UL-kniv!?

Grundfrågan när man skall välja kniv är ju vad man skall använda den till.

Första steget mot UL-kniv är ju att eleminera alla göromål som kräver en rejäl kniv. Skippa huggande, späntande, täljande etc.

Vad blir då kvar? För min del blir det lite kapa snören, öppna matförpackningar, skära mat och sånt.

Jag har en liten brytbladskniv som knappt väger nånting (den är bara "halvlängd"). Och den använder jag knappt när jag är ute.

nermander; sa:
Grundfrågan när man skall välja kniv är ju vad man skall använda den till.

Första steget mot UL-kniv är ju att eleminera alla göromål som kräver en rejäl kniv. Skippa huggande, späntande, täljande etc.

Vad blir då kvar? För min del blir det lite kapa snören, öppna matförpackningar, skära mat och sånt.

Jag har en liten brytbladskniv som knappt väger nånting (den är bara "halvlängd"). Och den använder jag knappt när jag är ute.

Jag håller helt med dig här. Jag kan inte minnas när jag använt en kniv i fjällen. Senast hade jag ingen utöver den på multitollen som låg långt nerpackad. kniven är för mig tänkt mest som en "utifall" om en oplanerad situation skulle uppstå. Reparationer, kapa något eller liknande. En säkerhetsdetalj. Man har ju alltid blivit itutad att man inte ska ut i naturen utan kniv så då kanske man kan kompromissa med en liten...

//AA

Spydeco Dragonfly 32g
Mora med parerstång, slida och snörhål 75g
Mora Nusnäs utan parerstång, slida och snörhål 69g
Eka Fällfilekniv 69g
Kort fin samekniv med slida 71g
Optinel 57g
Kniv/krona och funktion vinner mora lätt tätt följd av Optinel. 47mm Spydeco är både häftig och lättast. Senast jag svor över ett för mjukt "Superverktyg" var vid reparation av en sänglampa i ruffigt uthyrning. Tång, skruvmejsel och fil vida användbarare....
Den förevisade kniven vad gör du med den vid -25 grader?
Fryser fast vid den?

Go tur

Jag använder sedan en tid Spydercos Delica, VG-10 stål, slätt blad, 58 gram inklusive fånglina. Sitter alltid säkert med clippen i skjortfickan.

Raskesven

omd et inte varit så att jag ALLTID använde endast en riktig hederlig Mora så hade jag teoretiskt sätt kunnat ha en spyderco dragonfly i paracord runt halsen.. men nu är det ju inte så.. eftersom jag bara använder min Mora.. *host* *host*

Hej Olav.

Tyvärr står det inte mycket info gällande dessa knivar. Det finns otaliga märken som gör anspråk på det ena eller det andra utan att uppge materialval.

Det här utlåtandet låter väldigt suspekt:
Waterproof: rust-proof blade and plastic handle. ;)

~Paul~

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg