ungdomskajak

Undrar om någon har några bra tips om kajaker som passar ungdomar. Har en son som börjar få samma intresse som jag. Söker därför en motionskajak som passar honom, 14 år, 160 cm, 50 kg. Och även en paddel som kan vara lämplig.

libra33; sa:
Undrar om någon har några bra tips om kajaker som passar ungdomar. Har en son som börjar få samma intresse som jag. Söker därför en motionskajak som passar honom, 14 år, 160 cm, 50 kg. Och även en paddel som kan vara lämplig.
Och innan sommarn är över är han 180 cm lång;) Köp fullstort:) .....eller köp så att han faktiskt kan njuta av kajaken även när han växt lite, för det lär han ju göra rätt snart.

Bra motionskajak

För några år sedan hade vi i Västerås Kanotförening behov att skaffa nya motionskajaker, som skulle fungera både för ungdomar och ledare. De skulle vara tillräckligt stabila för en nybörjare, men ändå kunna erbjuda rätt sittställning och paddelisättning.

Vi vända oss först till Trapper som resulterade i att Hans Friedel blev inkopplad. Vi gick igenom våra krav och visade på kajaktyper som vi redan hade och ansåg vara bra för ungdomar (t.ex. Sceptre).

Hans Friedel utvecklade då Rigel som nu tillverkas av Nyköpings Kanotvarv. Som första kund köpte vi 10 stycken och är mycket nöjda. De är lättpaddlade, men ändå stabila.

hanspers; sa:
Och innan sommarn är över är han 180 cm lång;) Köp fullstort:) .....eller köp så att han faktiskt kan njuta av kajaken även när han växt lite, för det lär han ju göra rätt snart.

Köp något han passar i NU (till sommaren), och byt när han blir större. De viktigaste för tillfället att han njuter och har kul. Det kanske kostar nu, men det är en investering för framtiden. Se till att han har det kul och enkelt i början så han inte tröttnar pga för stora prylar. All minns väl hur det var när vi fick skridskor som vi skulle "växa i".

/Smen

Tackar för svaren,lutar nog åt att jag letar efter någon smidig vuxenkajak.Angående paddel ser jag att han fort blir trött när han lånat mina paddlar, som är på tok för stora, får försöka hitta nån liten paddel som passar honom.

Varför inte en liten vingpaddel?
En Zastera Rasmusen small i glasfiber borde räcka ett tag ifall inga tävlingsambitioner finns.
Annars finns Barcsa FW, Kajner mfl som är lite dyrare.

Väger din son 50 kg bör han inte ha några problem med en vuxenkajak. De flest motionskajaker är avsedda för kanotister på 60-90 kg.
På vilka vatten skall ni paddla? Med lite ambitioner kanske en Struer Tracer eller Nelo Viper kan vara för båda att slåss om?

Ja en vingpaddel är nog en bra ide, har läst att det är bra för tekniken att börja så tidigt som möjligt med winge,ska kolla upp kajakerna du nämde priser o lite fakta.Vet inte hur mycket man vågar lägga ut,intresset svänger ibland fort i dom åldrarna,men som regel är det väl så att om man har bra grejer så är det roligare att paddla.

Glömde säga var vi paddlar,det är på västkusten inomskärs,kortare turer på 1-3 timmar,motionspaddling, kanske kan bli tävling senare om intresset håller i sig

Kajak på schemat

libra33; sa:
Glömde säga var vi paddlar,det är på västkusten inomskärs,kortare turer på 1-3 timmar,motionspaddling, kanske kan bli tävling senare om intresset håller i sig

Och håller intresset i sig ännu långre så spana efter Adventure utbildningar! Om han gillar naturvetenskap..... På mitt gymnasium (Spånga) har vi en sån och den är så populär. Finns ett reportage från den här på utsidan.

Hälsar Kicki SYV

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg