• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

UH -dags att byta spår?

jag kör barbour, inte tät lika länge som en plast dito.. det finns även bomull som är vävd så tätt så att vatten inte tränger igenom..
 
Hur är ull och torktider?
Att blöt ull värmer är ju coolt, men tar väl en vecka för en genomblöt tröja att torka? Får väl inte torka fort heller... dessutom blir den tung... hmmm..
 
Nä, en genomblöt ulltröja torkar på en natt, förutsatt stugvärme och någorlunda vettig upphängning. Sen tar det ett tag för dem att bli blöta också eftersom de är lite fettiga av sig (tydligen bör man tvätta dem i lite såpa för att behålla den här egenskapen). Tar väl lite längre tid om du får den riktigt jäkla genomsur, men då får du bada i den.

Har inte lagt märke till att de inte får torka fort? Torktumlare är kanske ingen höjdare, men är sällan ett alternativ i "fält"... Finare ullplagg bör plantorkas, men min ute-ylletröja skiter jag blankt i om blir lite längre i passformen, så den brukar jag bara hänga på en galge när jag varit ute och rullat i snödrivorna/blivit regnad på.

Mycket trevligt material enligt min ringa mening. Brinner inte heller, vilket känns trevligt när man sitter vid en lägereld. Känner mig alltid som en potentiell marshmallow när jag eldar iförd en fleecetröja ;).
 
Nä, en genomblöt ulltröja torkar på en natt, förutsatt stugvärme och någorlunda vettig upphängning. Sen tar det ett tag för dem att bli blöta också eftersom de är lite fettiga av sig (tydligen bör man tvätta dem i lite såpa för att behålla den här egenskapen). Tar väl lite längre tid om du får den riktigt jäkla genomsur, men då får du bada i den.

Har inte lagt märke till att de inte får torka fort? Torktumlare är kanske ingen höjdare, men är sällan ett alternativ i "fält"... Finare ullplagg bör plantorkas, men min ute-ylletröja skiter jag blankt i om blir lite längre i passformen, så den brukar jag bara hänga på en galge när jag varit ute och rullat i snödrivorna/blivit regnad på.

Mycket trevligt material enligt min ringa mening. Brinner inte heller, vilket känns trevligt när man sitter vid en lägereld. Känner mig alltid som en potentiell marshmallow när jag eldar iförd en fleecetröja ;).

Detta måste testas mer!
Råkade hitta en gammal tröja i garderoben, kan inte vara nåt annat än ull. Den är något tunnare och grå, typ vadmal. Den ska följa med i fält i helgen!

Jag hade en Peak Performance tröja som man skulle handtvätta och ej torktumla. Körde den en gång i tvättmaskinen och då krympte den. Tror att det var mestadels ull i den tröjan.
Därför jag tog upp hur man ska torka en ulltröja.

Var hittar man lite billigare, enklare ull-kläder? Helst på nätet eftersom man bor i de Lappländska skogarna, långt ifrån någon större stad....
 
Varför ids inte folk bära tungt idag?

Ja, varför ska folk fjanta med lyftkranar och grejer vid byggen? Bygggubbarna kan väl bära upp grejerna? Och varför ska de ha patientlyftar inom vården? Klarar inte vårdarna att lyfta patienterna?

För mig handlar det om komfort. Väger man 60 kg är det inte särskilt komfortabelt att släpa på en packning som väger 30 kg.
 
Ja, varför ska folk fjanta med lyftkranar och grejer vid byggen? Bygggubbarna kan väl bära upp grejerna? Och varför ska de ha patientlyftar inom vården? Klarar inte vårdarna att lyfta patienterna?

För mig handlar det om komfort. Väger man 60 kg är det inte särskilt komfortabelt att släpa på en packning som väger 30 kg.

Njaaa lite skillnad är det väl? Är ju inte alltför många av oss som går till fjälls med fyrhjuling, skoter tar ju många i och för sig...

Komfort, det är exakt det jag pratar om! Idag har vi i gemen, inte alla förstås, blivit så himla komfortabla av oss! Allt ska vara roligt, enkelt och lätt. Inget fel med det, men det är den attityden jag ogillar.

Som i mitt fall, när vänner ids inte ta sin egen yxa för att man litar på kompisen "jamen du har ju". Visst planerar jag också lite annorlunda om vi är ett gäng och ska gå i en vecka, då tar man ju det minsta möjliga. Dummare än så är man ju inte.
Men pratar vi dags/helgturer, vad spelar det för roll? Om inte annat är det extra träning, så tittar jag på det.

Som tur är får folk göra som de vill, men latare och mer bekväma har vi blivit, no doubt about it.
Men nermander, du har rätt, det är inte roligt när det är obekvämt. Skavsår har man knallat i och det finns inget värre, så jag menar absolut inte att man ska vara korkad bara för att man inte vill vara komfortabel.
 
Det beror väl på vad man är ute efter. Jag är ute i naturen för att njuta, inte för att plågas. Men för dens skull lämnar jag ju inte nån utrustning hemma. Jag saknar inga funktioner när jag är ute, en lätt sak som gör samma sak som en tung sak är bara lättare, inte sämre.

Det är inte kul att vandra en hel dag och sen vara så trött att man bara vill lägga sig och sova direkt. Då kan man ju lika gärna stanna hemma.

Folk som är lite kraftigare och kanske väger runt 80-90 kg förstår inte hur det är att väga 60 kg och släpa halva sin kroppsvikt på ryggen. Det är tyvärr väldigt många saker som inte blir lättare bara för att man själv är liten och lätt.
 
Det beror väl på vad man är ute efter. Jag är ute i naturen för att njuta, inte för att plågas. Men för dens skull lämnar jag ju inte nån utrustning hemma. Jag saknar inga funktioner när jag är ute, en lätt sak som gör samma sak som en tung sak är bara lättare, inte sämre.

Det är inte kul att vandra en hel dag och sen vara så trött att man bara vill lägga sig och sova direkt. Då kan man ju lika gärna stanna hemma.

Folk som är lite kraftigare och kanske väger runt 80-90 kg förstår inte hur det är att väga 60 kg och släpa halva sin kroppsvikt på ryggen. Det är tyvärr väldigt många saker som inte blir lättare bara för att man själv är liten och lätt.

Helt klart, alla gör ju sin grej där ute. Hade det funnits en ny modern yxa som vore lika bra som min nuvarande och dessutom lättare, klart som korvspad att jag hade skaffat en sån! Men jag har inte lyckats hitta nåt sådant, så då får jag nöja mig med en rejäl Gränsfors yxa! (Den som ger mig förslag om den lilla yxan av plast från Fiskars eller vem det är som gör den, börja inte ens... :) )

Jag däremot gillar att jobba. Om än med att bära en ryggsäck eller en stock, men jag är lite av en packåsna. Många ggr i onödan, men det skadar inte.
Och vad säger att jag bär mindre än halva kroppsvikten? Säger inte att jag gör det varje tur, men visst händer det. Väger själv bara 70-75 kg, men att klara av att bära lika mycket som min äldre farbror som väger runt 90 kg säkert, plus att han jobbar som slaktare och jag framför en dator, det är min personliga utmaning!

Nåja, nog om detta, det är inte det här tråden handlar om.
Blir nog lite skogsarbete i helgen, ska testa lite ny-gamla kläder och se hur det känns. Vet att farfar har lämnat efter sig ett par gamla vadmalsbyxor har jag för mig... Blir spännande!
 
det är så mycket mer en fråga om andra värden än bara vikt, dessutom har det i tråden visats på att man kan hålla låg vikt med naturmaterial.. vi fortsätter varje dag att pressa ut mer och mer plast..
det har varit en tanke i 20år mendet började faktiskt på jobbet, jag skaffade en barbourjacka istället för plast dito, snyggare, lika praktisk och den håller om man sköter den i 30-40 år.. nästa steg var att dumpa "svettskorna" mot handsydda skor i naturmaterial, snyggare, skönare och fötterna luktar inte ens efter 18 timmar medan syntetmotsvarigheten luktar efter 15 minuter.. en snygg ulltröja över skjortan värmer på vintern och svalkar på sommaren, samma som en tunn kostym i ull... vi skojade om att 1 ggr per år köra klassisk harjakt, sidasida, tweed, bomull och läder.. ingen jäkla radio och gps.. nu byter jag ut de sista utrustningsdetaljerna.. oljebaserade produkter, bort..
 
det är så mycket mer en fråga om andra värden än bara vikt, dessutom har det i tråden visats på att man kan hålla låg vikt med naturmaterial.. vi fortsätter varje dag att pressa ut mer och mer plast..
det har varit en tanke i 20år mendet började faktiskt på jobbet, jag skaffade en barbourjacka istället för plast dito, snyggare, lika praktisk och den håller om man sköter den i 30-40 år.. nästa steg var att dumpa "svettskorna" mot handsydda skor i naturmaterial, snyggare, skönare och fötterna luktar inte ens efter 18 timmar medan syntetmotsvarigheten luktar efter 15 minuter.. en snygg ulltröja över skjortan värmer på vintern och svalkar på sommaren, samma som en tunn kostym i ull... vi skojade om att 1 ggr per år köra klassisk harjakt, sidasida, tweed, bomull och läder.. ingen jäkla radio och gps.. nu byter jag ut de sista utrustningsdetaljerna.. oljebaserade produkter, bort..

Naturskor, var hittar du såna?
Mina stinker nåt otroligt, hade varit kul att prova nåt som kanske funkar!