Har sålt bilen och skaffat bagagekärra, den fyller samma funktion.
Plus att den ger en frihet att inte behöva återvända till utgångspunkten och mötas av en böteslapp på bilen.
Frågan är vad som är att föredra när man ska paddla på en sjö eller i skärgård.
Minsta vikten för ett fartyg med ram som jag sett är 20 kilo plus.
Det uppblåsbara fartyg jag har nu väger 9 kilo och är en tyngre och stabilare form av packraft med två uppblåsbara element inuti av något slags material som påminner om väv.
Utanpå det är det någon slags oxfordtyg på ovansidan och kraftig pvc på undersidan.
Den är egentligen idealisk för grunda steniga forsar, men ändå tillräckligt smal för att vara bekväm att paddla, 86cm.
Frågan är egentligen hur mycket snabbare är en kajak med ram, eller rättare sagt hur mycket mer energibesparande att paddla 10km om dagen är det med en sådan.
Är det värt 10+ kilo.
För tycker redan att jag nått gränsen i vikt för hur mycket som är behagligt att förflytta sig några kilometer med en bagagevagn är.
Och har även testat och försöka hänga på vanliga kajaker, och jo dom är snabbare, men det är frågan om kanske 1km/t.
En kajak med ram är ju inte riktigt lika snabb som en plastkajak, men ändå lite snabbare än en uppblåsbar.
Några andra alternativ ser jag inte, och försöker redan nu spara in på all vikt jag kan på massa små detaljer.
Plus att den ger en frihet att inte behöva återvända till utgångspunkten och mötas av en böteslapp på bilen.
Frågan är vad som är att föredra när man ska paddla på en sjö eller i skärgård.
Minsta vikten för ett fartyg med ram som jag sett är 20 kilo plus.
Det uppblåsbara fartyg jag har nu väger 9 kilo och är en tyngre och stabilare form av packraft med två uppblåsbara element inuti av något slags material som påminner om väv.
Utanpå det är det någon slags oxfordtyg på ovansidan och kraftig pvc på undersidan.
Den är egentligen idealisk för grunda steniga forsar, men ändå tillräckligt smal för att vara bekväm att paddla, 86cm.
Frågan är egentligen hur mycket snabbare är en kajak med ram, eller rättare sagt hur mycket mer energibesparande att paddla 10km om dagen är det med en sådan.
Är det värt 10+ kilo.
För tycker redan att jag nått gränsen i vikt för hur mycket som är behagligt att förflytta sig några kilometer med en bagagevagn är.
Och har även testat och försöka hänga på vanliga kajaker, och jo dom är snabbare, men det är frågan om kanske 1km/t.
En kajak med ram är ju inte riktigt lika snabb som en plastkajak, men ändå lite snabbare än en uppblåsbar.
Några andra alternativ ser jag inte, och försöker redan nu spara in på all vikt jag kan på massa små detaljer.