• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

UH -dags att byta spår?

tillbaka till uteliv.. hur är det med bambu, bra eller skit.. jag har en del strumpor, kallingar och köpte ett underställ för att testa.. vad tycker ni?

Har skjorat, t-shirt och kalsonger i bambu och klassar de som sommarplagg då jag kyler gött på varma dagar, torkar långsamt gör de också vilket är ok på varma sommardagar. Men annars så är det ylle som gäller för alla andra årstider.
 
De plagg som kallas för "bambu" är väl egentligen inte "bamufibrer" utan viskos gjord av bambu?

Så bortsett från tillverkningssynpunkt så borde de inte skilja sig från andra viskos-plagg?
 
Trots att jag är lättviktstaliban så utvecklar jag också en old-school garderob inspirerad av Horace Kephart, mycket för känslan, men också av praktiska skäl. Värme, andningsförmåga, eldhärdighet och gammaldags snitt värderas högt. Dessa paltor används mest vid jakt och kortare turer med rejäla kvällsbrasor i skogen.
Det är inga finkläder, utan gamla doningar att slitas på.

Sä här ser garderoben ut:

M39 byxor i vadmal från 1941 - min mor köpte dessa för 50kr.
Jag undrade vad i h-vete jag skulle med dem till. Efter att ha testat en småkall och torr vinterdag på jakt var jag såld. Hög skärning, andas fint, varma och tysta. Sitter utmärkt med hängslen. Inbyggda snölås i form av fotremmar. Enligt min farmor som använde dessa flitigt när det begav sig (lotta under kriget) så var de inget vidare vid blötväder, men då använder jag dem inte heller. Har även använt dessa vid vinterjakt på ripa en hel del och det funkar med impregnerad bomullssnödräkt utanpå, men det blir varmt på väg uppför fjället, men klart bättre än gore-tex iallafall.

Ullskjorta från Woolrich USA (inte det snordyra märket från stureplan, som faktiskt också har en fin stag-shirt.) - Sannolikt mitt mest använda plagg i hela garderoben (inte bara old-school). Köptes på nätet via Sierra trading post USA på nätet för ca 400kr. Kan tvättas i maskin.

Tjockare ullskjorta, "stag-shirt",i form av second-hand Polo Ralph Lauren! - Moddad med försvarets handledsmuddar i ylle. Bäres på amerikanskt vis utanpå byxorna.

Snöanorak försvaret från 1943 - Tätslagen bomull. Andas suveränt bra. Moddad med dragkedja fram för bättre ventilation. En fuskpäls har också sytts på huvan. Enormt mycket behagligare än gtx. Lättvikts-Mulla Johansson, som har ofantligt mer erfarenhet av vinterturer än jag påpekade dock att bomull har sina nackdelar i snöoväder då snön smälter när plagget blåser mot kroppen och sedan fryser. Jag som bara går dagsturer på vinterripjakten ännu kan dock leva med detta, då jag kan torka hemma. Men jag får erkänna att jag inköpt en Paramo-jacka som faktiskt motsvarat de höga förväntningarna vad gäller andning.

Kostnaden för denna garderob är försumbar. Totalt klart mindre än 1000kr. Bara att testa och se vad man tycker.

Billingedalen nämndes som leverantör av gamla försvarskläder. Enligt mina efterforskningar finns det klart billigare butiker.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag testade arméns M/59 vindrock över helgen, den är ganska UH kan man säga... Måste väga minst 8 kg eller nåt :) sjukt tung!

På lördagen var den väldigt varm när jag körde skoter, men då var det också i princip plusgrader...
Igår tog jag med den i ryggsäcken under skidturen. Kan vi prata om extra vikt till träning... bah vad svettigt det blev i 10 minusgrader + sol. Bara rann ned för pannan!

Tyvärr tyckte jag att den inte värmde så mycket när vi tog paus. Slängde av mig ITAB-anoraken som fick torka lite och på med vindrocken. Men lite frös jag minsann, trodde att den skulle hålla mig varm nog och torka svetten men icke... Fick huttra lite och försöka värma mig i elden..

Synd att den är så tung, annars himla fin jacka! Lång och mysig! Plus att man ser ut som Robin Hood eller liknande!
 
Tror det ligger djupt i våra grottmänniskohjärtan att dra på oss något tungt. Jag gillar tunga jackor, täcken och ryggsäckar just för att de är tunga. Är de tunga är de trygga. Är nog inte så viktfixerad men visst var det skönt att slippa släpa på 4kg tält när jag bytte upp mig till Hilleberg men mitt Optimus 111C hiker åker nästan alltid med. Det var nog bara när jag var hårt pressad under cykelsemestern jag kompromissade med komforten och tog med det allra lättaste och framför allt minsta. Visst kan man släpa med sig en yxa men vad ska man ha den till? Har aldrig riktigt sett meningen med att göra upp öppen eld. Man syns, luktar och bränner i onödan.
 
Det här var en extremt intressant tråd!

Ull är ju något som de flesta gillar, när jag var ute och reste i två månader i Nepal var alla förutom fyra plagg (en vindjacka, en dunjacka, ett par byxor och skorna) av ull.

Men jag har en fråga: Hur bra fungerar riktigt täta bomullsanoraks som motsvarande vattentäta skaljackor? Håller de ute allt regn om man sitter ute i regn i flera timmar (om man underhåller dem rätt? Finns det något annat alternativ? Jag ska köpa en regn/skaljacka ganska snart, och vill ha lite tips på om det finns något annat än plast.
 
Men jag har en fråga: Hur bra fungerar riktigt täta bomullsanoraks som motsvarande vattentäta skaljackor? Håller de ute allt regn om man sitter ute i regn i flera timmar (om man underhåller dem rätt? Finns det något annat alternativ? Jag ska köpa en regn/skaljacka ganska snart, och vill ha lite tips på om det finns något annat än plast.

Jag använder ofta anoraker av bomull eller en blandning av bomull/polyester. Tycker de ersätter skjortan ofta då de är mer vindtäta. Än så länge har inget varit helt vattentätt och det är inte meningen med dessa plagg heller. Den stora fördelen med dem är att de håller vinden ute och andas mycket bra. Regnar det rejält eller är mer än en skur då åker regnplagg av något slag på och åker även av när regnet slutar.

Material som Ventile håller för lättare skurar men inget ihållande regn. Den stora nackdelen med plagg av bomull är att de torkar långsamt.
 
Jag använder ofta anoraker av bomull eller en blandning av bomull/polyester. Tycker de ersätter skjortan ofta då de är mer vindtäta. Än så länge har inget varit helt vattentätt och det är inte meningen med dessa plagg heller. Den stora fördelen med dem är att de håller vinden ute och andas mycket bra. Regnar det rejält eller är mer än en skur då åker regnplagg av något slag på och åker även av när regnet slutar.

Material som Ventile håller för lättare skurar men inget ihållande regn. Den stora nackdelen med plagg av bomull är att de torkar långsamt.
Min erfarenhet också. Har en Ventileanorak från Tierra som säkert är 12-15 år. Mitt mest använda uteplagg. Funkar i lätt regn en stund, tyget blir liksom styvt och stelt när fibrerna sväller av vattnet. En stund håller det regnet ute. Torkar låmgsamt som sagt men totalt sett tycker jag att fördelarna uppväger nackdelarna.
Ska testa min Klättermusen Einride som har ett liknande material och se vad den går för.

//Per