Ja du John,
jag hade inte tänkt blanda mig i det här men...
... då jag anser din fråga berättigad och att det finns för många som TYCKER saker utan att ha kunskaper eller erfarenheter i ämnet, eller att ange någon referens till varifrån de har fått sina uppgifter, vill jag anföra följande:
Jag har erfarenhet bla från klättring i alperna med halvrep på leder med många replängder. I den utbildning jag genomgått hos bergförare där har jag lärt mig att säkra med halvrep enligt tvillingrepsteknik. Något snack om att endast speciella halvrep skulle användas förekom aldrig. Inte heller ansågs fångrycket bli oacceptabelt högt. Det har f ö funkat bra vid de fall jag tagit.
Att repen skulle kunna skada varandra genom värmeutveckling därför att man lägger dem i samma karbin vid de två första säkringarna och sedan övergår till att säkra varannan är rent trams. För att tillräcklig värme skall utvecklas för att skada eller bränna av ett rep mäste det ena repet i princip vara orörligt medan det andra rör sig hastigt under belastning. Detta kommer inte att ske då båda repen rör sig samtidigt vid ett fall, låt vara med något olika hastighet. För övrigt använder man ju två rep bl a för att ha dubbel säkerhet...
Enda möjligheten torde vara att säkringsmannen/kvinnan inte vet vad han/hon håller på med, men då går det ju hur som helst åt pipsvängen?
Enligt vad Pit Schubert skriver i "Sicherheit und Risiko in Fels und Eis", DAV, är inget fall känt där båda halv- eller tvillingrepen gått av, oavsett hur man säkrat.
Ni som tänker annorlunda om detta och påstår att repen kommer att skadas/gå av, kan väl vara vänliga och tala om var ni fått era uppgifter ifrån?
Finns det något dokumenterat fall med en olycka/ett olyckstillfälle beroende på att man blandat halv- och tvillingteknik eller är detta också bara teoretiskt tyckande?
Ciao!
Uffe
jag hade inte tänkt blanda mig i det här men...
hulth; sa:Kan inte släppa det här, varför har så många på forumet en annan åsikt än vad jag har lärt mig.
... då jag anser din fråga berättigad och att det finns för många som TYCKER saker utan att ha kunskaper eller erfarenheter i ämnet, eller att ange någon referens till varifrån de har fått sina uppgifter, vill jag anföra följande:
Jag har erfarenhet bla från klättring i alperna med halvrep på leder med många replängder. I den utbildning jag genomgått hos bergförare där har jag lärt mig att säkra med halvrep enligt tvillingrepsteknik. Något snack om att endast speciella halvrep skulle användas förekom aldrig. Inte heller ansågs fångrycket bli oacceptabelt högt. Det har f ö funkat bra vid de fall jag tagit.
Att repen skulle kunna skada varandra genom värmeutveckling därför att man lägger dem i samma karbin vid de två första säkringarna och sedan övergår till att säkra varannan är rent trams. För att tillräcklig värme skall utvecklas för att skada eller bränna av ett rep mäste det ena repet i princip vara orörligt medan det andra rör sig hastigt under belastning. Detta kommer inte att ske då båda repen rör sig samtidigt vid ett fall, låt vara med något olika hastighet. För övrigt använder man ju två rep bl a för att ha dubbel säkerhet...
Enda möjligheten torde vara att säkringsmannen/kvinnan inte vet vad han/hon håller på med, men då går det ju hur som helst åt pipsvängen?
Enligt vad Pit Schubert skriver i "Sicherheit und Risiko in Fels und Eis", DAV, är inget fall känt där båda halv- eller tvillingrepen gått av, oavsett hur man säkrat.
Ni som tänker annorlunda om detta och påstår att repen kommer att skadas/gå av, kan väl vara vänliga och tala om var ni fått era uppgifter ifrån?
Finns det något dokumenterat fall med en olycka/ett olyckstillfälle beroende på att man blandat halv- och tvillingteknik eller är detta också bara teoretiskt tyckande?
Ciao!
Uffe