Tycker detta var en bra tråd!
Vill också fylla på med att jag lessnat på de moderna kläderna/grejerna också! Inget fel med utvecklingen och grejerna är ju riktigt fina, men priset och riskerna är för stora för min del.
Jag tycker att eftersom ens far, som är 40-talist, klarade sig fint utan moderna kläder i våra skogar, varför skulle inte jag? Visst, kläderna är tyngre och kanske inga smarta fickor på armar med hål för hörlurarna, men det är inte viktigt för mig.
Hellre en ulltröja som klarar sprätt från elden än en Gore-Tex jacka som inte tål det, plus skapar ett stort hål i plånkan.
Inte att förakta, jag älskar mina membrankläder från ITAB. Bra, funktionella, prisvärda. Plusset är att jag slipper regnbyxor.
Men jag älskar att sitta nära en mysig eld, vid jakt eller fiske, och då är risken för hål bra mycket större än när jag tar mina bomull/polyester byxor (USA armé byxor). Vilka dessutom torkar fortare om man blir blöt, dessutom mindre varma under sommardagar.
Gick från membranställ till bomull/polyester jacka+byxa och tycker det känns bättre! Klart, lite syntet, men vill inte ha 100% bomull pga vätan osv. Med blandningen tycker jag man får det bästa av två världar.
Har dessutom köpt mig ett par Lundhags cellgummi kängor, beggade, fick ett par Jörnkängor, mindre beggade. Ska försöka hitta mer ullsockor av olika modeller. Har ett Brynje-underställ, älskar jag så den kommer hänga med överallt.
Bergahus-ryggsäcken likadan, alldeles för bra för att byta mot nånting annat!
Tält har jag inte införskaffat, har en Lavvu Rondane, men ska köpa mig ett enkeldukstält till våren planerar jag.
Vadmal är jag intresserad av. Vet att Billingedalen har arméns vadmalskläder för liten peng, tror ett par byxor kommer införskaffas snart. Tröja/jacka svårare, funderar på att söka efter en same-liknande anorak av vadmal. Alltid velat ha en sådan!
Mer tips, funderingar?
Lättast är inte alltid bäst!