Twinnrep, dubbel- halvrep och toppsäkring?

Anna Frimodig; sa:
Den högsta siffran jag hittar är 33% på ett 10,2 mm rep, den lägsta 25% på ett 7,5mm twinrep. (Om repet töjde sig 40% skulle det nästan bli dubbelt så långt som det var innan, och folk skulle antagligen kratra som höjdsjuka humlor.)
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-02-07 kl 12:00]

Hur kan något bli nästan dubbelt så långt om det sträcks 40%? Inte förvirra oss nu. Du får nog läsa på matten.

Som sagt arbetsförlägningen är ca 6-8% på ett enkelrep, inte ca 10%. Medans maxförlägningen för ett rep innan brott är ca 50% och som Fredrik Rapp skrev är ett värde på ca 30-35% troligt vid ett första fall.

Anna, vi är fler än du som genomgått förbundets auktorisation till instruktör. Frapp är klippinstruktör sedan flera år, och jag själv klipp- och inomhusinstruktör.

Jag tycker att det är synd att du avråder från system som är helt ok (bla. enligt skfs utbildningskommité) och till och med påstår att det är farligt.
 
Anna Frimodig; sa:
Det var som 17, jag hämtade mina siffror från mammutkatalogen för i år. Jag har svårt att tänka mig så stor skillnad mellan olika tillverkare, utan snarare någon slags olikhet i mätningen av denna siffra. Skulle vara intressant att veta hur de gjort.

Eftersom båda tillverkarna är CE märkta så är det nog repen inte mätmetoden..

MYCKET standardiserade tester, det finns mycket info på Inet om du är nyfiken.

Eller:
http://www.uiaa.ch/web.test/visual/Safety/PictUIAA101-EN892DynamicRopes.pdf
[Ändrat av mydeza 2006-02-07 kl 13:07]
 
Pigge2; sa:
Anna, vi är fler än du som genomgått förbundets auktorisation till instruktör. Frapp är klippinstruktör sedan flera år, och jag själv klipp- och inomhusinstruktör.

Jag tycker att det är synd att du avråder från system som är helt ok (bla. enligt skfs utbildningskommité) och till och med påstår att det är farligt.

Då är det ju synd att han inte vet skillnaden på vad som är vad...

När det gäller vad jag har avrått ifrån så är det klättring på _statiskt_ rep. Vid det laget var det inte tal om semistatiskt (det som lite slarvigt kallas statiskt).

Det är kanske bäst att inte slarva med begreppen (eller lägga till ordentliga förklaringar, vilket inte jag heller gjorde, så jag är lika skyldig från början) så slipper vi bli oense när vi uppenbarligen egentligen menar samma sak.
 
Anna Frimodig: Förstår inte vad det är jag inte vet skillnaden på??? Jag listade ju nyss skillnaden på semi- och statiska rep.

Vidare menar jag att det går alldeles utmärkt att toppa på även HELT staatiska rep. Har själv toppat på mitt ultrastatiska Sterling-rep i två år. Detta töjer sig ungefär 3 cm vid arbetsbelastning med 40 meter ute. Jättebekvämt när man jobbar på ett hårt projekt och inte känner för att åka ner två meter varje gång man hänger sig i repet.
Sen förstår jag inte vad det är som kunde bli så ruskigt fel i mitt inlägg? Förlängningen vid fall är ju just den jag skrev.
Det enda jag hängde upp mig på var att du direkt avrådde från topprepsklättring på statiska rep vilket ju faktiskt är en felaktig rekomendation, från en av svenska klätterförbundet auktoriserad instruktör.

Måste faktiskt fråga? Har du aldrig klättrat topprep på ett statiskt rep? Om inte rekommenderar jag dig varmt att testa.

Avslutningsvis tycker jag nog att vi har glidit ifrån ämnet en hel del även om det blev en givande disskution;)
Och 40% töjning på 50 meter blir 20 meter.
 
Frapp: Du anklagar mig för att inte veta töjningen (eller arbetsförlängningen, för att använda samma term som Calleberg gör) på ett rep. Töjningen är den definition jag beskriver ovan, enligt förbundet och Calleberg. Sedan finns det en sträckning på repet vid det första fallet, som är den du angav. Men jag blir lite upprörd när du påstår att jag har fel om töjningen, för den är ca 8%. Stäckningen vid det första fallet är däremot omkring 30% (eller då lite mer hos en annan tillverkare än den jag tog som exempel).

Jag påstår inte att man inte ska toppa på semistatiska rep, jag rekommenderar det i mitt första inlägg, men avråder från att toppa på helt statiska rep. Detta kanske man kan göra om man är en fena på att ge slack för att göra ett ev fall vid ett dynamiskt move mjukare, men frågeställaren beskrev sig själv som nybörjare och då är man nog ingen fena på säkring heller. Dessutom har jag sökt prisskillnader, och även fått bekräftat från en som köper väldigt mycket rep att dkillnaden är försumbar. Därav skrev jag att man mycket väl kan använda semistatiska rep för topprepsklättring, men att jag inte rekommenderade helstatiska.

Om vi nu ska försöka komma till någon slags punkt så är det ju semistatiska rep som även Calleberg avser eftersom han skriver att de har en minimal töjning. Ett helstatiskt rep töjer sig inte alls, utan är sådanan som ju t.ex. används vid segling.

Som jag skrev ovan, en förvirring av termer (där varken jag eller någon annan har varit exakt nog), tycks ha skapat en förvirring för den stackars frågeställaren och likaså för oss andra som följt tråden.
 
I mitten på sida 3 delgav frapp åsikten att det visst går fint att topprepa på tvinn eller dubbelrep. Det var en ny synpunkt i tråden.

Från o med det har jag bara tvingats tragla igenom en massa tjafs som inte längre har med saken att göra, för att inte missa om det faktiskt ÄR ngn som har ngt att säga ang mina frågor...

Ett hett tipps till de inblandande:

1. Frågan om statiska rep kan nog anses färdigutredd nu, tror ni inte det??

2. Om ni vill fortsätta grälet, vilket ni gärna får göra vad mig anbelangar, kan ni kanske starta en egen tråd för det ändamålet? Så slipper jag läsa igenom all tröttsam "offtopic" varje gång nytt inlägg markerats.

I övrigt tackar jag samtliga, grälande såväl som icke grälande, för de råd, tips o synpunkter som delgivits!
Tackar!
/Jörgen
 
Tänkte bara lyfta tråden en gång till och tala om hur det gick med repköpet.

Jag har precis köpt och fått hem ett Beal Flyer 2 enkelrep. 10,2 mm 60meter långt. Vikt 64gr/m. OK, redigt tungt jmf med ena strängen på ett dubbelrep (för de turer det räcker med ena halvan av ett dubbelset), och handikappad för firning jämfört med bägge strängarna osv.. men ändock strax under medelvikt för att vara ett enkelrep. Oavsett så resonerade jag som så att det kommer bli en hel del klängande på sommarklippor närmaste året för att nöta in teknik med kilar o hexor mm för att nå den grund som verkar vara önskvärd innan man ger sig på regelrätt alpin klättring. Räknar kallt med att komplettera med dubbel eller twinnrep om något år. Kompisar har ännu lättare randorep att tillgå för rena glaciertillämpninger mm tillsvidare.

Köpte repet från Telemark-pyrenees, kostade styvt 1200kr +frakt, vilket borde innebära en besparing på 3-400kr jmf (med hänsyn taget till olika fraktkostnader)med svenskt internetföretag. Nu har jag iofs inte hittat exakt samma rep i sverige, har jämfört med bealrep som ligger i jämförbart prissegment.

Tack alla för att ni rett ut begreppen åt mig, hoppas jag nu inte trots det tabbat mig. ;-)
/Jörgen
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg