Anledningen till att jag resonerar på det här sättet är ju förstås att jag överhuvudtaget läst att man ska låta bli att klippa "blandat".
Att göra det på det sättet som nämnts här, i en solid säkringspunkt osv är ju förstås bra ur fångryckaspekt. Sen är det väl ibland så att man inte kan vara hundra på när nästa klipp kommer, så det är klart att det finns potential för ett lite halvhårt fall som ger glidning i repbromsen.
Det är ju då lätt att tänka sig att det obelastade repet helt enkelt hamnar vid sidan (ur vägen) av det belastade och inget farligt sker. Om det däremot är så att det klämms fast så är det ju bara friktionen mellan repen som kan dra det obelastade repet genom repbromsen. Troligen innebär det att repet inte dras genom bromsen särskilt mycket, och då klarar sig det rep som glider bra, men det stillastående mår nog sämre.
(Finns ju vissa likheter med det experiment som visas i "Jag klättrar", där man snabbt bränner av en slinga.)
Risken att det ena repet bränns av eller skadas finns i så fall, vilket knappast leder till ett osäkrat fall eftersom man ju ändå hänger i det andra repet. Att förstöra ett rep är ju emellertid trist, särskilt om det är ett rep man använder under en pågående tur.
Det kostar en karbin till, annars är det ju rätt enkelt att minska risken för friktionsskador genom att ha dubbla karbiner.
Jag kikade i The handbook of climbing - Allen Fyffe, Iain Peter - och där varnar man för att klippa med dubbelreptsteknik efter att ha börjat med tvillingteknik. Man gör det dock på ett lite otydligt sätt, och inte kategoriskt - även om jag tycker det även går att tolka på det sättet. Man kan tolka det som att man menar att det är OK i slutet av en replängd, eftersom fallfaktorn då är lägre, vid användandet av tvillingrep. Här påpekas då att om man gör detta måste repen vara "belayed separately from the start and both ropes must be running free and not twisted".
Om man vid dubbelrepsteknik tvingas nyttja samma säkring (bult) för båda repen påpekas vikten av att använda separata karbiner.
Inte någonstans påpekas att man kan använda halvrepen till tvillingrepsteknik.
Jag har letat på ytterligare nån reptillverkares sida och där framgår inte heller att halvrep får användas som twinrep. Om man ska anta att man får det för att det inte uttryckligen står att det är "otillåtet", så finns det ju inget som från tillverkarens sida utesluter att man använder enkelrep som twinrep heller?
OCH jag tycker också detta var en lång och lite tjatig tråd, men det vore ju bra om någon kunde peka på en entydig källa, eller helst flera.
Att anse att ett eventuellt faktum att det inte finns dokumenterade olyckor som skett genom en viss felaktig hantering tycker jag inte är ett bevis på att hanteringen därmed är säker. Jag är säker på att det finns beteenden som vi kan vara eniga om som farliga eller olämpliga, som ändå inte finns dokumenterade i olycksstatistik.
Att det sedan är upp till var och en att göra sin egen bedömning är en annan sak. Jag vet många som inte klättrar på kil, bara på bult, eller bara topprep, eller bara inomhus, eller inte alls. Det är ju upp till dem.
Edit: ett skäl till att inte klippa två rep i samma karbin är att om två rep samt en slinga sitter i samma karbin kan det bli tvärkrafter i karbinen.
Detta gäller förstå inte vid tvillingrepteknik då repen alltid går samma väg.
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 23:22]
Att göra det på det sättet som nämnts här, i en solid säkringspunkt osv är ju förstås bra ur fångryckaspekt. Sen är det väl ibland så att man inte kan vara hundra på när nästa klipp kommer, så det är klart att det finns potential för ett lite halvhårt fall som ger glidning i repbromsen.
Det är ju då lätt att tänka sig att det obelastade repet helt enkelt hamnar vid sidan (ur vägen) av det belastade och inget farligt sker. Om det däremot är så att det klämms fast så är det ju bara friktionen mellan repen som kan dra det obelastade repet genom repbromsen. Troligen innebär det att repet inte dras genom bromsen särskilt mycket, och då klarar sig det rep som glider bra, men det stillastående mår nog sämre.
(Finns ju vissa likheter med det experiment som visas i "Jag klättrar", där man snabbt bränner av en slinga.)
Risken att det ena repet bränns av eller skadas finns i så fall, vilket knappast leder till ett osäkrat fall eftersom man ju ändå hänger i det andra repet. Att förstöra ett rep är ju emellertid trist, särskilt om det är ett rep man använder under en pågående tur.
Det kostar en karbin till, annars är det ju rätt enkelt att minska risken för friktionsskador genom att ha dubbla karbiner.
Jag kikade i The handbook of climbing - Allen Fyffe, Iain Peter - och där varnar man för att klippa med dubbelreptsteknik efter att ha börjat med tvillingteknik. Man gör det dock på ett lite otydligt sätt, och inte kategoriskt - även om jag tycker det även går att tolka på det sättet. Man kan tolka det som att man menar att det är OK i slutet av en replängd, eftersom fallfaktorn då är lägre, vid användandet av tvillingrep. Här påpekas då att om man gör detta måste repen vara "belayed separately from the start and both ropes must be running free and not twisted".
Om man vid dubbelrepsteknik tvingas nyttja samma säkring (bult) för båda repen påpekas vikten av att använda separata karbiner.
Inte någonstans påpekas att man kan använda halvrepen till tvillingrepsteknik.
Jag har letat på ytterligare nån reptillverkares sida och där framgår inte heller att halvrep får användas som twinrep. Om man ska anta att man får det för att det inte uttryckligen står att det är "otillåtet", så finns det ju inget som från tillverkarens sida utesluter att man använder enkelrep som twinrep heller?
OCH jag tycker också detta var en lång och lite tjatig tråd, men det vore ju bra om någon kunde peka på en entydig källa, eller helst flera.
Att anse att ett eventuellt faktum att det inte finns dokumenterade olyckor som skett genom en viss felaktig hantering tycker jag inte är ett bevis på att hanteringen därmed är säker. Jag är säker på att det finns beteenden som vi kan vara eniga om som farliga eller olämpliga, som ändå inte finns dokumenterade i olycksstatistik.
Att det sedan är upp till var och en att göra sin egen bedömning är en annan sak. Jag vet många som inte klättrar på kil, bara på bult, eller bara topprep, eller bara inomhus, eller inte alls. Det är ju upp till dem.
Edit: ett skäl till att inte klippa två rep i samma karbin är att om två rep samt en slinga sitter i samma karbin kan det bli tvärkrafter i karbinen.
Detta gäller förstå inte vid tvillingrepteknik då repen alltid går samma väg.
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 23:22]