Turskidåkning med kite

Jag fick en fråga i forumet Naturområden men jag tycker svaret passar bättre i detta forum.
Vilken typ av skidor/bindningar brukar man använda?
Hmm, brukar och brukar... Det finns inte så många turkiteskidåkare i Sverige. Det finns fler turkiteskidåkare i Norge, men här i Sverige har vi kanonbra fjäll för turkiting. Jag skulle gissa på att de flesta som går på tur med kite använder alpin turutrustning (se blderna i inlägget ovanför) och att en del använder telemarksprylar. Några få använder nordiska turskidor. Här provar jag på att kita med nordiska turskidor:

turskidor1.jpg

turskidor2.jpg

Det var en riktig balansövning att använda läderpjäxor och lös häl. Inte så bra för kiteturer i fjällen. Personligen tycker jag det är bra med plastpjäxor som ger stöd och en alpin turbindning där man kan låsa fast hälen. På kursen i turbaserad fjällkiting som jag höll i november/december hade en av deltagarna nordisk turutrustning medan de övriga hade alpin turutrustning. Han med nordiska prylar använde dem bara första dagen, sedan åkte han och hyrde randonneutrustning. Han kommer inte att kita med nordisk turutrustning igen, det var alldeles för svårt tyckte han.

Jag gillar lätt alpin turutrustning. Jag har lätta alpina turskidor, Dynafitbindning och lätt plastpjäxa med telemarksböj i tån. Det ger en "nordisk känsla" när man skidar utan kite. Andra föredrar bindningar typ Naxo, Fritschi och liknande. En del föredrar lite tyngre och rejälare prylar, men de är inte så bra när man skidar utan kite. Här är en bild från kitekursen. De som har lite tyngre alpin turutrustning tog av sig skidorna (man kunde promenera utan skidor i det tunna snötäcket) medan vi som hade lätta prylar skidade på:

5253014804_0cf5f793cd.jpg

Senast ändrad:
Har också varit inne på det hær. Varfør parkopplar man pulkorna på bredden vid kiting?
Jag har testat olika system och pulkor: Militärpulka, Fjellpulken, olika typer av plastpulkor (Paris, Pelican, Snowsled, hemmagjorda varianter med barnpulka), skaklar och rep. Med kite föredrar jag rep och parkopplade pulkor. Rep istället för skaklar gör att man blir fri och kan svänga utan att pulkan hindrar. Parkoppling gör att pulkorna inte välter. Men rep är struligt när man skidar i skog och brant terräng, då är enkelpulka med skaklar bättre. Jag har utarbetat ett system som är en bra kompromiss: Två Parispulkor varav den ena har skaklar från Snowsled. När jag skidar lägger jag den ena pulkan i den andra och drar med skaklar. När det är dags för kite kopplar jag dem i bredd m.h.a. karbiner (jag har ett sätt som gör att det blir stabilt) och fördelar utrustningen på de två pulkorna. Skaklarna kopplas loss och spänns ovanpå packningen.

Var hittar man såna där tingestar? Bra sajt på nätet, tack! Pliiiiis
Se här för pulkor. Eller menar du kites?

Jag menar inte att vara en surpelle men i STF:s tidning Turist 1/2008 står det att STF valt att stoppa sina kitekurser i renbetesland pga att man upptäck att kiterna "skrämmer slag på renar och vilt".
Är det någon som vet hur detta har utvecklat sig eller skiter man i det?

Oavsett hur man färdas i fjälllen (skidor, hundspann, kite, skoter mm) ska man se till att inte störa renarna. Jag brukar kolla med samebyarna i området var de har sina renar när jag håller i kurs. Hittills när jag varit ute på kitetur har de haft sina renar i skogslandet, långt från fjällen där jag hållit till. Så var fallet nu senast i Härjedalen; Mittådals- och Ljungdalssamerna hade inte några renar på fjället.

Senast ändrad:
När det gäller störning vintertid i fjällen, så är det nog större risk att man på vårvintern stör häckande rovfåglar. Jaktfalken kan börja häcka redan i i februari-mars, och den är ganska störningskänslig.

Men det har ju inget specifikt med kite-åkning att göra, utan det gäller alla som färdas i fjällvärden, speciellt i närheten av klippbranter.

Jag har för mig att Härjedalssamerna hade renar på vinterfjället för något år sedan. Jag vet inte om det berodde på tvister med markägare eller om det var isbark i skogsområdet. Själv har jag sett renar ett par gånger på skidtur. Ena gången var i närheten av Unna Allakas. Jag stötte på en av renägarna i en stuga i Narviksfjällen. Hon berättade att det var isbark i skogen så de var tvungna att ha renarna på fjället där de kunde hitta mat. Andra gången jag såg renar på vinterfjället var på vårvintern i Sarek i närheten av Akka. Då hade samerna precis tagit upp sina renar på fjället för vårsäsongen.

Jag ser nog kite mer som en hjælp nær det går riktigt tungt. Åka ett par mil i djupsnø ær ganska tufft. Om man håller sig till gåfart ær det væl ingen nackdel att ha vanliga turskidor?

www.skanehobby,se har drakar. Har någon erfarenhet av Beamer?

Hade gærna gått en kitekurs i Januari men det ær svårt att hitta. Tips mottages tacksamt.
/J

Senast ändrad:
Beamer är en "fixed" kite och därmed mycket svårare att använda i byig fjällvind än en "depower" kite. Dessutom kan man under flygningen i viss mån anpassa en depower kite till olika vindstyrkor, till skillnad från en fixed kite. Enda gången jag använder fixed kite på fjället är när det är väldigt svag vind, för fixed kite har bättre prestanda i lättvind. Men detta är ett mycket speciellt användningsområde och det krävs en del erfarenhet att kunna kita i svaga vindar utan att kiten ramlar ner.

Att åka kite i djupsnö med smala turskidor är jobbigt och svårt. Jag har under många år kört med ett par Fischer Kammerlander alpina turskidor som är bredare än de flesta nordiska turskidor, men även med dem är det jobbigt i djup lössnö. Jag har därför till denna säsong investerat i ett par Dynafit Mustagh Ata skidor som är bredare och längre än mina Kammerlander.

När det är bra förhållanden kan man åka med nordiska turskidor, efter en hel del övning, men så fort det blir lurig snö är det väldigt svårt. Det går mycket snabbare att komma igång och lära sig kiting med stabilare utrustning.

Jag kitear och toppturar och kombinerar ibland detta. Skulle vara kul att göra lite toppturande på mer avlägsna toppar än dagstur från stuga. Kör med Dynafitgrejer och breda skidor och kite är betydligt roligare än plattlandsturåkning på randonnegrejer. Har ingen pulka men kan inte se att det skulle vara speciellt svårt att kitea med pulka.

En tanke är att sätta upp basecamp någonstans och köra 3-4 dar med toppturande utifrån detta.

Tror vi pratar om olika saker. Jag vill ha draghjälp från en Kite, dvs att kanske 50% av draget kommer från kiten. Den ska inte dra iväg med mig. Är det då fortfarande inte att tänka på turskidor? Har aldrig provat andra åkgrunkor men de ser väldigt onda ut att ha på sig i tre veckor eller mer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
TMW Turskidåkning Funäsdalen Turskidåkning 12
Skutter nybörjare - turskidåkning Turskidåkning 8
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
Jonity Vill lära mig turskidåkning Turskidåkning 29
hannulan Turskidåkning Jämtland, snöläge Turskidåkning 15
backevarv Snart vårvinter och fin turskidåkning. Turskidåkning 1
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
Ulke Turskidåkning Umeå utan bil. Turskidåkning 8
vandrafjäll Turskidåkning och lavinrisk Turskidåkning 7
mertheew Turskidåkning Ammarnäs-Hemavan Turskidåkning 5
lorenzr Turskidåkning Island? Turskidåkning 3
Narayani Turskidåkning i slutet av april i Norge? Turskidåkning 3
Joostdvr Turskidåkning Lappland Turskidåkning 1
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Pannlampa för turskidåkning med AA batterier Turskidåkning 13
Snusmumrik1 Turskidåkning på träskidor Turskidåkning 19
erikl83 Klädsel för turskidåkning? Turskidåkning 11
luktafotogen Vad är Turskidåkning? Turskidåkning 25
Karpaterna.se Turskidåkning i Dalarna Turskidåkning 2
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
mimartin82 Turskidåkning i helgen Turskidåkning 2
lekenvall_hotmail.com Turskidåkning Turskidåkning 4
Jockemeister Turskidåkning i Värmland? Turskidåkning 9
tessa_m turskidåkning: första gången Turskidåkning 37
lisis Turskidåkning i syd Norge! Turskidåkning 3
fjallraven Turskidåkning i Umeå-trakten Turskidåkning 4
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
rogero Turskidåkning, Göteborg och 10-15 mil omkring? Turskidåkning 1
Martin Gidlund Turskidåkning Umeå Turskidåkning 2
plast Turskidåkning i Göteborgstrakterna? Turskidåkning 1
kalleka Utrustning för turskidåkning i Italien? Turskidåkning 0
Turskidåkning med Alaska (ryggsäcken)??? Turskidåkning 2
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg