Niak mot Anjan...
Dessa två tält har jag ägt(fortfarande Niak) och eftersom dom är väldigt snarlika de modeller du efterfrågar så kanske mina upplevda skillnader kan ge dig lite mera kött på benen i ämnet
?
För som någon skrev, om du inte ska tälta i fjället på vintertid så funkar tre säsongstälten bättre vågar jag påstå!
Anjan. Har skrivit en recension som säger det mesta
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/hilleberg-anjan-2_4094
Men sålde det ändå då Niak kom ut, eftersom jag var ute efter ett självstadgande och med lite rymligare innervolym.
Niak. Det är väldigt rymligt, är själv 190cm och gillar att kunna sträcka ut armar och ben samt kunna sätta mig upp utan att huvudet slår i taket sas. Ventilationen är väldigt bra, precis som i Anjan och det utan att det känns dragit, utan luften kommer in underifrån och liksom virvlar runt...svalt, skönt och välventilerat utan drag.
I absiden får jag plats med ryggsäck, skor samt lagade mat där som oftast.
Niaks fördel gentemot Unna är bättre ventilation, absid samt något större yta på innertältet och givetvis lättare.
Ser ingen nackdel...
Anjans fördel gentemot Nallo är bättre ventilation och att det är lättare.
Personligen så gillar jag nallos dörr mycket bättre, segt att behöva krypa ut och gillade att ha vyn rakt ut(första modellen av anjan hade det)
Att dom har tunnare väv är ingen fara alls, dom håller för allt du kan råka ut för på sommarfjället
!
Så mitt personliga val blir Niak, pga av att det är rymligare att leva i tältet, sitta upp, ta på sig kläderna, sträcka ut sig och vyn när man ligger ner en fin kväll/morgon är ju inte illa
!
//A