sladdis; sa:Aha, men för sjutton, det ändrar kanske svaret på min fråga nr 2 trots allt!!
Är det kanske pga av för högt fångryck som man inte bör använda dubbel/halvrep som tvillingrep? Det skulle isåfall förklara den saken! Nu lär väl halv/dubbelrep ha var för sig lägre fångryck, men det kanske ändå blir för högt tillsammans jämfört med ett enkelrep, och att man därför måste använda ännu tunnare rep som tvillingerep?
/Jörgen
Som jag skrev, det spelar nog ingen större roll. Exempel på fångryck i ett twinrep (dubbelt såklart) är ca 10 kN, i ett halvrep ca 6 kN och ett enkelrep ca 9-10 kN. Teoretiskt kan man alltså uppleva ett fångryck på 12-13 kN med halvrep i twinkonfiguration, so what?
Det bör alltså gå fint att använda halvrep i twinkonfiguration om man vill det (men varför man skulle vilja det vet jag inte). Att använda två enkelrep som twinrep (barockt...) börjar möjligen tangera gränsen för det säkerhetsmässigt vettiga, och definitivt gränsen för det rationella.
Och självklart klipper man inte ihop två halvrep i samma karbin om man separerat dem...
/P