Turskidåkning med kite

Tror vi pratar om olika saker. Jag vill ha draghjälp från en Kite, dvs att kanske 50% av draget kommer från kiten. Den ska inte dra iväg med mig. Är det då fortfarande inte att tänka på turskidor?
Om du "bara" vill ha draghjälp kanske en Nasavinge kan vara något? (länk 1, .länk 2) Jag har inte testat den själv, men den har dragit en snökatamaran ett flertal gånger över Grönland och Antarktis. Ett klassiskt draghjälpmedel är skiseil/parawing (länk 1, länk 2). Fast även med Nasavinge/skiseil/parawing måste man koncentrera sig på seglingen till 100%, det går inte att skida och få lite extra drag samtidigt. Jag har en liten Beringer Parawing för hård vind men jag har oftast enbart kites med mig på fjället nuförtiden.

Om du "bara" vill ha draghjälp kanske en Nasavinge kan vara något? (länk 1, .länk 2) Jag har inte testat den själv, men den har dragit en snökatamaran ett flertal gånger över Grönland och Antarktis. Ett klassiskt draghjälpmedel är skiseil/parawing (länk 1, länk 2). Fast även med Nasavinge/skiseil/parawing måste man koncentrera sig på seglingen till 100%, det går inte att skida och få lite extra drag samtidigt. Jag har en liten Beringer Parawing för hård vind men jag har oftast enbart kites med mig på fjället nuförtiden.

Vad är fördelar/nackdelar med dessa jämfört med kite? Lättare att lära sig?

Hälsningar,
Erik

Vad är fördelar/nackdelar med dessa jämfört med kite? Lättare att lära sig?
Förr var dessa vanliga på polarexpeditioner. De ansågs säkrare och enklare att lära sig. Men kites har utvecklats väldigt mycket de senaste åren. Kites har blivit säkrare och enklare att hantera än för några år sedan. Nuförtiden är kites vanliga på polarexpeditioner. Med kite kan man kryssa högre i vind. Vid svaga vindar kan man (till skillnad från skiseil) flyga kiten i åtta för att generera mer kraft.

Om man vill ha en renodlad fjällturskite bör man välja en som inte genererar så mycket lyft, för att minska risken för ofrivilliga hopp. Jag kör med Ozone kites i min skolverksamhet och från det märket är det Access XT som gäller för fjälltur. Om man har med sig kites i olika storlekar, t.ex. en i storlek 6m och en i storlek 10m, kan man åka i olika vindstyrkor. Andra Ozonemodeller är mer avancerade och lämpar sig för hopp och mer avancerad åkning.

Men även med en relativt säker/lätthanterad kite (eller med skiseil) måste vara väldigt försiktig och se till att inte vara överriggad (vilket kan hända snabbt i bergsterräng). Fjällvindar kan vara luriga och om man inte är försiktig kan man slå sig fördärvad eller ännu värre...

Tror jag hoppar av detta med kiting då det kænns som att det blir før mycket pyssel att vara ute med solo. Låter som att det ær svårare æn man tror att få de dær extra dragkilona som hade varit bra nær det går tungt.
/J

Tror vi pratar om olika saker. Jag vill ha draghjälp från en Kite, dvs att kanske 50% av draget kommer från kiten. Den ska inte dra iväg med mig. Är det då fortfarande inte att tänka på turskidor? Har aldrig provat andra åkgrunkor men de ser väldigt onda ut att ha på sig i tre veckor eller mer.

Det fungerar inte riktigt så. Det du efterfrågar är att du vill segla och ro samtidigt.

Dels så måste du använda händerna och armarna till att styra kiten så stavarna hamnar i packningen, dels är det snarare frågan om 1000% kraft jämfört med vad du själv kan prestera. Med 10 m/s och 10 kvm kite kan du köra 50 km/h i 50 cm djupsnö.

Med så svag vind som 50% av din egen kraft så flyger inte kiten eftersom vinden då varierar mellan ingen vind och några få m/s. Det blir då ett enda väntande på vindpustar för att få upp kiten från marken och du kommer ingenstans.

gilllar att man verkar kunna sy nasavingarna så enkelt och billigt själv! ska nog prova knåpa ihop en liten 2kvm och se hur den flyger... =)

Så, nu har jag byggt en Nasavinge, mest efter den här sidan http://www.xs4all.nl/~pdj/nasaplan.htm som länkades till tidigare i tråden. En leksak på 3.1 m2 blev det. Tyvärr har det knappt blåst nåt alls sen jag fick den klar, men jag har kunnat dra upp den genom att gå sakta baklänges iaf. Har bara provat med 8m linor. Testade först med två stycken, men det var svårt, funkar bättre med 4, så jag kan styra hur högt den ska flyga.
Nu vill jag ha vind! =)

(ja, den blev lite tråkig, nästa blir nåt färggladare.)

Bilagor

• kite.jpg
    kite.jpg
    35.6 KB · Visningar: 482
nej, tyvärr. det bestämde sig för att inte blåsa nåt mer när jag var i skellefteå. Och när jag kom ner till skåne igen hade ju snön smält bort typ... =(
men här brukar det ju blåsa iaf, så jag har chans att finslipa flyg-tekniken... =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
TMW Turskidåkning Funäsdalen Turskidåkning 12
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg