Tunneltält

Re: Re: Re: Istället för tält - total förvirring

avslutad210712; sa:
crazy; sa:
Har jag mycket svårt att tro på. Tekniken är knappast den samma vid tillverkning av tyget. Hilleberg har inte ens tejpade sömmar på grund av att det inte behövs då sömnadstekniken är överlägsen.

*Försiktig fundering*

Är det inte så att materialet i Hillebergs tält gör att det inte går att tejpa sömmarna även om Hilleberg skulle vilja det för att tejpen inte fäster nog bra. Istället får man lov att använda sömtätning i yttertältet för ett Hilleberg är inte helt tätt i sömmarna när det är riktigt dåligt väder ute. Inte mitt i alla fall.

Mm, det är vad jag också läst. Helt enkelt "tyvärr kan vi inte tejpa, eftersom vi vill ha tyg med större rivstyrka". Det onda med det goda alltså.

Inget personligt till någon i denna tråd, men.. jag har läst mycket negativt (trådar, recensioner) om Fjällrävens tält kontra Hilleberg, men jag vet ändå på rak arm ingen nackdel med t ex Akka. Det beror på att i stort sett alla negativa omdömen har varit dunkla och osakliga, t ex bara antydningar att Hilleberg är "klart högre kvalitet" utan att denna kvalitetsskillnad beskrivs konkret. Om Hilleberg kostar 2000 kr mer så borde det vara lätt att peka på rejäla fördelar (utöver vikten - om det nu är någon skillnad, Fjällräven är ju tvetydiga i sina angivelser).

Jag funderar själv på att köpa antingen Akka eller Nammatj, och därför är jag såklart väldigt intresserad av vilka nackdelar Akka har (Helsport m fl lämnas ute av enkelhetsskäl). Rivstyrka och vikt verkar vara sådana, även om jag inte har siffror på Akka, och vikten som sagt är höljd i dunkel. Nammatj stora nackdel är såklart priset.

MvH

Re: Re: Re: Istället för tält - total förvirring

avslutad210712; sa:
*Försiktig fundering*

Är det inte så att materialet i Hillebergs tält gör att det inte går att tejpa sömmarna även om Hilleberg skulle vilja det för att tejpen inte fäster nog bra. Istället får man lov att använda sömtätning i yttertältet för ett Hilleberg är inte helt tätt i sömmarna när det är riktigt dåligt väder ute. Inte mitt i alla fall.

Det är korrekt.

"För att uppnå den ultimata tältsömmen använder vi specialtråd som är kraftigt impregnerad och vi syr alltid med sk fällsöm, vilket innebär att varje söm går genom fyra lager tyg.
Dessutom använder vi maskiner med nålkylare, vilket förhindrar att friktionsvärme förstorar nålhålen. Sammantaget ger detta en tät och stark söm både vad gäller dragbelastning och vattentäthet. På den silikonbelagda väv som vi använder för att få högsta möjliga rivstyrka kan inte sömmarna tejpas."

Mitt är tätt (ta i trä). Har aldrig haft en droppe vatten innanför innertältet vare sig av kondens eller regn. På mitt tidigare tält där sömmarna var tejpade läckte det i sömmarna.

Re: Re: Re: Re: Istället för tält - total förvirring

crazy; sa:
...............Mitt är tätt (ta i trä). Har aldrig haft en droppe vatten innanför innertältet vare sig av kondens eller regn. På mitt tidigare tält där sömmarna var tejpade läckte det i sömmarna.

Nu har jag visserligen ett Haglöfs modell Genius men samma erfarenheter som dig. Dock följde det med en liten flaska tätningsmedel när jag köpte tältet att lägga på i sömmarna. Normalt sett tror jag att kondensen är större problem än det lilla vatten som tar sig in genom sömmarna.
Dock aldrig kondens i innertältet.

[edit: glömde skriva lite]

Varför inte köpa ett riktigt tält

Köp ett North Face Westwind istället, Fungerade utmärkt i tuffa förhållanden in Patagonien, extrem blåst och tuffa ösregn. Med $-kursen runt 7 så är det ett trevligt alternativ.

Re: Varför inte köpa ett riktigt tält

PetStr52; sa:
Köp ett North Face Westwind istället, Fungerade utmärkt i tuffa förhållanden in Patagonien, extrem blåst och tuffa ösregn. Med $-kursen runt 7 så är det ett trevligt alternativ.

Länk?

Hittar det inte på hemsidan...

/Andreas

Re: Re: Varför inte köpa ett riktigt tält

ala; sa:
PetStr52; sa:

Länk?

Hittar det inte på hemsidan...

/Andreas

Bestäm dig också för vilken uppsättning du vill ha på tältet. På de flesta amerikanska tält slår du alltid upp innertältet först och sen lägger du över yttertältet. På Hilleberg, Haglöf, Fjällräven; Helsport, Bergans med många fler slår du upp yttertältet först och skyddar på så vis innertältet mot väta. Båda sätten funkar, det är mer en smaksak hur man vill ha det. Själv har jag nästan aldrig upplevt att det varit regnfritt hela tiden jag varit i fjällen så jag valde yttertält först, sen innertält i uppsättningsmetod.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Istället för tält - total förvirring

crazy; sa:
Mitt är tätt (ta i trä). Har aldrig haft en droppe vatten innanför innertältet vare sig av kondens eller regn. På mitt tidigare tält där sömmarna var tejpade läckte det i sömmarna.

Den gång i sommar när jag märkte att det läckte var det ett riktigt ordentligt sk*tväder med hård blåst och ordentligt regnfall. Läckaget var på ett ställe där det är riktigt många varv med söm vid en förstärkning och det var inte att det rann in utan någon gång då och då såg jag att det kom en droppe. Så jag anser det nog ändå som tätt vid ganska hårt regnande om det inte samtidigt är kombinerat med hård vind.

Hej
En av mina närmsta vänner har råkat ut för dukhaveri med Akka. Det var dock för ca 8 år sedan. Det blåste inte speciellt mycket och han kan sätta upp tält. Jag har hört samma sak från flera håll men kan inte bekräfta att det stämmer. Skulle tro att fjällräven bättrat sig men jag köper inget. Vet i alla fall att duken inte är ett problem med nammatj. Kan inte svara i detalj om vad som skiljer eftersom ingen kompiss har ett nytt Akka tält. Vad jag dock sett på lite äldre akka är krångligare hantering av spänning vid tältbågar. Det är extremt lätt att sätta upp och ta ner ett nammatj.
mvh
ht

För ett antal år sedan var jag på en vintertur med några kompisar. Vi hade mitt HB Keron och ett Akka. När kompisen skulle sätta upp sitt Akka gick ena bågen rakt igenom både kanal och tältduk. Kylan gjorde att tyget blev som tidningspapper. När han senare skulle reklamera tältet försökte fjällräven laga det. Man sydde helt enkelt på en laglapp över hålet och sömmen gick rakt över kanalen. Det blev alltså helt omöjligt att stoppa i bågen i kanalen eftersom det nu gick en söm tvärs över kanalen. Han krävde då, och fick, pengarna tillbaka. Sen köpte även han ett HB Keron.
Jag säger inte att alla måste köpa ett Hilleberg-tält, men visst finns det fog för en viss pris-skillnad.
Väljer man mellan Akka och Namatj tror jag inte att TNF Westwind är ett alternativ. Absiden på det tältet är ju rena skämtet.
/Thomas J

Fjällrävens vikter

Appropå Fjällrävens dunkla viktangivelser så mailade jag dem och frågade, men fick "bara" svaret att de förstår att jag tycker uppgifterna är konstiga, och att de håller på att uppdatera såväl katalog- som hemsideinformationen.

De berättade dock inte vilken siffra som anger vilken vikt, vilket var själva kärnfrågan, men det kommer väl :)
[Ändrat av millimeter 2005-02-22 kl 08:55]

Gamla Akka är inte nya Akka

TJA; sa:
För ett antal år sedan var jag på en vintertur med några kompisar. Vi hade mitt HB Keron och ett Akka. När kompisen skulle sätta upp sitt Akka gick ena bågen rakt igenom både kanal och tältduk.

bredviken; sa:
En av mina närmsta vänner har råkat ut för dukhaveri med Akka. Det var dock för ca 8 år sedan.

Jag har också använt ett Akka av den äldre modellen, och direktjämfört med ett Nammatj som var med på samma turer var det stor skillnad.

Men jag tror INTE att det är samma skillnad med de nyare Fjällräventälten - de har uppdaterat konstruktionen avsevärt de senaste åren.

Jag skulle nog personligen välja ett Akka framför ett Nammatj, men jag skulle nog välja ett Nallo framför ett Akka.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg