Twinnrep, dubbel- halvrep och toppsäkring?

Tackar, tackar! Nu verkar det som om alla behövliga svar inkommit. Alltså: 1. Yes, hade fattat någorlunda rätt. 2. Jo, man kan använda dubbel/halvrep på tvillingmanér. Dock inte blanda teknikerna, och det har jag läst nånstans det med. Det var alltså där skon klämde! 3. Olämpligt med tvillingrep till topprepsklättring på alla tänkbara sätt...

Tack alla för hjälpen!

Bara att konstatera att det är tur man är prylgalning trots allt, för det verkar inte gå att gena ens när man vill ;-)!!

Hm, det verkar finnas ett enkelrep som väger 56gr/m.... lite dyrt men.. hm, jo... ääääh! Det får vi ta i en annan tråd... 8-D
/Jörgen
 
Rep verkar vara ett kärt ämne.

Lite urspårning kommer här ang semistatiska kontra statiska rep. Är det ngn skillnad? Eller har tillverkarna valt att säga semi eller statisk, finns det statiska rep att köpa i sverige? Eller är alla "statiska" rep semistatiska? Många frågor, inga svar.

Beal säger semi-statiskt, deras rep har en (arbets 50-150 kg)förlängning på ca 3-4%
http://www.static-ropes.com/anglais/static1.html

Mammut säger statiskt, hitta ingen mer info om förlängning.
http://www.mammut.ch/mammut/images/ropes/static_e.jpg

Lanex säger static, deras rep har en (arbets 50-150 kg)förlängning på ca 3%
http://www.mytendon.com/en/sortiment/staticka/staticka/

Roca säger Semi-statiskt, deras rep har en (arbets 80 kg)förlägning på ca 4 %.
http://www.rocaropes.com/mountain_gear/cuerdas_semiestaticas/espeleo105.htm

Millet säger statiskt, förlängning på ca 1-4%
http://www.millet.fr/millet/en/default.asp

Edelrid säger bådeoch, och har massa olika rep beroende på ändamål.
http://www.edelrid.de/en/kat/uid_ka...4002553010970b1c1c5e39580e0c4eb/beetools.html

butiker säljer

Semistatiska
http://www.northstar.se
http://www.klatterochhogfjall.com (edelrid)

Statiska
http://www.addnature.com (rekomenderar mammuts "statiska" rep för toppsäkring)

Vad är då skillnden på ett statiskt- och ett semi-statiskt rep? Jag vet inte!
Väl mött/
Daniel
 
Re: Dubbelrep

Pigge2; sa:
.... Ett statiskt rep, avsett för tex firning, grottkrypning, hissning, jumarering mm. är tillräckligt dynamiskt för att användas vid topprepsklättring, under förutsättning att man inte låter något slack uppstå.
Några bäcken-skador kommer du inte att få.

Jag förstår inte hur du ska kunna hålla repet utan slack. Vad händer om din klättrare plötsligt dynar iväg uppåt och missar? Då blir det slack hur erfaren man än är som säkringsman och klättraren faller sedan mot ett stumt stopp, ännu värre om man även har grigri. Jag själv som har en lite dålig rygg skulle förmodligen inte klara rycket i inbromsningen efter en sån manöver på statiskt rep. Nej, snåla inte, använd rätt grejor till rätt ändamål.

Det dröjer ganska länge innan man har behov av dubbelrep, eftersom man oftast kan använda två helrep till samma sak, och det brukar finnas två repägare i en grupp klättrare. Detta även sagt mot baktanken att rep är en färsvara och det är ju trist om du köper på dig en massa saker som sen ligger och blir gamla i garderoben.
 
Re: Re: Dubbelrep

Anna Frimodig; sa:
Pigge2; sa:
.... Ett statiskt rep, avsett för tex firning, grottkrypning, hissning, jumarering mm. är tillräckligt dynamiskt för att användas vid topprepsklättring, under förutsättning att man inte låter något slack uppstå.
Några bäcken-skador kommer du inte att få.


Det dröjer ganska länge innan man har behov av dubbelrep, eftersom man oftast kan använda två helrep till samma sak, och det brukar finnas två repägare i en grupp klättrare. Detta även sagt mot baktanken att rep är en färsvara och det är ju trist om du köper på dig en massa saker som sen ligger och blir gamla i garderoben.

Det var av just precis den anledningen som jag tog upp frågan. Att slippa köpa på mig en massa olika rep.

Lätta klättermoment och glaciärturer har hänt att jag fuskat lite med redan (i samband med skidturer), tillsammans med folk som jag litar på vad sådant anbelangar. Det är en utveckling därifrån till mer klättermoment på vintertoppturerna och luftigare turer som är huvudambitionen, vägen dit går såvitt jag kan se via klättringens grunder och klippklättring, vidare till alpina klätterkurser. Därav frågan om de rep som verkar vara populära för alpint bruk även kan brukas till lite sommarförströelse.

Men jag är nöjd med svaren! :) Bara att konstatera att det inte blir så bra med kompromisser. Jag får tänka till lite. Kankse ett Millet magma är ett vettigt alternativ till att börja med? Får lusläsa värdena och andras omdömme först. Om jag fattat rätt är det ett enkelrep som är förhållandevis mkt lätt, 56g/m. Några randorep finns i vänkretsen som komplement, men, ja, som sagt, blir till att fundera lite i lugn o ro ett tag till.
/Jörgen
 
Det är helt enkelt så att det är lite språkförbistringar...

De "vanliga" statiska repen som brukar användas vid t ex bygge av topprepsankare är inte helt statiska de är semistatiska.

Det finns statiska rep som brukar användas till grottkrypning. Men jag har aldrig sätt ett sådant.

Gustaf
 
Om du ska ha repet i snö/is tänk på att impregnerat dito är bra. Men om du tänkte öva klippklättring ett tag först kan du nog med fördel köpa ett lite billigare rep först (de impregnerade är som regel rätt mycket dyrare) och sedan satsa på ett nytt och fint när det blir dags för någon snöigare äventyr och så behåller du ditt första rep när du vill åka ut och topprepsklättra på någon klippa, för det duger det till länge.

Betänk dock att ett tunnare rep inte lämpar sig för topprepsklättring, utan den magiska gränsen går någon stans kring 10 mm, eller kanske nedåt 9,7 om du inte topprepar så ofta. Annars nöter du ut ditt rep snabbare än plånboken gillar, om du inte är äckligt rik förstås :)

PS Och ett 10 mm är ett bra ledrep också och funkar även det som dubbelrep om din kompis också har ett 10mm (det är bra om det är samma dimension, det blir enklare att jobba med repen då för säkringsmannen, kolla in lite vilken dimension kompisen har om han/hon redan är repägare, precis som att det är bra om det är klart olika färg på repen, för då är det lättare att begära slack/ta hem på en viss färg.) Ja... det är en djungel det här!
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-01-30 kl 20:52]
 
Re: Re: Dubbelrep

Anna Frimodig; sa:
Jag förstår inte hur du ska kunna hålla repet utan slack. Vad händer om din klättrare plötsligt dynar iväg uppåt och missar? Då blir det slack hur erfaren man än är som säkringsman och klättraren faller sedan mot ett stumt stopp, ännu värre om man även har grigri. Jag själv som har en lite dålig rygg skulle förmodligen inte klara rycket i inbromsningen efter en sån manöver på statiskt rep. Nej, snåla inte, använd rätt grejor till rätt ändamål.

Du läser ju in vad du själv vill. Utan slack är självklart omöjligt, men med onödigt slack menar jag självklart en längre bit än vad man normalt har under topprepsklättring.

Om du nu dynar allt vad du kan (kanske upp till 2 meter) på en led som är 20 meter så får du en fallfaktor på mellan 0,1 och 0,05 beroende på var på leden det är.
Som vi kan läsa i andra inlägg så är "statiska" rep inte statiska (statiskt är teoretiskt omöjligt) utan har vanligen en arbetsförlängning på ca 2-4 %.
Det är inget problem, inte ens med Gri-Gri, fast bottenankare och dålig rygg.
Men självklart ska man inte göra det onödigt statiskt, så bort med bottenankaret, och använd en broms av slotmodell.
 
Det får stå för dig. Själv skulle jag som sagt inte utsätta vare sig mig själv eller en klätterkamrat för detta. För mig får snålheten inte bedra visheten. Men folk tycker olika, och så är det ju bara.
 
Om jag inte missminner mig så anser svenska klätterförbundets utbildningskommité att topprepsklättring på statiskt (semistatiskt) rep är helt ok.
Låt inte Anna skrämma upp er/dig (sladdis (Jörgen Claesson)) Du kan lugnt topprepa på statiskt rep.
 
Re: Re: Dubbelrep

Anna Frimodig; sa:
Det dröjer ganska länge innan man har behov av dubbelrep, eftersom man oftast kan använda två helrep till samma sak, och det brukar finnas två repägare i en grupp klättrare. Detta även sagt mot baktanken att rep är en färsvara och det är ju trist om du köper på dig en massa saker som sen ligger och blir gamla i garderoben.

Detta beror helt och hållet på användningsområde och fångryck på repen i fråga. Alla enkelrep går absolut inte att använda som dubbelrep i alla situationer. Eller går och går...man får ju ta konsekvenserna av sina handlingar.

Nyttjar man helrep (enkelrep) som är gjorda för att ta ett förstemansfall helt själva har de (normalt) högre fångryck, uppbromsningssträckan blir kortare och kraften högre. Du ökar risken för att skada dig själv eller att kammen/kilen/isskruven/säkringen floppar. Det börjar så smått finnas några tillverkare som har rep som sägs vara en rimlig kompromiss mellan ett riktigt tunnt, smidigt och lätt enkelrep och ett fungerande dubbelrep. Jag har ännu inte testat några.

Dubbelrep av enkelrep är dock kanske mera av teoretisk art eftersom man normalt bara klipper "vartannat" rep vid dubbelrep och därmed också oftast tar fall "som på ett enkelrep" till största delen. Det beror lite på hur harig man är, dvs hur långt det är mellan säkringarna och hur man väljer att nyttja dubbelrepstekniken.

Jag har bara tänkt på leadklättring. Är det användningsområde du syftar till firning på full replängd spelar ju fångrycket ingen större roll.
 
Aha, men för sjutton, det ändrar kanske svaret på min fråga nr 2 trots allt!!

Är det kanske pga av för högt fångryck som man inte bör använda dubbel/halvrep som tvillingrep? Det skulle isåfall förklara den saken! Nu lär väl halv/dubbelrep ha var för sig lägre fångryck, men det kanske ändå blir för högt tillsammans jämfört med ett enkelrep, och att man därför måste använda ännu tunnare rep som tvillingerep?
/Jörgen
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg