Underläggsplatta.

Alternativ

Jag har på en tur kört med skaften på två isyxor som underlägg (DMM Fly för att vara exakt :)). Det fungerade också bra, men ska man inte ha yxorna med iallfall så är dom ganska onödigt tunga.

Det jag menar är bara att man kan använda andra delar av sin utrustning. Spadskaftet borde funka (om det är delbart), men det kan ju vara kul att gräva och smälta snö samtidigt ibland... Är man flera har man kanske flera spadar och då funkar det ju. Bekvämast är nog iallfall att ha med en plywoodbit.

Varför denna lösning?

Jag är lite nyfiken på utformningen av Trangias egen multibricka. Varför i hela friden är urtaget för tamojen placerat mitt emot durkslagshålen?
Borde det inte vara placerat 90 grader ifrån, så att man kan hålla i handtaget och hälla ut vattnet "åt sidan" istället för "framåt". Hur fanken håller man när man ska tömma ur? Känns helt bakvänt.

lm3219tr.gif

Jag byggde en egen lättviktsbräda av Clas Ohlsons böjbara skärbräda (den är tyvvär inget alternativ som snöstöd, men annars är den topp) och satte tamojsurtaget 90 grader från durkslagshålen, och det känns ju fullkomligt naturligt.

Vad är grejen med Trangias lösning?

Re: Varför denna lösning?

Nordesjo; sa:
Varför i hela friden är urtaget för tamojen placerat mitt emot durkslagshålen?
Borde det inte vara placerat 90 grader ifrån, så att man kan hålla i handtaget och hälla ut vattnet "åt sidan" istället för "framåt".

Håller helt och hållet med. Första gången brännde jag mig på ångorna och la makaronerna i gräset. Bättre industidesign torde finnas.

Nu när jag också är med på tåget, så visar det sig ju att jag faktiskt är ägare till flera "hajbrickor". Min åsikt är dock att även här gäller LIGHT IS RIGHT! Bära playwood känns på tok för tungt för mig (vikten kommer ändå). Några andra materialval som funkar bra? Aluminium nämndes, förklaring...?

Re: Re: Re: Varför denna lösning?

FJS90-91; sa:
Nordesjo; sa:
Vad är grejen med Trangias lösning? Är det för att vridningen/belastningen inte ska ske i svaga handleden utan i starka armen när man har kokat 12 kilo spaghetti?

12 KILO SPAGHETTI.. i ett trangiakök, WOW!!!

Vänta nu... du kan ju inte vara ironisk över mitt ironiska "12 kg". Det är emot ironireglerna och blir alldeles konstigt.

Vad jag menade var ju att det vore konstigt om de hade en egonomisk lösning som är gjord för riktigt tunga kastruller, när man ju aldrig kan ha särskilt tunga kastruller i ett Trangia.
Men det hajade du säkert. Jag är alldeles förvirrad.

Re: Re: Varför denna lösning?

brandmansmicke (Mikael Andersson) skrev:Håller helt och hållet med. Första gången brännde jag mig på ångorna och la makaronerna i gräset. Bättre industidesign torde finnas.

Precis vad jag tyckte. Trangia har ju inte direkt en aggressiv produktutveckling, så när de väl gör nåt nytt borde de ju ha tid att testa den.
Men det kanske finns nåt smart som vi inte fattar, som gör att det är värt att bränna sig på ångorna.

Några andra materialval som funkar bra?

Kanske en väl tilltagen "Clas Ohlson-skärbräda" funkar. Möjligen är den för tunn och blir genomsmält pronto. Man kanske kan laminera ett par lager aluminiumfolie på den för att styra bort en del värme. Vad tror ni?

A4-stor plywoodskiva med avsågade hörn tycker jag fungerar utmärkt. Använder ibland en något mindre bricka från en utsågad ugnsplåt. Fungerar också utmärkt. Tycker det är onödigt att försöka passa in brickan i stekpanna och dylikt, inget är lättare än att trycka ner en platt bricka i front eller rygg i ryggan.

Raskesven

Re: Varför denna lösning?

Nordesjo; sa:
Jag är lite nyfiken på utformningen av Trangias egen multibricka. Varför i hela friden är urtaget för tamojen placerat mitt emot durkslagshålen?
Borde det inte vara placerat 90 grader ifrån, så att man kan hålla i handtaget och hälla ut vattnet "åt sidan" istället för "framåt". Hur fanken håller man när man ska tömma ur? Känns helt bakvänt.

Ska den vara för höger- eller vänsterhänta då? Om man är både en högerhänt och en vänsterhänt i sällskapet, ska man ha två stycken med sig då?

Det går ju faktiskt att hälla åt sidan även om hålen inte sitter där.

Själv kör jag med en liten hätta sydd av myggnät som spänns fast med ett snöre runt grytan. Fast den fungerar ju då bara som durkslag, inte som skärbräda, eller underlägg.

brandmansmicke; sa:
Min åsikt är dock att även här gäller LIGHT IS RIGHT! Bära playwood känns på tok för tungt för mig (vikten kommer ändå). Några andra materialval som funkar bra? Aluminium nämndes, förklaring...?

Som jag skrev, att använda något som är med ändå är ju lättast: 0 gram. Spadskaftet är funkis. Aluskenorna i ryggan är nog mest för galningar... :)

Varför skulle Plywood vara för tungt? Man måste inte ha byggplywood. 4 mm mahognyplywood är starkt och lätt. Det finns enmilimeters björkplywood i hobbyaffärerna (till modellflygplan), men det kanske är lite väl tunt.

nermander (Peter Nermander) skrev:Ska den vara för höger- eller vänsterhänta då? Om man är både en högerhänt och en vänsterhänt i sällskapet, ska man ha två stycken med sig då?

Ja, eller kanske vända upp-och-ner på brickan så att tamojurtaget - trolleri trollera - hamnar på andra sidan. :)
Även om det kanske inte funkar med Trangiavarianten går det finfint med min hemgjorda.
Men du har rätt i att det kan vara anledningen till att urtaget sitter som det gör.

Det går ju faktiskt att hälla åt sidan även om hålen inte sitter där.

Då kan man ju tycka att hålen är lite onödiga. Man kan också tycka att de vänsterhänta kan få klara sig med det så att vi högerhänta kan få en perfekt lösning. Istället för att alla får nöja sig med den dåliga lösningen (vilket jag i och för sig inte vet om det är eftersom jag inte testat den; det var liksom därför jag frågade :))

Re: Re: Re: Varför denna lösning?

Nordesjo; sa:
Ja, eller kanske vända upp-och-ner på brickan så att tamojurtaget - trolleri trollera - hamnar på andra sidan. :)
Även om det kanske inte funkar med Trangiavarianten går det finfint med min hemgjorda.

Trangias har ju en kant som håller det på plats, vänder du det upp-och-ner så hålls det inte på plats.

Då kan man ju tycka att hålen är lite onödiga.

Men vattnet rinner ju genom hålen även om man gör så. Du kommer ju att ha ETT hål allra längst ner där det sista vattnet rinner ut, och när det är mer vatten kvar kommer det ju att rinna genom hälften av hålen i alla fall. (Nä, inte riktigt sant, det är ju inte hål över halva plattan som jag fick för mig.)

[Ändrat av nermander 2004-02-25 kl 11:49]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg