Turskidåkning med kite

Så, nu har jag byggt en Nasavinge,

Häftigt!

Hur har du gjort för att koppla ihop dig själv med kiten? Köpt grejer eller byggt nåt själv?

Vad kostade hela projektet?

Och så lite frågor till alla:

Om man tänkt sy NASA-vinge, vilka storlekar bör man sikta på? Jag inbillar mig att man borde kunna klara sig på två, en stor för lätt vind och en mindre för friskare vind.

Ingen av bilderna visar kite-åkare med ryggsäck Är det för svårt att hålla balansen för att det ska vara praktiskt? (När det inte går att flyga drake åker jag hellre med säck på ryggen än pulka på hälsenorna)

Hur bra drag går det att få (med rimligt stor kite)? Jag antar att man kan gå brantare med AT och stighudar än man kan dras av kite, men funkar uppförsbacke (så pass brant att man skulle använt stighudar) och lössnö överhuvudtaget med kite?

Hur stora blir kites nedpackade? Jämfört med t.ex. ett tält?

Detta verkar grymt häftigt. Måste testas, så snart plånboken räcker till

Senast ändrad:
......

Hur har du gjort för att koppla ihop dig själv med kiten? Köpt grejer eller byggt nåt själv?

Vad kostade hela projektet?

...........klipp

......

Har inte kopplat ihop mig på något sätt än, kör med två 30cm handtag av kvastskaft, som jag håller i. Men tanken är att antingen bygga eller köpa en bom, och köra med klätterselen eller ryggsäcken.

Alltihopa kostade ca 450kr, +frakt, från skanehobby.se (95kr/m) inkl linor, men det går att hitta billigare.
Undrar om det inte borde gå att bygga med extremtextils 40g silnylon 2nd choice för ca 50kr metern... hittat andra ställen som ligger ungefär så i pris också...

Min lilla 3.1m2 kite väger ca 200g... och handtagen lika mycket till... =)
så den tar inte så mycket plats om man packar den ordentligt.

Resten får nån annan svara på, då jag knappt hunnit testa min än.

handtag av kvastskaft, som jag håller i

Det måste väl bli fruktansvärt jobbigt i längden? Eller är draget så pass lugnt att man orkar en hel dag?

Alltihopa kostade ca 450kr, +frakt, från skanehobby.se (95kr/m) inkl linor, men det går att hitta billigare.
Undrar om det inte borde gå att bygga med extremtextils 40g silnylon 2nd choice för ca 50kr metern... hittat andra ställen som ligger ungefär så i pris också...

Oj, 40 g/m^2 ? Håller det? Vad använde du för tyg och linor? Har du förstärkt sömmarna på nåt vis? (Jag kan inte se att skanehobby.se säljer något tyg alls... är jag blind?)

Min lilla 3.1m2 kite väger ca 200g... och handtagen lika mycket till... =)
så den tar inte så mycket plats om man packar den ordentligt.

Hmm, det där låter ju lovande. Då borde man ju kunna ta med sig en lite mindre och en lite större kite utan att det ska behöva ta mycket mer plats än ett tält eller så. Kanske går att pula in åtminstone en inuti ett hoprullat liggunderlag?

Om man ska orka åka någon längre sträcka på tur måste man koppla in sig i en sele. Det behövs sele också för att kunna kanta effektivt vid kryss och sidvind. Tänk på att det är nödvändigt med idiotsäker "nödutlösning". På moderna kites finns anordningar både för att kollapsa kiten och för att koppla loss kiten från selen helt och hållet.

Skidtur Tänndalen - Ramundberget med kite

Här är några bilder från en skidtur jag gjorde med kite från Tänndalen till Ramundberget i torsdags. Färdvägen var Hållan - Malmbäckstugan - Andersborg våffelstuga - Svalåtjärns rastskydd - Ösjöstugan - Ramundberget.

Start vid parkeringen vid Hållan. Ramundberget 24 km står det på skylten:
1397.jpg

I början var det skog så jag skidade och drog pulkorna med skaklar. Den ena pulkan ligger i den andra när jag använder skaklar. I den gula väskan ligger en spade och kites i olika storlekar och i den röda väskan har jag matsäck och diverse fjällutrustning:
1407.jpg

Efter ungefär en kilometer kom jag upp på kalfjället så jag kunde segla. När jag kör kite har jag repdrag. Skaklarna fälls ihop och läggs med stavarna under väskorna. Pulkorna kopplas ihop i bredd så att de inte välter:
1411.jpg

Här passerar jag en skylt utefter leden; Ramundberget 8 km:
1415.jpg

Ösjöstugan nära Ramundberget:
1420.jpg

I Ramundberget tog jag skidbussen tillbaks till Tänndalen. Jag såg inte en människa på hela vägen förrän jag kom fram till Ösjöstugan där det fanns ett par skoteråkare. Det snöade och blåste ganska hårt, så det var väl inte så många som ville ut på fjället i torsdags. Men i medvind med kite kändes det inte bistert, det var bara härligt att åka kite i pudersnö!

Ingen av bilderna visar kite-åkare med ryggsäck Är det för svårt att hålla balansen för att det ska vara praktiskt? (När det inte går att flyga drake åker jag hellre med säck på ryggen än pulka på hälsenorna)

Hur bra drag går det att få (med rimligt stor kite)? Jag antar att man kan gå brantare med AT och stighudar än man kan dras av kite, men funkar uppförsbacke (så pass brant att man skulle använt stighudar) och lössnö överhuvudtaget med kite?

Detta verkar grymt häftigt. Måste testas, så snart plånboken räcker till

Det går bra att kitea med ryggsäck, dock inte kanske en fullpackad 100 liters. Anledningen till att du inte ser så mycket bilder med ryggsäck på kiteåkare är att man oftast kitear på ett mindre område och utgår från t ex en bil dit man skall tillbaka. Har t ex åkt Jämtlandstriangeln med kite och ryggsäck med packning för övernattning i stuga. Inget tält dock men det hade säkert gått att få med. Ska man kunna kitea i alla vindar så bör man ha minst 2 kanske 3 kites och är det en längre tur så är nog pulka smart.

Går bra att topptura, har åkt upp på Getryggen i Storúlvån och till toppstugan på Åreskutan t ex.
Är det bara vind så kan du i princip kitea rakt upp 90 grader om du är överjävligt duktig. Är inget proffs själv och tycker det kan vara lite väl spännande att vända på kryss när det är lite brant, typ svart pist. Man får se upp om man har kiten i riktning ut från berget, om man inte passar sig kan man få ett rejält flyg. Lössnö är bara kul, inget problem.

En foilkite väger mellan 1-5 kg beroende på storlek. En bekväm sele väger uppåt ett kg. En 10 kvm kite är ungefär stor som en vintersovsäck ihoppackad. De nya Access kitarna från Ozone är lite lättare och mindre i packningen pga de inte är lika kraftiga som "freestyle" kites som man kan hoppa och trixa med.

Har sytt en nasavinge (npw5) och flygit en del stillastående med handtag.
Nu är jag lite sugen på att sy en/två större (npw9 teega siktar jag på) och åka skidor efter draken, och inser att man måste använda sele för att orka... tänkte prova med en klättersele, är det dumt?

Nu funderar jag på hur den här riggningen ska se ut?
Jag tänker mig att man kan köra med en depower-bar, och styra med bromslinorna? Hur fungerar säkerhetsutlösningen då? Vad jag har förstått så förlängs powerlines kraftigt, så kiten flaggar ut och bara hänger i bromslinorna? Jag förstår att man även måste kunna koppla loss kiten helt, om det skulle gå åt skogen...

jag har för mig att nån skrev någonstans att man kunde koppla in sig i sele, med handtag också, är det bättre/enklare? Hur går det till?

(Tipa gärna om nån butik eller liknande i södra skåne som säljer sådana grejer, och har koll, så man kan diskutera med)

(tänker mig att 3-6-10kvm borde kunna täcka ganska bra?)

Det finns en viss typ av bom som du kan använda, men det blir inte riktig "depower". Men det behövs inte, använd handtag istället. Om du skaffar handtag med rep emellan kan du koppla in dig i sele.

Använder du din NPW5 med 2-linors eller 4-linors styrning? Själv har jag ett par 4-linors fixed foil kites och man kontrollerar dem på liknande sätt som 4-linors Nasa-vingar. Jag föreslår att du använder 4-linors handtag. Det kan även vara bra med kite killers. Så här kopplar man in handtag och kite killer:

HandleConfigStopper.jpg

Här är några exempel på hur man inte ska göra:

HandleConfigNoStopper.jpg

HandleConfigNoStopperBad.jpg

Mer info finns här.

Så småningom kan du koppla in dig i sele och då behöver du som sagt handtag med rep emellan. Det är även viktigt att du har ett system med utlösningsfunktion. Klättersele funkar även om det finns andra selar som är bekvämare för just kite. Men börja med att köra utan sele för att lära dig.

Här är några bilder på system med utlösningsfunktion som jag hittade på webben:

newsetup.jpg

P1110528.jpg

Repet mellan handtagen ska vara i blocket.

Lycka till och ta det försiktigt!

Jo, jag använder 4 linor, och handtag som jag gjort av kvastskaft.. =)
Hittils har jag använt en rigg som fördelat kraften lika mellan båda ändarna på handtagen, men sedan en av mina nyckelringar gav upp, ska jag rigga om så bromslinorna går hela vägen, "som vanligt"

Har faktiskt kört utan kitekillers än sån länge, men ska garanterat skaffa.
Men det är alltså tillräckligt säkert att bara kunna släppa powerlines, och alltid sitta fast i bromslinorna (kitekillers)?

Ang handtag med snöre mellan, är det inte bara att knyta ett snöre mellan handtagen, och säkra det vid powerlines?

Har du nåt bra förslag på vart man kan köpa Wichard-shackel och block?
Hittade mest ställen utomlands, som varken var billiga eller smidiga att handla från...

Har faktiskt kört utan kitekillers än sån länge, men ska garanterat skaffa.
Om du är bekväm med att köra utan kite-killers så behöver du inte skaffa. Men det kan vara skönt att ha. Här är en video.

Men det är alltså tillräckligt säkert att bara kunna släppa powerlines, och alltid sitta fast i bromslinorna (kitekillers)?
Ja, så funkar det på 4-linors fixed kites och det borde funka likadant på din Nasa-vinge. Men jag har inte flugit Nasa-vinge själv, så testa under kontrollerade former. Fast allra säkrast är det att köra utan kite-killers och bara dumpa kiten vid behov. Se bara upp så att ingen är nedvinds som kan få handtag i skallen (extra viktigt om du har block också!)

Ang handtag med snöre mellan, är det inte bara att knyta ett snöre mellan handtagen, och säkra det vid powerlines?
Borde funka tycker jag. Annars kan du köpa här.

Har du nåt bra förslag på vart man kan köpa Wichard-shackel och block?
Här kanske? Wichard-shackel är inte billiga, men när det gäller säkerhetsprylar är värt att ha grejer som funkar...

Fast allra säkrast är det att köra utan kite-killers och bara dumpa kiten vid behov. Se bara upp så att ingen är nedvinds som kan få handtag i skallen (extra viktigt om du har block också!)
Vad jag menar är att om du är på tur på fjället med kite och skidor så kan det finnas en vits med att kunna bli av med kiten helt och hållet i en nödsituation. Men tänk som sagt på att en lös kite kan skada andra personer nedvinds.

Men tänk som sagt på att en lös kite kan skada andra personer nedvinds.

Ja, det är en av anledningarna till att jag ska skaffa... förutom att jag gärna vill ha kvar kiten... =)

En annan liten fundering, hittils har jag kört med tunna dacronlinor som bridle, och kraftiga dacron som flyg-linor. Har jag mycket att vinna på att byta till spectra? Framförallt undrar jag om det spelar nån rol på bridle-lines?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
TMW Turskidåkning Funäsdalen Turskidåkning 12
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg