jnywall; sa:Malindo; sa:[
Jag âterkommer till mitt hjärteämne: kängorna. Precis som Rasken sà vackert uttrycker sig, sà tror jag inte här att man kan räkna med en ren netto-vinst om man drar ned pâ hektona och grammen... NUI hänvisar till en undersökning som visar att 1 enhet vikt pâ fötterna tar lika mycket energi som 6 vikt-enheter pâ ryggen.
Men, om vi nu tar bort exempelvis 5-600 gram i vridstyv och flex-halvstyv bindsula och välgreppande yttersula, samt stödjande krage etc... och byter ut den säkra och stödjande kängan med fint och naturligt rull i steget mot en slamsig trasa till skodon; hur mycket energi gâr dâ inte ât till att hâlla balansen, kämpa mot vridningar och vikningar i ojämn terräng, flexa foten i varje steg etc etc.? Jag bara undrar!
Kunde inte hålla mig från detta inlägg
5-600 gram bort - ja då var vi här igen - http://www.sockiplast.nu
Gympa dojjor kanske inte passar alla likaså passar inte kängor till alla heller och jag tror inte vi kommer att få ett en enighet om det ena eller det andras förträfflighet.
Det enda vi kan hoppas på att vi finner det som är bäst för oss själva.
Så har du hittat något som passar dig - gör gärna reklam för din lösning så kanske andra blir nyfikna.
Och om du undrar något - Det är bara att pröva....
/jonas
Jag har en känsla av att alla som förespråkar gympadjojor har provat kängor och/eller stövlar. Jag tror inte att alla som är övertygade om att gympadojor inte funkar i fjällen faktiskt har provat.
Det är detta jag vill uppnå, att få andra att prova något lättare. Kanske de liksom jag tycker att det är ett kvantsprång. Om inte så kan de i varje fall uttala sig utifrån egen erfarenhet.
Jörgen