Bäst komfort i lättviktsklassen!
Hejsan!
För mig är sovkomforten viktigast, tätt följt av låg vikt. Har ett Thermarest Guidelight, 3,8 cm tjockt. Men jag anväder inte det längre för jag har ett lättare och bekvämare. Det är ett Vaude, 6-kanaler som blåses upp på samma sätt som Thermaresten. Men väger bara 500 gram och har mycket bättre komfort.
Som någon klokt påpekade så är det inget man sliter upp i en kortpaus eller ens för att laga mat. Därför har jag med ett tunnt, kapat, ca 140 cm långt ,7 mm tjockt vanligt, cellplastunderlag. Det väger under 200 gram och ligger som ett platt paket utanpå ryggsäcken. Det fungerar även som extra markisolation när det är kallt i backen och som extra skydd mot punktering.
Vaudes uppblåsbara, var billigt, tror jag gav 500, tar minimalt med plats och är ganska strävt, så det glider inte omkring. Känns som om jag kommit undan med minsta, lättaste och mycket bra komfort. Jag var själv inne på ett Thermarest LE, men valde att prova Vaude. Det finns ett aber. Det är smalare än alla andra, jag har inget problem med det, men det är värt att tänka på. Ca 48 cm tror jag. Då hänger oftast en arm ut och ligger direkt på tältgolvet. Brukar lägga mina kläder just där mina armar ev. hamnar. Så Vaude är inget för rent vinterbruk. Skulle du välja ett Vaude, tänk på att släppa ut lite luft, så du inte ligger på ett fullpumpat, för det blir inte den bästa komforten.
Men Thermarest nya golite 4 verkar ok också. Men för mig ger det sämre komfort till högre vikt.
Lycka till!
Christer