett termarest

Det verkar ju vara viss skillnad på Down Matress (som isolerar bra, men väger 1,1 kg inkl packpåse) och Air Matress (som ser ut som en normal luftmadrass, isolerar betydligt sämre och väger 495 gr). Kolla spec på http://www.exped.com

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-03-17 kl 07:52]

Jag kommer aldrig mer att bara ha med ett thermarest när jag är ute. Efter att ha sovit en natt på ett ouppblåst... vill inte göra det igen...

Därför har jag både ett Zrest och ett tunt thermarest. Jag har inte provat det än men jag tror att det kommer bli mkt bra.

/Gustaf

PS. det kan gå att köpa billiga thermarest nu efter som de ska byta tyg och design... tror jag att det var.

Nordesjö; sa:
Det verkar stämma! Jag kollade på webbplatsen och de verkar ha stajlat om stora delar av sitt sortiment.
Z-rest heter nu Z-lite, men verkar ha blitt lite tyngre. Knasigt :)
Dina viktuppgifter verkar felaktiga. De uppgifter jag har sett - även egen vägning av mitt Z-rest - säger iallafall att Z-lite är något lättare än Z-rest.

haskell; sa:
Nordesjö; sa:
Det verkar stämma! Jag kollade på webbplatsen och de verkar ha stajlat om stora delar av sitt sortiment.
Z-rest heter nu Z-lite, men verkar ha blitt lite tyngre. Knasigt :)
Dina viktuppgifter verkar felaktiga. De uppgifter jag har sett - även egen vägning av mitt Z-rest - säger iallafall att Z-lite är något lättare än Z-rest.

Då minns jag nog fel, helt enkelt. Jag hade för mig att mitt gamla vägde vägde nåt på 300-350 gram, och nu stod det att Z-lite väger 430.
Det var nog priset jag hade i huvet...

Hur som helst är allt som det ska nu :), och ett Z-lite/Z-rest är ett mycket mer praktiskt liggunderlag än Thermarest, men med sämre komfort.

Fjolligt

Köp ett tjockt cellgummiunderlag. Upplåsbart är bara för fjollor:) Dessutom väger uplåsbara mycket..
Jag har testat uplåsbara liggunderlag men jag tycker inte att ja sover så illa på vanliga cellgummiunderlag.

Bäst komfort i lättviktsklassen!

Hejsan!
För mig är sovkomforten viktigast, tätt följt av låg vikt. Har ett Thermarest Guidelight, 3,8 cm tjockt. Men jag anväder inte det längre för jag har ett lättare och bekvämare. Det är ett Vaude, 6-kanaler som blåses upp på samma sätt som Thermaresten. Men väger bara 500 gram och har mycket bättre komfort.

Som någon klokt påpekade så är det inget man sliter upp i en kortpaus eller ens för att laga mat. Därför har jag med ett tunnt, kapat, ca 140 cm långt ,7 mm tjockt vanligt, cellplastunderlag. Det väger under 200 gram och ligger som ett platt paket utanpå ryggsäcken. Det fungerar även som extra markisolation när det är kallt i backen och som extra skydd mot punktering.

Vaudes uppblåsbara, var billigt, tror jag gav 500, tar minimalt med plats och är ganska strävt, så det glider inte omkring. Känns som om jag kommit undan med minsta, lättaste och mycket bra komfort. Jag var själv inne på ett Thermarest LE, men valde att prova Vaude. Det finns ett aber. Det är smalare än alla andra, jag har inget problem med det, men det är värt att tänka på. Ca 48 cm tror jag. Då hänger oftast en arm ut och ligger direkt på tältgolvet. Brukar lägga mina kläder just där mina armar ev. hamnar. Så Vaude är inget för rent vinterbruk. Skulle du välja ett Vaude, tänk på att släppa ut lite luft, så du inte ligger på ett fullpumpat, för det blir inte den bästa komforten.

Men Thermarest nya golite 4 verkar ok också. Men för mig ger det sämre komfort till högre vikt.

Lycka till!
Christer

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
flindra Uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 49
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg