två sommarsovsäckar istället för en vintersovsäck?

Mezzner; sa:
Det som i själva verket trycker ihop dunet mot yttersäcken är väl personen i säcken, och märkligt nog har ingen ännu undrat över vilket loft eller vilken volym trådstartaren representerar.

Min tanke var att följande inledande inlägg från mig skulle beröra detta:

"Mitt tips är att prova hemma på köksgolvet och ha någon kompis som utifrån försöker bedöma om det finns svaga punkter där din kropp komprimerar loftet."

Jörgen

En illustration på två hypotetiska 6 cm-säckar:

Rita en oval som är ungefär 12x8 cm (det får motsvara yttersäckens yttermått, 60x40 cm).

6 cm stoppning på insidan av den ovalen, 48x28 (rita en ny oval alltså, 10x6 cm ungefär).

Det här är det utrymme kroppen har när man kör med bara en säck. Om vi nu stoppar i en lika tjock säck till så får vi en oval på 36x16 cm (rita 7x3 cm).

Lyckas du klämma in kroppen i det utrymmet utan att trycka ihop stoppningen? Mina socksäckar är ganska tajta runt kroppen.

(Nån som sitter med en sovsäck bredvid sig kanske kan få fram autentiska siffror.)

Jag har tre säckar (varav två faktiskt hör ihop som dubbesäck). Alla tre säckarna har ganska olika mått, och i praktiken* så är det enda problemet om den yttre säcke är lite liten, eller hur?

*alla dessa teorier bli liksom överflödiga samt oriktiga om man beaktar att trådstartaren har möjligheter att prova sin sovsäckskonfiguration runt sin alldeles egna kropp...

trådstartaren

"Trådstartaren" (aka Filip) här =)
Min yttersta säck är tillräckligt rymlig för att det inte skall bli för tajt när jag ligger i bägge säckarna. Båda säckarna saknar köldklaff. Jag hoppas, som någon skrev, att innersäcken skall kunna agera köldklaff åt mig. Kan återkomma och berätta hur det gick när vi är tillbaka. Tack för allt engagemang, även om det blev lite mycket centrimetrar loft och ovaler där ett tag ;) Hajj på er

När jag provade två tunna sovsäckar så höll jag på att drunkna pga all fukt. Även ventilationen är således en viktig faktor. Två tunna sovsäckar har sämre ventilation (fuktpermeabilitet) än en tjock, det är åtminstone min teori tills jag blir överbevisad.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-04-02 kl 15:58]

Tumbleweed; sa:
När jag provade två tunna sovsäckar så höll jag på att drunkna pga all fukt. Även ventilationen är således en viktig faktor. Två tunna sovsäckar har sämre ventilation (fuktpermeabilitet) än en tjock, det är åtminstone min teori tills jag blir överbevisad.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-04-02 kl 15:58]

Det beror nog väldigt mycket på materialet i väv och isoleringsmaterial. Det finns ju sovsäckar med mycket täta vävar, åtminstone ytterst. Erfarenheten av dessa verkar blandad, men de flesta jag hört verkar föredra en sovsäck som andas maximalt och sedan skyddar man sig mot fukt utifrån på andra sätt, t ex tält, tarp eller sovsäcksöverdrag.

Men allt annat lika så borde väl fyra lager väv ge en säck som ventilerar sämre än en med två lager.

Jörgen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg