två sommarsovsäckar istället för en vintersovsäck?

nermander; sa:
lapetter; sa:
Jag har svårt att begripa hur 2*6 cm isolering skulle komprimeras mer än 1*12 cm isolering.

Egentyngd, bland annat.

Om du lägger de två 6 cm bredvid varandra så kommer de upptill att vara helt obelastade, och ju längre ner i isoleringen du kommer desto mer ihoptryckt är den av isoleringen som ligger ovanpå.

Lägger du nu de två på varandra så kommer isoleringen längst ner att bli ihoptryckt av ungefär dubbelt så mycket tyngd som när den låg utan något annat överst.

Sen handlar det ju också om hur bra säckarna passar ihop, och framförallt hur mycket utrymme som finns inuti den yttre säcken.

Jo, men om du tar 1*12 cm och skär den i två delar, så borde ju rimligtvis dessa delar var för sig bli tjockare än 12 (2*6) cm enligt "egentyngden". Då har man två kanske 7 cm skivor. Alltså borde det vara negativt att göra en enda skiva isolering istället för två...öh, eller.... Fattar du, man hamnar i ett cirkelresonemang som det inte går att komma ur. Den praktiska betydelsen av att kombinera två säckar är så gott som försumbar skulle jag tro. Om det inte blir för trångt. Isoleringen har också en viss styvhet så den yttre säcken strävar inte i allt att tryckas ner mot den inre, och den inre säcken i sin tur slackar lite, så ja, det blir som det blir. Varmt och gott :)

Går alldeles utmärkt!

Det går alldeles utmärkt att kombinera två kallare sovsäckar till en jättevarm!

Det du bör tänka på är:

1: Storleken på yttersäcken, är inte den tillräckligt stor kommer det bli trångt och kallt.

2. Isoleringen underifrån, har du inte tillräckligt liggunderlag spelar det inte nån som helst roll vilken sovsäck du har.

3. Att den inre kan fungera som köldklaff för den yttre. Sommarsäckar brukar sakna inbyggd köldklaff vilket behövs om det är riktigt kallt.

/Robert

Nermander:

Jo...
Men det gäller ju även 1x12 cm.
Skillnaden är som sagt bara lite tyg som ligger i mitten.

Säckar som är tjocka brukar å andra sidan ha annan uppbyggnad så innebär lite extra väggar så det kan ju gå på ett ut.

Jag tror inte egentyngden har nån betydelse, men om det blir trångt så att yttersäcken klämmer ihop innersäcken mot kroppen kan de väl ha betydelse.

Edit: hoppsan jag var sen med mitt svar...

Två reflektioner.

Det ena jag täker på när jag läser tråden här är att ha säckar av olika modell. Tex en sommarsäck, och en tresäsongssäck. Jag ser två vinster med det. Det ena är att du får tre olika komforttemperaturer att välja på med bara två säckar (a, b, a+b) istället för två om du har två likadana (a, a+a). Det andra är att du lägger den svallare innerst. Då raderar du det mesta av problemet med att tyngden komprimerar.

Det andra jag tänker på är att du får en spalt mellan den inre och yttre säcken. Den spalten består ju av isolerande luft, så du borde få ytterligare ett isolerande lager på köpet.

fibbla; sa:
Har svårt att få tag på en ordentlig vintersovsäck.
Skall skida lite i jämtlandsfjällen runt påsk och jag funderar på om man kan slå ihop två lite svalare sovsäckar till en varmare.
Det handlar om en sovsäck med komforttemp -5 grader och en sommarsäck runt +5 grader komfort. Är dessa två ihop tillräckligt för att sova hyfsat gott i tält? Har förstått att en sovpåse i flies inuti en sovsäck kan förbättra komforten med runt 10 grader.
Genom att göra som jag tänkt borde jag i alla fall hamna på en uppskattad komfort runt 10-15 minus i runda slängar, kan jag tycka.

Är medveten att det där med komfort inte är helt precist, säg att jag vill klara mig utan fysiska skador och med hopp om åtminstone lite sömn. Vad tror ni?

Skall tälta i anslutning till stugorna så skiter det sig kan man alltid gå in...

Hej

Visst funkar det, jag kör med två Mountain Equipment säckar, Mountain Equipment Firewalker 1 och Mountain Equipment Skyline Standard dom har jag sovit med i -28 och då frös jag inte, men då är jag ganska varma av mig i vanliga fall. Men man får ner vikten och det är ju alltid bra :) Ger också lite mer val möjligheter om det skulle bara lite varmare så kan man justera och öppna en av säckarna osv.

Lycka till
//Jocke

nermander; sa:
lapetter; sa:
Jag har svårt att begripa hur 2*6 cm isolering skulle komprimeras mer än 1*12 cm isolering.

Egentyngd, bland annat.

Om du lägger de två 6 cm bredvid varandra så kommer de upptill att vara helt obelastade, och ju längre ner i isoleringen du kommer desto mer ihoptryckt är den av isoleringen som ligger ovanpå.

Lägger du nu de två på varandra så kommer isoleringen längst ner att bli ihoptryckt av ungefär dubbelt så mycket tyngd som när den låg utan något annat överst.

Sen handlar det ju också om hur bra säckarna passar ihop, och framförallt hur mycket utrymme som finns inuti den yttre säcken.

Ungefär så.
Vad jag menade är att två sovsäckar som vardera har 6 cm loft inte nödvändigtvis ger 12 cm loft om de läggs på varandra. Speciellt inte om den ena knökas ned i den andra, varpå någon välbyggd Gladiator pressar ned sig i alltsammans. Då blir loftet nog 0 cm på sina ställen.

Om man bygger en dubbelsovsäck som Carry Combi, med målsättningen 12 cm loft, så ser man naturligtvis till att loftet blir just 12 cm genom att bygga de ingående sovsäckarna på ett sådant sätt att de hanterar de här problemen.

Dubbelsäckar med syntet ytterst anses forfarande 25-30 år efter Carry Combi, vara en av de bästa lösningarna för längre vinterturer utan torkmöjligheter. Väger lite mer än rent dun förstås, åtminstone innan dunet blir blött.

Så tipset till trådstartaren är naturligtvis att testa, men tänka på att det är luften i säckarna som isolerar. Största säcken ytterst t ex. Det värsta som kan hända är att man får en kall natt utan sömn. Man dör oftast inte :)

Jörgen

Caravan Carry Combi

Jag nyttjar fortfarande en Caravan Carry Combi på vinterturer den fungerar bra och den består strängt taget av två rätt mediokra sommarsäckar som tillsammans ger en bra vintersäck.

Min gamla Carry Combi saknar innerklaff, det får åtgärdas med väldigt liten öppning när manb ligger i säcken och en fuskolle i fleece.

Hur sover du?

För det påverkar det effektiva loftet du förfogar över i sovsituationen. Ligger du stilla som en mumie, oavsett ställning bra för dig. Men gör du som de flesta av oss snurrar mer eller mindre gäller det om du snurrar i säcken eller med den. I det senare fallet kommer du att komprimera respektive avlasta loftet och då kommer loftets tid att återta formen ha stor betydelse för om du sover eller fryser. Så åter till frågan hur sover du?
För mig funkar syntetsäck ytterst och dunsäck innerst bra. Carry Combi var en bra säck. Men innerlakan och påse ytterst ger ytterligare låsta luftlager. Ha ett rent tunnt ylleställ att sova i, sockar till mössa, Vintermössa över så får du det säkert varmt och skönt.

Go tur

Mezzner; sa:
Nermander:

Jo...
Men det gäller ju även 1x12 cm.
Skillnaden är som sagt bara lite tyg som ligger i mitten.

Jo men har du två isoleringar som har 6 cm loft ensamma så blir det inte 12 cm om du lägger dem på varandra. Det blir kanske 11-11.5 cm.

Mycket beror ju också på säckarnas storlek.

I en säck så är normalt "innerpåsen" mindre än "ytterpåsen" för att inte stoppningen skall tryckas ihop. Men stoppar du säcken i en annan säck så komemr stoppningen i princip att "tryckas ihop" mellan de två "innerpåsarna" (att den innersta säcken har en stor "ytterpåse" hjälper ju inte när den är nerstoppad i en trång "innerpåse").

Jag inser att vi sedan länge lämnat frågan om det skulle funka för trådstartaren eller ej...

Nåja, visst är det så att 2x6cm inte nödvändigtvis blir 12 cm, varför man inte ska jämföra 2x6 cm med en ett loft som är uppmätt till 12 cm. Fast det är ju en ganska teoretisk diskussion, jag har ingen aning om vilket loft någon av mina sovsäckar har. Däremot vet jag ungefär vad de väger, och då kan man kanske säga att 2x1kg är lika bra som 1x2kg.

I den mån man får mer tyg så får man å andra sidan troligen även en del mellanluft med fler lager.

Beträffande ihoptryckningseffekten så är ju i viss mån den enda begränsningen den yttre säckens yttersäck. De andra säckarna anpassar sig ju, och troligen blir innersta innersäcken skrynklig. Om den däremot av nån anledning skulle anta sin maxvolym skulle dunet klämmas ihop mellan yttersta säcken och den innersta, om nu storlekarna inte skiljer sig mycket mellan ytter och innersäck.

Det som i själva verket trycker ihop dunet mot yttersäcken är väl personen i säcken, och märkligt nog har ingen ännu undrat över vilket loft eller vilken volym trådstartaren representerar.

Äsch... jag tror det går jättebra, om man inte tar en väldigt liten säck som yttersäck.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg