Blandade erfarenheter
Hej,
Råkade snubbla in i diskussionen.
Har en liten blandad kompott "lätta" knivar av bl.a. nedan nämnda märken.
Fällkniven WM-1
Den kanske "bästa" kniven av dom här nämnda. Orkar man bära sisådär 120 gr. så torde denna kniv klara av all man normalt behöver använda en kniv till. Fantastiskt bra stål (VG10). Säljs nu för halva priset på Fällkniven och torde kanske, till detta pris, utgöra den bästa knivaffär man kan göra idag.
Victorinox camping
Följeslagaren på alla resor och utflykter. Utmärkt fixar allt man behöver och lite till men ändå kompetterar jag den ofta med en lite stadigare fällkniv (någon av de två följande)
Spyderco Delica (med clip) AUS-8
Mycket bra kniv med utmärkt rotfritt stål. Men jag föredrar ändå Svenskt.
EKA 88
Är mitt val när en liten lätt fällkniv ska väljas. Bra i handen och utmärkt rostfritt stål (Sandvik?)som är lätt att skärpa. Jag gillar den helt enkelt. Är lite tunn i bladet vilket gör den relativt lätt men samtidigt vekare.
Gerber Gator
Lite för stor (tung) i det här sammanhanget. Ansluter mig till tidigare inlägg om att stålet kanske inte är det bästa (sämst av alla knivar jag nämnt ovan), men den har andra fördelar. Den är mycket robust och har ett mycket bra grepp och skärpan är tillräckligt bra, men jag upplever eggen som en aning känslig. Hänger denna kniv i bältet när jag ska ut i skogen (i Stockholm).
Och vilken kniv använder jag oftast (i riktig skog och på fjäll)?
Jo en traditionell lappkniv av Thore Sunna (yngre generationen Sunna). Tyngst av alla - but I like it!
Jag gillar lätta saker - men hjärtat får styra också.
Hälsn
Björn-Olof