Strykarräven; sa:
Äsch, borra hål ska välan jag också göra! Min erfarenhet av skalknivar är att de inte är så lämpliga för träarbete, men då har jag inte provat Victorinox kniv förstås... Frosts täljkniv har jag täljt mycket med däremot. Undrar hur den rensar fisk? Att kapa snören och skära bröd/skavsårstejp/lök är ju sas "underkurs"!
Anders, plast har gentemot trä (som används i samband med knivskaft. Således inte balsa, bambu och liknande) den inneboende egenskapen att den är något lättare. Så även om dina ingrepp kommer likna mina så är jag inte säker på att du kommer uppnå samma låga vikt.
En annan grej är att när man har slimmat handtaget så pass så är plast hållbarare än trä. Den största orsaken till det är att plast inte suger åt sig vatten eller torkar ut. En annan orsak är att du kan göra handtaget så mycket tunnare vid infästningen till bladet utan att det spricker (pga att plasten gjuts på plats och bildar en homogen enhet med bladet).
OK, du kan lacka träet men då riskerar du sprickor. Om du däremot bara oljebehandlar så får du andra nackdelar (högre vikt, fläckar på kläderna, halt grepp vid fuktiga förhållanden). Däremot skulle du kunna rista in mönster i handtaget för att undvika dessa problem. Observera dock att också mönsterristning försvagar den redan tunna konstruktionen. Så jag vet inte...
Rensa fisk är ingen avancerad uppgift. Även en kort kniv klarar det ganska enkelt. Enklast är att gå genom analöppningen och skära framåt mot huvudet. När man närmar sig målet så får man se upp med gallblåsan. En såhär liten kniv borde tvärtom vara bättre på det här ingreppet än en stor.
Den svåra uppgiften torde vara att avskilja huvudet på en större fisk utan att sabba kniven. Men det går ju alltid att skära runt för att sedan knäcka ryggraden på fisken. Så svaret på din fråga bör vara: Ja, din kniv klarar med all säkerhet också den uppgiften
~Paul~