Tung ryggsäck

De som ger sig iväg och vandrar i Sarek i 2-3 veckor, hur tung packning har de? Om man behöver 20 kg för en vecka på Kungsleden, då känns det som man skulle komma över 30 kg för Sarek. Eller är det fjäderlätt och Survivorman som gäller?

Jag är nyss hemkommen från en 2 veckors tur i Sarek och min packning vägde >25 Kg dock inte 30, kanske kan uppskatta den till 27-28Kg, ska tillägga att vi var två st och givetvis var det tält som gällde.

Man behöver absolut inte 20Kg för en vecka på kungsleden, men det brukar ligga däromkring. Allt beror ju på vad man stoppar i säcken och hur mycket.

Målet är ju att ryggsäcken ska väga så lite som möjligt utan att man för den delen tummar på säkerhet eller komfort.

Då jag packar brukar jag kolla i Lars Monsens "Vildmarkosboken"

mvh
Simon
 
Kan inte förstå..

Om du ändå tänker följa "dagsetapperna" som ges av stugornas avstånd - varför då släpa med sig tältet? Om du tänker sova vid stugorna, varför ta med mat? Osv. Alla är vi ju olika, men för mig är vitsen med tält just att skippa stugorna mer än för proviantera eller en rast.....och så sover man lugnt och skönt när man tycker man gått tillräckligt långt för en dag och hittar en fin plats... (personligen går jag ca 2 mil/dag..)

På min första fjälltur gick jag också iväg med 25 kg (tjej, ensam om packningen). Sen dess har jag blivit lite klokare - idag ligger min startvikt aldrig över 17-18 kg, med mat (ca 6 kg för 10 dagar och då köper jag inget i stugorna, plus att jag bär en del hundmat, eftersom gammelhunden inte orkar bära allt sitt). 10 kg väger säcken utan mat ungefär.

Ok, du har en tung säck, ett tungt tält och tror att du måste ha med dig 10 kg mat. 3 kg är för mycket för ett tält man bor i ensam! Max 2 kg tycker jag! Säcken kan man väl diskutera och maten bör du verkligen tänka om. Kan du inte ge oss en lista vad du tänkt ta med dig? Har du tänkt på att du inte behöver ha med dig kök/bränsle om du sover vid stugorna?

Ett till tips: gör gärna en 2-dagars vandring med full packad säck och med övernattning i tält innan turen....det är mycket givande - mer än att knalla i ett elljusspår...Och gör gärna turen i lite backig terräng. Kinnekulleleden är utmärkt om du bor i närheten....
 
Senast ändrad:
Om du ändå tänker följa "dagsetapperna" som ges av stugornas avstånd - varför då släpa med sig tältet? Om du tänker sova vid stugorna, varför ta med mat? Osv. Alla är vi ju olika, men för mig är vitsen med tält just att skippa stugorna mer än för proviantera eller en rast.....och så sover man lugnt och skönt när man tycker man gått tillräckligt långt för en dag och hittar en fin plats... (personligen går jag ca 2 mil/dag..)

På min första fjälltur gick jag också iväg med 25 kg (tjej, ensam om packningen). Sen dess har jag blivit lite klokare - idag ligger min startvikt aldrig över 17-18 kg, med mat (ca 6 kg för 10 dagar och då köper jag inget i stugorna, plus att jag bär en del hundmat, eftersom gammelhunden inte orkar bära allt sitt). 10 kg väger säcken utan mat ungefär.

Ok, du har en tung säck, ett tungt tält och tror att du måste ha med dig 10 kg mat. 3 kg är för mycket för ett tält man bor i ensam! Max 2 kg tycker jag! Säcken kan man väl diskutera och maten bör du verkligen tänka om. Kan du inte ge oss en lista vad du tänkt ta med dig? Har du tänkt på att du inte behöver ha med dig kök/bränsle om du sover vid stugorna?

Ett till tips: gör gärna en 2-dagars vandring med full packad säck och med övernattning i tält innan turen....det är mycket givande - mer än att knalla i ett elljusspår...Och gör gärna turen i lite backig terräng. Kinnekulleleden är utmärkt om du bor i närheten....

Jag håller med :) , men jag vill tillägga att om man vandrar populära fjällturer, ex Kungsleden så finns det aldrig någon garanti för att det finns plats i stugorna, så mitt råd är att alltid ha med ett tält, mat och kök, utifall stugorna är fulla.
Kanske till och med kan säga att man nog aldrig ska räkna med att det finns plats i stugor oavset vart man vandrar.

Jag har mött flertalet människor på mina fjällturer som primärt valt stugorna, men de har alla haft med sig utrustning (tält, kök, bränsle, mat) utifall det skulle vara fullt.

Sen finns det en annan fördel med tält, du har större frihet, samt att om du någon gång vill besöka ex Sarek eller andra platser där det inte finns stugor tilgängligt, då kommer tält vara det enda alternativet och då är det bra att ha god tältvana :)

mvh
Simon
 
Ska upp till Kiruna och vandra i en vecka tillsammans med ett par kompisar. Vi satte upp målet att ha max 18 kilo packning på ryggen, sen gjorde vi matlista och planerade in de första målen mat med riktigt tung mat vilket leder till att vi efter 2 måltider har lättat packningen med 1 kg per person redan där. Totalt 6 kg mat per person och då ingår 0,5 kg godis i det.

Sen är det bara banta i packningen, extra ombyte känns onödigt tex, blir man blöt av regn kommer troligtvis de torra kläderna man tar på sig också bli blöta så ingen vits med ombyte. Trampar man i en bäck får man väl gå i regnbyxorna om man inte vill mata myggen.

Likaså behöver man inte massa extra kalsonger, t-shirts och liknande om man bara sköljer upp dem var dag så de håller sig fräscha.

Men under 20 kilo i startpackning får väl anses som bra om man inte vill freaka med vikten. (största problemet är ju att det i princip ar samma vikt på en 1veckas och 2veckas vandring, allt utom maten är ju detsamma så om man har 20 kg för en vecka hamnar man på ca 25 för två veckor...

Inte vet jag om jag bidrog till något med detta men ha det bra alla :)

Mvh Erik
 
Ska upp till Kiruna och vandra i en vecka tillsammans med ett par kompisar. Vi satte upp målet att ha max 18 kilo packning på ryggen, sen gjorde vi matlista och planerade in de första målen mat med riktigt tung mat vilket leder till att vi efter 2 måltider har lättat packningen med 1 kg per person redan där. Totalt 6 kg mat per person och då ingår 0,5 kg godis i det.

Sen är det bara banta i packningen, extra ombyte känns onödigt tex, blir man blöt av regn kommer troligtvis de torra kläderna man tar på sig också bli blöta så ingen vits med ombyte. Trampar man i en bäck får man väl gå i regnbyxorna om man inte vill mata myggen.

Likaså behöver man inte massa extra kalsonger, t-shirts och liknande om man bara sköljer upp dem var dag så de håller sig fräscha.

Men under 20 kilo i startpackning får väl anses som bra om man inte vill freaka med vikten. (största problemet är ju att det i princip ar samma vikt på en 1veckas och 2veckas vandring, allt utom maten är ju detsamma så om man har 20 kg för en vecka hamnar man på ca 25 för två veckor...

Inte vet jag om jag bidrog till något med detta men ha det bra alla :)

Mvh Erik

Intressant med att du inte vill ha extra ombyte, ombytet är ju till för att du ska kunna ha ex torra kläder på dig vid tältlägret (då menar jag sånt du ex kan sova i etc). Kan ju påminna om att torka kläder ute i fjällen inte alltid är så lätt, beroende på väder.

Jag säger inte att ma inte kan skippa ett extra ombyte, men turen blir så mycket bekvämare, man kan ex ta på sig extra ombytet och låta de blöta kläderna torka, medans man går eller är stilla vid tältlägret.

Jag håller med dig, tvätta och torka kläder kan man ju alltid göra :) men som sagt, det är väldigt beroende på väder.

Så mitt förslag är att ha åtminståne ett ombyte ialla fall (underställ, kalsonger, sockar), det väger inte mycket, men det gör så otroligt mycket.

finns en annan aspekt också, det kan bli gnska kallt uppe i fjällen, sist jag var i Sarek, för några dar sedan, så snöade det, så att ha extra kläder med sig som man ex kan ha på sig när man sover är alltid bra är ju inte så nice att hoppa i sovsäcken med blöta fuktiga kläder.
Sen kan ju sovkläderna vara det extra ombytet, men då ska man vara extra rädd om dessa.

mvh
Simon
 
Jag har ett underställ som jag sover i, med ombyte menar jag extra byxor och tröja. Lägga mig med fuktiga kläder skulle jag aldrig göra, sömnen rankar jag som det viktigaste. Hellre en varm och torr natt och kalla fuktiga kläder på dan röstar jag för. Jag kör all sovutrustning i ventilerande vattentät påse.
 
Fast det är det mest effektiva sättet att torka kläderna.

Nja! Det mest effektiva sättet att torka kläderna är att ha dom på dig när du rör på dig. Det finns ett gammalt militärt ordspråk (med mycket sanning i) som lyder "Kroppen är bästa torken".

Man kan torka kläderna genom att krypa ned i sovsäcken med de blöta kläderna på men jag skulle inte rekommendera det och jag skulle absolut inte rekommendera det inte är varmt ute och du vet med 100% säkerhet att du kan torka sovsäcken helt torr till nästa natt.

//Peter
 
Nja! Det mest effektiva sättet att torka kläderna är att ha dom på dig när du rör på dig.

Inte om det regnar! :)

Sovsäcken torkar väl också av kroppsvärmen? Jag har inte märkt av att sovsäcken blir våt av det i alla fall.

Jag skulle ju inte ha dyngsura kläder i sovsäcken, men sådana där som är litet, litet fuktiga, särskilt strumpor, de är så sköna nästa morgon!
 
Nja! Det mest effektiva sättet att torka kläderna är att ha dom på dig när du rör på dig. Det finns ett gammalt militärt ordspråk (med mycket sanning i) som lyder "Kroppen är bästa torken".

Man kan torka kläderna genom att krypa ned i sovsäcken med de blöta kläderna på men jag skulle inte rekommendera det och jag skulle absolut inte rekommendera det inte är varmt ute och du vet med 100% säkerhet att du kan torka sovsäcken helt torr till nästa natt.

//Peter

Håller fullständigt med :) , jag rekomenderar inte heller att man hoppar i sovsäcken med blöta eller fuktiga kläder, sovsäcken är otroligt viktig att man håller torr.

/Simon
 
Ryggsäcken avgör

Min allra första fjällvandring gick jag 8 dagar med 22-17 kg packning (viktien minskar ju allt eftersom man äter upp maten). Hade en ingången rygga på 55 L (ingt av de vanliga Haglöfs, Fjällräven-märkena utan prisklassen under) som som satt som gjuten och jag var själv förvånad över att det inte var tyngre. Då hade jag inte tränat att vandra kuperade kilometrar med packad väska.

Min andra fjällvandring hade jag en ny ryggsäck (45L) av samma märke, packade lättare 17-15 kg och gick bara 6 dagar. Denna gång gjorde det ont överallt, ömsom ryggslutet eller höften (avbärarbältet var för tunt vadderat), ömsom axlarna.

Kontentan: Med en riktigt skön och ingången ryggsäck kan du bära tungt utan att det känns särskilt ansträngande. Men en ryggsäck där man minimerat vikt och detaljer hjälper det inte om man bantar packningen, den kan göra att packningen känns väldigt mycket tyngre.

Och 1 kg torrmat om dagen är vad jag brukar räkna med, då är kex, kakor och alla måltider inkluderade. Man ska njuta även av maten när man är ute, så mycket energi som kroppen gör åt. Det handlar ju om vilka prioriteringar man vill göra. Jag sover och äter hellre gott än packar fjäderlätt.

Kan tillägga att jag är vanlig motionär, tjej, 52 kg, alltså inget muskelberg direkt.

/julia
 
Varför så tungt?

Vi har varit ute en vecka med två vuxna och två barn och har totalt sett med mat aldrig passerat 40 kg. Borde räcka trots god komfort med klart minde än 20! Ha en skön ryggsäck, men den behöver inte vara maxad bara för att den är stor!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
Dixi Funkar teleskopstavar vid tung belastning? Fjällvandring 9
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg