Nej, det handlar inte om vilseledande markandsföring, eftersom begrepp som ultralätt eller superlätt inte har överenskomna betydelser. Speciellt inte om den verkliga vikten redovisas i broschyrer eller på hemsidor. Ska man ondgöra sig så är det väl över försäljare som försöker pracka på en regnset som väger 8-9 hg med motivering att endast dessa är robusta nog; för sommarvandring i fjällen eller de kontinentala bergen är det verkligen inte så.
Men fjaderlatt.se gör sin bästa insats genom att bara informera om vad som finns av lättare alternativ.
Annars tycker jag orden "lätt" och "ultralätt" i första hand bör användas om totalpackningen. T ex "lätt" kunde betyda basvikt under 9 kg (ty vid den gränsen ungefär tvingas man fatta en del aktiva beslut) och "ultralätt" kanske är bas nedåt 5-6, ty vid den gränsen utmanas våra vanligaste föreställningar om utrustning, t ex att boningen ska ha golv och två väggar, att madrasssen ska vara hellång, att sovsäcken ska ha dun runtom och att ryggsäcken ska ha styv ryggpatta och kraftigare bälte än ett badrocksskärp.
Att ett regnset på 8-9 hg kallas "super lett" är närmast komiskt. Största frågan, sedan jag tagit del av Utemagasinets test är varför de överhuvudtaget testar så tunga set - idag när de inte längre tror att en veckopackning måste väga 20 kg borde de ha kunnat sätta en gräns vid, säg 5 hg (om nu inte tunga ställ råkar vara speciellt billiga).
I ett av de testade ställen väger jackan, i ett annat
brallorna, lika mycket som hela mitt set. Och då köpte jag ändå nyligen en 30 gram tyngre bralla eftersom jag ville ha en som andades bättre och satt uppe bättre, med långa blixtlås i sidorna.
Ty vad man än anser om utrustning, jacka, brallor, etc. så är det väl klart att just regndräkten ska vara lätt,
eftersom den kommer utanpå allt annat.
På min senaste vandring, 16 dagar, till större delen i Frankrike, var min defaultklädsel som vanligt mössa, strumpor, skor (Keen, 1100 gram), t-tröja, långärmad skjorta (aldrig bara armar!) och korta löparbyxor. Under svalare förhållanden, t ex tidiga morgontimmar (jag brukar gå iväg före 7) tog jag på min vindoverall, som väger c:a 550 gram, mindre än många s k vandringsbyxor! Den var ofta i varmaste laget.
Enda gången jag hade hela regnsetet på var det 2 minusgrader och lätt snöfall. Det vägde c:a 4 hg; då var jag varm och torr men kände mig väldigt påklädd.